Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Kiitos Juti!

Pitää miettiä,uskaltaako.

Tourangelle - uskaltaa, uskaltaa. Zumrata on tosi kiva ja viesteilee sähköpostitse tarvittaessa. Ja minultakin saat pistokkaita, kun alan leikkelemään niitä. Ilmoittelen sitten, niin voit kauppareissulla piipahtaa hakemassa.

Huitukka,hienoa,tehään niin.

Otin pistokkaita pelargoneista. Kolmea lajiketta, vähän turhan montakin pistokasta, kun ei meille montaa mahdu, mutta onpa sitten annettavaa jollekin :). Valkoista vielä hankinnassa, kun siemenet eivät itäneet.

Olen uusi täällä: heips siis kaikille! Mulla olisi tarjolla Hyötykasviyhdistykseltä tilattuja Border Salmonin siemeniä 5kpl. Omani itivät kaikki enkä tarvitse noita pussin pohjalle jääneitä. Vaihdossa olisin kiinnostunut valkoisen tai tuoksupelargonin siemenistä (tai pistokkaista).

Ja minä en sitten tiedä miten nämä vaihdot teillä käytännössä toimii, mutta mahtava idea :wink:

Jippii, ekat pelargonin siemenet itäneet.

Minulla ei olleet moksiskaan pelargonin taimet kun silloin istutin ne syvempään kun turvenapeissa olivat itäneet. Leikkasin turvenappien kankaan halki ja ujutin varoen taimen syvemmälle samalla kun laitoin isompaan ruukkuun. ruukku ehkä värä sana vaan ihan näitä pienehköjä aimiruukkuja vielä:) Vähän arastelin istuttaa syvemmälle mutta loppu hyvin kaikki hyvin…jokohan voin alkaa antamaan mietoa lannosta jotta alkaisivat oikein harrastamaan kasvua jotta pääsen typistelemään ja haaroittuisivat?

Minä olen sinnitellyt näin pitkälle tänä vuonna, en kerrassaan mitään ole tehnyt istutuksia tm. Ainoastaan olen kastellut tosi varovasti, muutamalla lorauksella pelargoniat ja muut talvehtijat.

Nyt alkaa jo sormenpäitä syyhytä! Tänään sitten aloitin pelargoneista, karsin kuivat oksat ja lehdet pois. Pari pientä ruukkua on ihan pakko viedä keittiön ikkunalle, niissä kun on nuput, niin alkaa kevään alku häämöttää. Pikkuisen pintamultaa vaihdan niille ja maltan kastella “tipoittain” niin luulen saavani kohta nauttia kukkasista.

Kaikki pelargoniani ovat selvinneet hengissä ja aika moni on kukkinutkin yläkerrassa viileässä huoneessa talven aikana. Mutta kyllä mielestäni kannattaakin talvettaa kaikki pelargoniat pihalta, jos vain ne mihin mahtuvat. On se kuitenkin (iso) säästö kun ei tarvii joka vuosi uusia ostaa. Ja kasvaahan nuo kasvit vuosi vuodelta isommiksikin.

Kohta on Matin-päivä. Joko on sakset terotettu? :slight_smile:

On on, silloin mopo starttaa! :slight_smile:

Toin ylös ja leikkelin pistokkaita Chelsea Gem, Fir Trees Silver Wedding ja Silver Lady

Voi Juti minkä teit, nyt alkoi jotenkin ahdistaa kun tuo Fir Trees Siver Wedding puuttuu multa… Onko jonkun moista mahdollisuutta ruinata pistokasta?
Ja juuri tulin muuten Plantsusta johon oli tullu pelargonin ja verenpisaran pistokkaita. Kirjavalehtisiä lähti mukaan sieltäkin. ‘‘Francis Parmeter’’, ‘‘Lotusland’’, ‘‘Evka’’ ja ‘‘Contrast’’. Olis ollut vielä ainakin ‘‘Happy Thought’’ mutta sitä en sitten ottanut.

Niin siis puuttuu multa toi Silver Ladykin…

Ans kattoo kuinka niitten kanssa käy. Loppukesästä ainakin ovat toivottavasti niin suuria että voi vaikka silloin leikellä.

Montako pelargoniaa sää sisälle syksyllä völijäsit?

No sehän on hyvin ku puolet on vielä elossa :smiley:

Ei kaikkien tappien tarvi kukkiakaan. Mikäs hää on nimeltään?

Ei niin,kuhan vain seisovat :smiley:

Kävin tänään keskussairaalassa kuopuksen kanssa kitarisaleikkauksessa. Kotimatkalla oli pakko poiketa Plantsuun. Mukaan lähti 7 erilaista pelargonia, 1 verenpisara ja 1 ihanainen esikko. Ihmettelin vaan, kun pistokkaat olivat litimärkiä! Kotona poistin harsoruukut ja istutin kuivaan multaan.

kukkis- ehkä sen ei pidäkään kasvaa pystyssä?

Kts. netistä löytämäni kuva File:Pelargonium carnosum 1.jpg - Wikipedia

kukkis: toihan on mitä mainioin tuttavuus. Todella erikoisen näköinen tapaus. Mielettömät kukat työ näyttää punkevan! Jahka siihen asti pääsee. :slight_smile: Siis jos on sama kuin annawin löytämä.