Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Täällä pelargonit ovat vieläkin terassille sään armoilla. Kaksi kylmää (just ja just pakkasella) yötä on takana, mutta pelakuut eivät näytä olleen moksiskaan.

Viikonloppuna ajattelin siirtää ne isoista puutarharuukuista pienempiin ja kätevämpiin ja leikata vähän liian isoiksi rojahtaneita. Samalla otan pari pistokasta talteen… Joku ehdotti, että pistokkaan voisi saada säilymään vesilasissa (!) talven yli? Ei ainakaan kuivahtaisi, joten taidanpa muutamasta kokeilla.

“Tavalliset” pelakuut ajattelin kiikuttaa 5-10 asteiseen varastoon, johon tulee vähäisesti valoa, mutta tuoksuversiot ilmeisesti haluaisivat talvehtia mieluimin sisätiloissa enemmällä valolla ja kastelulla? Vai olenko väärässä?

Ihanaisen enkelini Sarah Donin talvetuspaikkaa tuumin - mitäköhän tälle tarjoaisi? Sisälle lisävalolla vai varastoon?

Pelargonit on kyllä aika sitkeitä kavereita (paitsi muutamat jotka tuntuvat heittävän lusikan nurkkaan pelkästään siitä että niitä kohti). Kun menin raivaamaan talvetustilaa, löysin sieltä ruukun, josta hiiri oli viime talvena syönyt koko kasvin ja jonka olin jättänyt myöhemmin poistettavaksi. No, sieltä ruukusta nousi uusi hentoinen verso :slight_smile: Koko kesän se oli ollut rutikuivana pimeässä. Nakkasin sille vähän vettä niin nythän se on oikein pirteän näköinen kun on saanut pari päivää valoakin. Sitkeä kaveri :slight_smile:

Kui,kylmää noi Pelarkuut kestää, ennen kuin paleltuvat ±0c -2c

Siitäkin on varmaa ollu mainintaa täässä 1-437 sivunvarrella,kait…?

Denisekin kiirehti kukkimaan tälle kesälle. Ja että osaakin olla hurmaava, ehdottomasti yksi suosikeistani!

kuva

Kiitos Jässikkä!

Tällaisen ostin keväällä. Saan sille talvetuspaikan puutarhalta. Pensaaksi ajattelin kasvatella, jos hän suostuu yhteistyöhön kanssani;-)

kuva

Viime vuotisesta parin euron peruspelakuunasta sain talvetettua sen verran, että sain siitä virkeän kotin. Sekin nyt syksyllä vasta oikein innostui kasvamaan. Vien senkin talvikortteeriin. Kokeilen, lähteekö se jokin hormoonikäsittely, jolla kasvit pysyvät matalina ja tuuheina, ajan kanssa ja kasvaisiko tästäkin kookas. Kuva otettu juuri äsken, joten talviunille ei ole vielä kiirus hällä.

kuva

No nyt mulla on Provado care -puikkoja. Tuossa paketissa ei ollut ohjetta veteen liottamiseen. Miten monta puikkoa laitetaan veteen? Pelargonit meinasin sillä myrkyttää sisälle siirtämisen yhteydessä.

Mistä niitä sait Maariankello, niitten myynti lopetettu mulle sanottiin? Sain pari tulppaanipelargoni pistokasta, onkohan täällä kuvaa missään, kun en tiedä minkänäkönen mahtaa olla?

Provadon myynti on lopetettu, mut Provado Care on tullu tilalle

ja tässä yhenlainen tulppupelargoni

sivulla 202 taitaa myös olla yhdenlainen - myskimalvan laittamat kuvat sekä kukasta että koko kasvista...

Kiitos kuvasta Jade, on varmaan ihana kunhan saan kasvamaan! Täytyypä mennä uudestaan kauppaan, kun täällä pörrää joku pieni kärpänen ja syö keväällä mun taimia, niin että kellahtavat! Vihdoin selvisi syy miksi taimikasvatus ei oikein onnistu.

Olipa tosi hieno!! Nyt sitten jännään että selviääkö kevääseen. On vähän mun ruusupelargoniani näkönen.

Maariankello, onko kasveissasi tuholaisia? Jos ei niin ei kannata myrkyttää varmuuden vuoksi ja jos myrkyttää, tulisi torjunta-aine valita ensin miedoimmasta päästä (esim. kirvat lähtevät varsin hyvin mäntysuovallakin). Resistenssin kehittyminen ei ole mikään tuulesta temmattu asia. Kaikki tietävät antibiooteille resistentit bakteerikannat, mutta harva tietää että ihan täällä Suomessakin on esimerkiksi hevosilla resistenttejä sukkulamatojakantoja. Omassa tallissanikin on valitettavasti viitteitä jonkinasteisesta ivermektiiniresistenssistä ja minä olen sentään siirtynyt kohdennettuun loishäätöön jo kauan ennen kuin se oli pakollista. Tämä ei ole pelkästään asenteellinen viherpiipertäjäjuttu, vaan resistenssi lääke- ja torjunta-aineille on ihan todellinen ja kasvava ongelma.

Asia harhautui nyt hieman sivuraiteille, mutta lienee hyvä muistuttaa siitä noin yleisestikin. Provado Caren selosteessa puhutaan myös resistenssin hallinnasta, kannattaa vilkaista. Viimeksi kun katsoin, oli asiasta mainintaa myös Hiiribaarin tuoteselosteessa. Kannattaa lukea ne tuoteselosteet ennen kemikaalin käyttöä! Ja se pitää aina muistaa, että torjunta-aineita tulee käyttää ohjeemukaiselle annostuksella. Resistenssin kehittymisen suhteen on kaikkein haitallisinta, jos käytetään ainetta turhaan ja vielä ohjeellista annostusta pienemmällä annoksella.

Kitikat, Jässikän neuvosta tilasin Provado caret täältä. En löytänyt niitä täältä Turun seudulta muutamasta paikasta, missä kävin, joten päätin tilata niitä tuolta, että säästyn suuremmilta hakemisilta.

Kiitos taas Tilhiski hyvistä neuvoista! 
Mulla on pelargonit kasvihuoneessa ja siellä ovat myös tomaatit ja chilit. Tomaateissa ja chileissä pörrää joitain ihan pikkuisia valkoisia lentäviä. En tiedä, mitä ne ovat, mutta minusta näyttävät ihan valkoisilta. Ja nyt niitä löytyy myös hieman pelargoneista. Ja semmoisa pulleita matoja (jotka rouskuttavat pelargonien lehtiä) olen löytänyt muutamasta pelargonista tähän mennessä. Ne olen poiminut pois lehdiltä.
Nuo Provado caret tulivat juuri perjantaina postin tuomana, joten en ole ehtinyt niihin perehtyä. Mutta riittäisikö tosiaan, jos mäntysuopaliuoksella ne suihkuttaisin? Ettei sitten tarvitse niitä myrkytellä uudelleen, kun ne ovat talviteloilla varastossa.

Valkoiset lentävät kuulostavat ikävästi ansarijauhiaisilta, ja niihin ei taida mäntysuopa tehota :frowning: Eli sitten vaan Provadot kehiin…

Itse tosin koettaisin ensin varmaankin liima-ansoja ja seuraisin tilanteen kehittymistä, koska pelargonit eivät liene jauhiaisten lempparilistalla. Toisaalta taas jauhiaisiin kannattaa puuttua aika nopeasti. Provadossahan on sitten lannoitetta mukana, eli talvetuksessa oleville kasveille voisi sopia paremmin joku pyretriini- tai malationivalmiste. Menikö kyllin sekavaksi jo?

Ja siis tarkoitukseni ei ole paasata torjunta-aineiden käytöstä kun käytän niitä itsekin. Viime keväänä ruiskutin fuchsiat kirvojen takia Raidilla kun ei se saippualla lotraus auttanut, ja nyt on talvetustilassa hiiribaarit paikallaan kun eka vahinko tuli parissa päivässä. Mutta tosiaan tuo resistenssi on ihan oikea ongelma jo monen aineen kohdalla, siksi siitä muistuttelen. Toki ympäristövaikutuksetkin täytyy ottaa huomioon, mutta en usko tuollaisen systeemisen aineen olevan niiiiin haitallinen KUN sitä käytetään ohjeen mukaan sisätiloissa.

Okei, eli olis pitänyt aiemmin laittaa tuota Provadoa, niin siitä ei olis ollut haittaa, vaikka kasvit vähän lannoitettakin saisivat. No taidan kipaista kaupasta hakemassa Raidia tai jotain vastaavaa myrkkyä, jolla saan pelargonit myrkytettyä. Siirrän ne samantien varastoon talvehtimaan, niin eivät uudelleen joudu tekemisiin saastuneiden kasvien kanssa.

Mutta sitä ei taida voida suihkuttaa tomaateille ja chileille. Taidan kerätä koko lopun sadon sisälle kypsymään ja heitän kasvit kompostiin. Ei tartte tapella turhaan niiden ansarijauhiasiten kanssa. Niitä ne ovat. Katsoin kookkelista.

Kai ne kasvit voi heittää kompostiin?

Ansarijauhiaisiin tepsii Provado, Spruzit-vedellä suihkuttaminen ja Raid. Ja kaikki tuoksuvalehtiset on jauhiaisten suosikkeja ainakin mulla.

Ansarijauhiaiset hyökkää nimenomaan pelargoneihin (tomaattien lisäksi) vaikka muutakin olis tarjolla :frowning:

Olen liuottanut Provadoa 1 pillerin ½ litraan vettä vakavissa tapauksissa. Suoja-aineena naapurikasveille kastelen samaan aikaan 1 pilleri per litra vettä. Jotenkuten pysyvät kurissa.

Katsokaapas sinne lehtien alle, vaikka olis vain muutama ansarilentäjä niin lehdenaluset voi olla täynnä toukkia/munia.

Mulla villipelargonit on altteimpia tälle jauhiaiselle, sekä tietysti tuoksupelargonit.

Minä jouduin kesällä poistamaan kurkun taimet kun niihin tuli tuo ansarijauhiainen, tomaateissa pörräsi myös mutta niiden kasvuun ne ei vaikuttanut. Koetin kaikki maailman konstit noihin ötököihin, mikään ei auttanut. Tiedä sitten mitä teen tuolle kasvihuoneelle etteivät tule ensi vuonna.

Onneksi sisäkukissa ei ole ötököitä, mutta pieni kärpänen täällä pörrää ja hoksasin viime keväänä liian myöhään että olivat syyllisiä taimien kellahtamiseen, luulin että taimipolte niitä veroitti, mutta se olikin tuollainen banaanikärpäsen näkönen! Liima-ansoihin menivät, niitä ja noita provadoja pitää saada ensi kevääksi!