Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Rara Växterillä tosi hyvä pelargonian siemenvalikoima

Täällä pelargonin taimet maksoivat musitaakseni viime ekväänä 3.90 tai 2.90. Niitä myydään vasta huhtikuunn tienoilla.

Minä uskaltauduin pistämään tänään muutamia pistokkaita pelargoneista multaan. Minun pelargonit kun ovat koko talven ikkunalla ja nyt näkyy jo uutta kasvua, niin uskalsin. Vähiin on käyneet, ei ole kun kolmessa ruukussa joten lisäilenpä näitä mitkä on olleet vahvempia.

Saas nähdä miten suuttuivat emokasvit kun uppokastelin pienen aikaa niitä akvaarion vaihtovedellä. Tähän mennessä olen kastellut aika maltillisesti. Tänään tein vuoden ensimmäisen ruukkujen siivouksen ja kasvien tarkastuksen joten tästä lähtee taas uusi kasvukausi!

Minulla kukki valkoinen ruusunnuppupelakuu tosi upeasti viime kesänä, mutta tavallinen lilahtava kasvoi kuin rikkaruoho ja teki valtavasti suuria lehtiä ja kukkia vain nimeksi. Multa ja kasteku mielestäni samanlaista. Onko eri lajeilla noin iso ero?. Lilat ovat pärjänneet talven yli valkoisia paremmin. Miten sais enemmän kukkia ja vähemmän lehtiä??

Kaliumlannoite kukittaa, typpi lehtiä kasvattaa, mikäli oikein muistan, korjatkaa, jos on väärää tietoa.

Ihan oikein illis muistaa. Yhdellä puutarhalla, jossa olin hommissa sata vuotta sitten, lisättiin tavislannoituksen sekaan pelkille pelakuille aina aimo annos lisäkaliumia. Ja kyllä ne kukki, ku viimestä päivää!

Itte sain yhdeltä maajussilta kaliumrakeita joskus ja niitä iiiihan pikkasen ripsautin liotettuna kesäkukkien kasteluveteen - oikein hyvin tuloksin. Harmi ku ei oo enää meikäläisellä pelkkää kaliumia niin vaan saatavissa.

Eikös tuhkassa ole kaliumia? Vois varmaan lisätä sitä multaan istuttaessa, vai mitä luulette/tiedätte? Olisko muita helposti saatavia kaliumlähteitä?

Onkos jossakin myynnissä pelkkiä kalium rakeita/lannotetta kun aina puhutaan kaliumin kukittavan mutta kaikki lannotteet ,mitä olen hyllystä löytänyt on erilaisia seoslannotteita. Jos hevon peetä käyttää niin hienoja lehtiä riittää mutta mistä sen kaliumin siihen saa?

Täytyy varmaan vertailla eri valmisteita ja etsiä eniten kaliumia sisältäviä purnukoita/pulloja.

No sitä kaliumia voi kysellä maatalouskaupoista, mitä niitä ny on - agrimarket ja k-maatalous ny ainakin.

Illis, mulla on tossa purnukka, jossa 19% kaliumia,sitä käytin ja hyvin kukkivat! (Kekkilän kukkaravinne, vihreä veteen sekoitettava jauhe)

Idea taimienvaihtopäiville: Jos kaliumia saa esim vaan isoissa säkeissä niin joku voisi käydä ostamassa ja siitä sitten etukäteen ilmoittaneet voisivat ostaa kiloittain.

muoks
Edelliseen liittyen: Kukkaravinne neste N-P-K 5-1-7    (typpi-fosfori-kalium)
                      Kukkaravinne jauhe N-P-K 12-6-19

Mainio ehdotus iiris-kukka!

Punasessa GrowHow jauheessa aineet painoprosenteissa ovat N-P-K 16-9-22,5 ja lisänä tietty muita kivennäis ja hivenaineita.

Nuttura - akvaariovedessä tapaa olla aika paljon typpeä (siksi sitä poistetaan), joka saattaa rehevöittää pelargoneja liikaa ja kukinta mahdollisesti siirtyy. Mutta sen kai sitten näkee, jos lehdet alkavat kasvaa isoiksi?

Kaliumia on runsaasti tavallisessa tuhkassa sekä kuulemma myös rohtoraunioyrtistä tehdyssä liotusvedessä (vrt.nokkosvesi), jota suositellaan kaliumpitoisuuden ansiosta myös tomaateille.

http://www.nutriforte.fi

Tuolta löytyy  jos joonkinlaista lannoitetta

Onko,muuten, noi pelargonin siemenet pakko perata ja miten tarkkaan?

Aloitin, mutta onpahan turhauttavaa hommaa!

Ei tarvi

Ihanaa, KIITOS Juti!

Selailin noita mumimyyn sivuja ja syyslannoite sisältää eniten kalia. Voiskos sitä sekottaa kukkien kasteluveteen muun lannoitunsen ohessa silloin tällöin ja saada komiasti kukkivat pelakuut?

Niissä josskin ohjeessa oli että voi lisätä jos kasvit tarvitsevat enämpi kalia tai on kalin puutos siinä oli oikea ohjekin minkä verran