Piti ajaa plantagenissa pistokkaiden takia,8 lähti mukaan tais olla kaikki erilaisia.Huomenna laitettava paremmin multaan.HYviä pistokkaita,kun hoksasin etten niitä heti vastaan tulevia ota vaan siellä kauempana oli lisää.Muihin kukkiin en sitten langennutkaan.
Freak of Naturen ja Ingegerdin leikkelin tänään ja nyt pidän pienen tauon pistokkaiden ottamisella.

Unohtui teksti,tässä näitä kellarin talvehtijoita,kai näistä jotain kehittyy,harmi vain kun kesällä meni ruukut sekaisin,mutta kukasta tunnen kun se aika koittaa.Ainoat joissa oli nimi on ne AnnaW:n alut ja tuo tuksupelakuu.
Jos korjais tuon tuksupelakuun,se on kai virallisesti ruusupelargonia,Pelargonium capitatum,se ainakin lapussa lukee.Tuossa valkoisessa potissa.
Tuksupelakuu 
Mulla tavispelargonit on vielä kellarissa. Yhdessä oli jo pientä vihreää kasvua näkyvissä. Kohta alkaa olla aika laittaa noita kesää varten multiin ja uuteen kasvuun. Laitan varmaankin samaan purkkiin useamman tilaa säästääkseni, katsotaan mikä sekameteli siitä sitten syntyy.
Ruusunnuppu- ja tulppaanipelargoni ovat talvehtineet huoneessa. Yhden kolmesta menetin talven aikaan, mutta nuo elossa vielä toistaiseksi olevat yrittävät sitkeästi pukata nuppuja. Olen katkonut kukkavarret vielä pois noiden voimia säästääkseni.
Kävin plantagenissa jyväskylässä piipahtaessa ja löysin 12 erinlaista pelargonin pistokasta. Unohtui vain mullan osto joten huomena multaa hakemaan. Ostanko jo hyvillä juurillavarustetuille uutukaisille mitä multaa vai sekoitanko itse jotain. Itseltä löytyy vermiculiittia,lecasoraa ja sitä valkoista styroksimaista jonka nimeä en nyt muista mutta ei ime vettä kuiteskaan. Jos teen jonkin oman sekoituksen niin minkä säkin käyn ostamassa?
Mielenkiintoinen linkki,ihania pelargonia,kaktuksia ym.
Onko pelargonien kasvulle hyödyksi, jos sumuttelee?
Päivän kakkara mukaan lähti nämä…
Concour lace - Wilhelm laguth - Lotusland - Kronprinnsess Mary - Appleblossom - Villetta burgundi - Dr Margrethe - Evka - Orange fizz- Balkon stellena rosa - Francis Parmeter jaHappy thought…
Joku oli jostain muusta plantustalöytänyt esmes Freak of nature mitä minkäin olin etsimässä mutt nämä lajikket oli jkl:llän plantussa.
Oliko kellää pelargonistilla neuvoa tuohon minun multapolitiikkaan eli mihin istutan turvenapeissa olevat uutukaiset?
Minä leikkasin tänään vaaleanpunaisen Mårbackani, joka on selvinnyt talvesta oikein hyvin - nyt ymmärrän vielä paremmin, miksi se on suosittu lajike. Poistin siitä kokonaan yhden pikkuhaaran ja yhden suuren haaran, joka oli mielestäni liian sivusuuntainen, lisäksi lyhensin pisimmän latvan. Vesilasiin päätyi kaksi nättiä latvapistokasta. Aion odottaa pari viikkoa, jotta kasvi toipuu leikkauksesta, ja sitten istutan sen tukevaan saviruukkuun. Istutin myös vesipurkissa elelleet enkelipelargonin juurelliset pistokkaat multaan, toivottavasti niistä tulee eläjiä.
Eilen jäi haaviin Guernsey Flair kuin myös Occold Lagoon
Tässä osa viimekesäisiä siemenkylvöjä talvehtii, kuva otettu pari päivää sitten ulkopuolelta.Yksi on talviteloitettu, muut on hengissä.Vein taas muutaman äidin ikkunalle, kun siellä on tilaa.Kukkia vaan odotellaan, kun ovat värisekoitusta, ja vain yksi ehti kukkia viime kesänä.
Floora, tuota samaa multajuttua minäkin olen miettinyt. Uudessa Viherpihassa oli kuitenkin seuraava ohje pistokkaille. “Kun pistokas on kasvanut, siirrä se pari senttiä aiempaa suurempaan ruukkuun. Sopiva kasvualusta on huokoista taimi- tai kaktusmultaa, jota on kevennetty kevytsoralla. Lannoitteeksi käy kanankakka.”
Samassa jutussa lukee myös, että pelargonia ei kannata juurruttaa vesilasissa, “sillä vesijuuret eivät toimi. Kasvi joutuu kasvattamaan multajuuret, mikä voi ehdyttää taimen voimat.”
Onko kokemuksia Gommerin pelargonioista, kattelin että niillä on paljon halvemmat hinnat ku Ruottalaisilla.
joo, vesipistokkaan juuret ei toimi multaan siirrettäessä, mutta juurtunut pistokas on kuitenkin tehnyt juuria muodostavan kalluksen, joten uudet juuret tulee nopeammin kuin vastaleikattuun pistokkaaseen, varsinkin jo alusta on viileä.
Floora ja Anita!
Sivulla 245 on Boniton vastaus minulle juuri tuosta samaisesta multakysymyksestä.
Bonito suositteli Biolanin turvemultaa. Sitä saa ainoastaan 50 litran säkeissä, joten sitä pitää hakea jostain puutarhamyymälästä.
Bonito on varmaan yrittänyt vastata tuohon kysymykseen uudemman kerran, mutta viestipohja on jäänyt blancoksi
Enpä ole ikinä mitään erikoismultia ostanut millekään kasville, Puutarhamulta höystettynä enemmän tai vähemmän perliitillä ja vermikuliitilla on tähän asti kelvannut niin pistokkaiden juurrutukseen kuin kaikille muillekin kasveille.
Kiitos neuvoista
Perliittiä (tai vermikuliittia, en ikinä muista, kumpi on kumpaa) minulla on. Puutarhamultasäkit on pihalla jäässä, joten joka tapauksessa pitää käydä ostamassa.
Annaw, tuo on hyvä tietää. Minähän en oikeasti tiedä asiasta mitään, kopioin vain lehdestä, mitä luin ;D
Perliitti on valkoista ja kovempaa. Vermikuliitti on ruskeahkoa ja pehmeämpää. Minusta vermikuliitti on parempaa. Myös leka/puutarhaMURSKE on kätevää kasvualustan keventäjää. Se on edullista ja helposti saatavissa rautakaupoista säkissä (7-8 euroa) koska sitä käytetään myös liukkauden estoon(hiekoitukseen)