Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Näkyy noi pärjäävän ilman lisävaloakin, minun pelargoneissa näkyy jo uutta kasvua itäikkunalla. Ovat viileässä, n. 10 asteessa.

Tänään keräsin kuolleita kasveja pois valon alta. Aika monta menetystä tuli tälle talvelle:/

Mulla on  kaikki kolme pelargonia säilynyt talven hengissä pienellä itäikkunalla siinä 18 asteen lämmössä, hyvä kun olen muistanut kastella. Sitä tuoksupelakuuta en ole edes leikannut, siitä voisi varmaan pian ottaa pistokkaita? Musta tuntuu, että se on kasvanut hiljakseen koko talven. Se siellä on aina välillä ilmoittanut nuokkumalla, että vettäkin tarttis välillä saada. Kellarissa olevat olen unohtanut täysin, niissä jos on eloa, niin jo on ihme.

Hei vaan pitkästä aikaa! Aloittelen tässä pelagonikautta tekemällä talvehtineille pelakuille kuntokartoitusta ja yrittämällä pelastaa kituvia yksilöitä valohoidolla. Sain chilinkasvattajilta edullisen vinkin valojen boostaamiseen: Vuoratkaa lamppujen sisäkupu alumiiniteipillä ja vaihtakaa lamppu tehokkaaseen energiansäästölamppuun,mieluiten kasvi-sellaiseen. KYLLÄ LÄHTEE :D! Simppelistäkin lampusta saa helposti irti yli 100W:n edestä valoa,WAU :D!

Katso myös Pelargoni osa 1, Maustepelargoni, Tilataanko kimpassa: Pelargoni, Pelargoni pistokkaat,vaihto ym postimaksua vastaan

Jotta tähän varsinaiseen pelargoni-ketjuun ei kertyisi kimppatilausasioita sitä  kuormittamaan, perustin niille ihan  oman paikan "Yhteistuumia"-osioon nimellä "Tilataanko kimpassa: Pelargoni". Siellä voi kertoa mistä aikoo kenties tilata jotain, voi kysellä haluaisiko joku muukin tilata samassa yhteydessä, miettiä perustetaanko isompi kimppa vai tilataanko vaan muutaman hengen porukalla. Kaikkea sitä sekalaista kimpassa tilaamisiin liittyvää

Siirtelin sinne alkuun tuosta pari viimeisintä viestiä asiaa koskien, jatkossa toivottavasti viestit löytävät sinne itsekin

Sticky-viesti linkkeineen  joka sivun yläreunassa muistuttaa siitä, ja muistakin pelargoni-ketjuista.

Kyllä mä tiedän , että turhan aikaista on, mutta piti tänään muutama pelakuu leikellä ja laittaa pistokkaat juurtumaan. Täytyy vain yrittää

pitää kädet vaikka taskuissa.

Juti siinä sulle iso homma yrttää pitää niitä käsiä siellä taskuissa

Minuakin syyhyttää leikata… enkä meinannut edes pistokkaita ottaa kun noita on ihan tarpeeksi. Mutta kun aina jää liian myöhään. Milloin on se ihan kaikkein otollisin aika leikata vanhat kasvit?

Joku on joskus maininnut Matin-päivän.

Nyt tuli maansuru! valkoinen Mårbacka otti ja kuoli…kyllä elämä on joskus niin sieltä, mihin päivä ei paista.

Nimismies tekee uutta kasvua, samoin Westdale Appleblossom, Vit Rosen ja aika moni muu. Ihanaa. Yksi lempinimeltä Hakkarainen taitaa vielä kuolla, mutta eletään toivossa, että enemmältä hävikiltä säästytään.

Ai Matinpäivänä vasta… noh odotellaan. Taidan osan leikellä jo vähän aiemmin. :slight_smile:

P.bowkerii kaksi taimea noussut mullasta

Hain kellarista 5 talvehtimassa ollutta pelargonia ja istutin purkkeihin. Saas nähdä kuinka kauan jaksan katsoa ikkunalaudalla noita lehdettömiä raaskuja. Ei taida olla järkeä talvettaa muutaman euron tavallisia valkokukkaisia.

Kyllähän niihin äkkiä lehtiä tulee. Minäkin kävin kurkkaamassa omiani. Aika hyvältä näytti. Riippupelakuut ainakin olivat kaikki hengissä.

ja mulla on juuri riippapelargonit kuolleet yhtä lukuun ottamatta.Ja sitten se vakituinen kuolija Appleblossom.

Minulla riippapelargonit ja Appleplossomit ovat parhaiten elossa… Mutta ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa… Toistaiseksi ainoa totaalikuollut on yksi Mårbacka, Uleåborg Universitet on aika heikoilla.

Minulla näkyi olevan kaikki pelakuut hengissä appleblossomeja myöden, kun tarkemmin tarkastelin. Yksi jalopelargoni oli heittänyt henkensä ilmeisesti kastelun puutteesta. Oikeastaan paremmin kuin hyvin. Toivottavasti en möhli nyt sitten keväällä niiden kanssa. Miljoonakellot olivat taas kerran vainajia… ei niitä voi talvettaa… ai tämä taisi olla pelakuuketju…

Linkistä löytyi seuraavaa:

"Verson latvasta otettava muutaman lehtiparin mittainen pistokas leikataan puhtaalla, terävällä veitsellä nivelen yläpuolelta. Pistokkaan tyvestä leikataan pois tappi ja ylimääräisiä lehtiä ja lehtihankojen ”korvakkeet”. Pistokkaaseen jää vartta ja päähän pari, kolme hyvää lehteä."

Mielestäni  tuossa linkissä on sanottu juuri toisin päin kuin  Alan Titchmarsh neuvoo. Hän opastaa ottamaan nivelen alapuolelta. Yhtä kaikki!  Kertoo ehkä vain siitä, että pelargoniat juurtuvat helposti, kun aika on sopiva.

Ens torstaina on sitten se uusikuu! Teroittakaa veitset valmiiksi. :slight_smile: