Mikäs olisi “viimeinen pilkku” pelargonin kylvölle? Lisävaloa kun ei ole.
Itse kylvin viime vuonna tammikuussa. Jos saat aurinkoikkunalle, niin helmikuun ekalta viikoltakin varmaan ehtivät hyvin kukkia kesäksi.
No,huoh! Mulla ei ole etelään päin kun yksi kapea ikkuna:(! Lasitettu parveke on, mutta menee aikaa,ennenkun sinne paistaa, …pitäisköhän jättää haaveeksi:(!
Tuo rohtoraunioyrttiveden muistutus annaw:ltä hyvä juttu. Ja että tomaateille kans. Kun nyt sitten kesän tullen vielä muistaisi.
Minä kylvin jostain siemenketjusta saatua villipelargonia. Onko niitäkin olemassa eri lajikkeita, vai osaisiko joku sanoa, millainen se suurinpiirtein on?
piiperö, jos tarkoitat villillä luonnonlajeja niin etsipä Pelargonium species. Kyllä niitä löytyy enemmän kuin ehkä osasit kuvitella.
Minun raspberry ripple F1 oli tehnyt vähän samanlaisen pötkylän, kuin soilikki, epäilin sitä siemenkodaksi. Kun avasin sen, sieltä paljastui sellaisia siemeniä, jotka musituttavat ihan voikukan siemeniä. Voivatko ne oikeasti olla pelargonin siemeniä? Voin laittaa huomenna kuvan.
kyllä niissä on pitkä “häntä”
Mutta yhdet olivat vain pieniä, mustia siemeniä, jotka muistuttivat passifloran siemeniä. No, minä laitan ne multaan, ja koitan, itävätkö. Saahan siemenet peittää?
Olen talvettanut patterittomalla sisäikkunalla kevyehköllä lisävalolla. Tulppaani-Mårbackan lehdet pienenee pienenemistään, riippapelargoni voi hyvin. Oliskohan Mårbackaa aika kohta käsitellä jotenkin, ennen kuin lehdet katoaa olemattomiin? (Lajeilla on eroja - riippa saa vähemmän valoa)
Minä kylvin viime vuonna 9.1 ja 2.3 tilanne oli tämä: :
:
.
.
Kasvatin nuo 2x19W loistarien alla, joista toinen oli Fluora. .
.
Ekat nuput ilmestyivät 9.5 eli tasan 4kk kylvöstä. Jos tyytyy kukiin myöhemminkin, niin varmaan vöi myös kylvää vastaavasti myöhemmin, kun auringonvaloa on enemmän.
Kressonia–eiköhän mårbackakin piristy kunhan aurinkoa alkaa riittää. Se varmaan sovittaa lehtiään valon määrään sopivaksi.
Pelakuut ovat talvehtineet tosi hyvin, itse asiassa yksi riippasellainen kukkiikin parhaillaan, vaikka on kuistilla kylmässä. (Kovilla pakkasilla +6, muuten +12-14 hujakoilla) Kaikissa lehtiä ja vähän uutta kasvuakin. Pitää alkaa jo suunnitella leikkaamista, mutta ei ihan vielä.
Talvetan pelargonit etelänpuoleisella kuistilla, jonka pidän välioven avulla viileänä +6-+12 C; vain pahimmilla pakkasilla on lämpöpuhallin turvana, etteivät nurkat aivan jäädy ja ilma vähän kiertää seinustalla. Etualalla kukkivat vas. (Kyproksen pistokas), Little Lady Bicolor, Patricia Andrea, Sister Henry, pikkuinen Elmsett, monikukkainen Faye Brawner, taaempana oik. valkoinen Hillevi sekä Vectis Glitter. Nämä ovat Hilleviä lukuunottamatta kukkineet läpi talven 2 x 36W lisävalolla klo 7-21. Lehtiä kyllä kuivuu pois kuten pöydältä näkyy.
Vau, nuohan vovat vuodenajan huomioiden hyvin!
Missä vaiheessa voisi nostaa pimeässä kellarissa talvehtimassa olevat pelargonit ihmisten ilmoille ikkunalle? Muutama näyttäisi sitkistelevän vielä elävien kirjoissa. Lisävaloa ei ole, mutta muuten valoisat ikkunat.
Kyllä mä täytin vapaana olevat ikkunapaikat jo pelakuilla.
Hyvä juttu. Tarttee hakea multasäkkiä valmiiksi, kun ovat talvehtineet tiukkaan pakattuina ämpärissä. Eihän ne kyllä mitään kodin kaunistuksia ole…
Mistähän päästä se mä alan tyhjentää kukkia että saan pelargonit nostettua pirtin puolelle, josko nakkais joka toisen santun ja soilikin solokkuriin
En ainakaan minä vaihtanut, enkä kaikille joka vuosi vaihdakaan.