Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Onpa jännää, minusta niiden jurruttaminen taas on helppoa. Mutta sinä oletkin mestari kaikissa muissa kasveissa.

Minustakin pelakuun pistokaslisäys on helppoa.

Muuten, tuossa linkissä myös neuvotaan pistokkaasta poistamaan tappi nivelen alta.

Eli valmis pistokas on juuri nivelen alta leikattu niinkuin A.T neuvoo.

Juuri se aiheuttaa varmaan paljon sekaannusta että se tappi, eli nivelien väli heitetään pois eikä sitä jätetä pistokkaaseen eikä emokasviin, emokasvin kannalta leikataan nivelen päältä ja pistokkaan kannalta nivelen alta.

Hyvät ohjeet, kun vaan raaskisi leikata noita 2 jäljelläolevaa hyvinvoivaa silmäterääni, jotka huitelee 60 ja 80 cm korkeuksissa. Mulle on käynyt aina juuri noin, kun Hoyabellallekkin, ikinä en onnistu pelakuiden pistokkaissa.

Voiko tuollaisesta pitkästä hujopista ottaa enemmänkin pistokas pätkiä? Eihän niissä tarvitse lehtiä olla, vai lähteekö parhaiten latvapistokkaasta?

Enpä usko että lehdetön runkopala lähtee juurtumaan! Ei ole tullut mieleen edes kokeilla.

Pitkän oksan olen kyllä pätkinyt useammaksi pistokkaaks, mutta jokaisessa on ollut lehtiä.

Kevätkesällä varmaan vois lähteä lehdetön pistokaskin kasvuun, kunhan siinä on ainakin kaksi niveltä, alimmainen mullan alle juurtumaan ja ylimmäinen josta alkaa tuupata lehtiä, mullan päälle.

Jos kaikki olosuhteet on muuten hyvät.

Mä aina annan kuivahtaa pistokkaiden leikkuupintojen ennenkuin tökkään ne multaan, estää mätänemistä.

Täällä jo ensimmäisissä hyvät juuret Kuukausi sitten laitettu.

Onpa terhakan näköinen. (Ja nyt se natikka loimottaa siellä, olen ihan varma siitä ;))

Eipä vaan loimota vielä ainakaan kuukauteen
Täällä on tämä pistokaslisäys ohje.

Voi hitsi, en minä olekaan niin hyvä arvaamaan, kuin luulin ;D

Huh, ompa terhakan näköinen taimi Kurpalla.
Olisi pitänyt viime keväänä hakea nuo ohjeet, kun tapoin saadut Pelakuun,Tulikruunun ja Soihtuköynnöksen pistokkaani.
Sellanen,jos mikä, syö naista ihan älyttömästi!

Muoks. Eikö samat asiat pistokkaiden lisäyksessä päde sisä- että ulkokukkiin?

Tuossa edellä olevassa kuvassa on juurtunut wantirnan lehtipistokas. Ei se kuitenkaan ruvennut vartta tekemään, tai sitten olin vaan liian kärsimätön, ihan mielenkiinnosta kokeilin.

Hienot juuret jo, WOW! Siis onko sulla pelkästä lehdestä laitettu tuo?
Voi hitsi kun osais…äh!

Saattaa pelkkä oksanpätkäkin juurtua. Joskus on sellainen työntänyt “juuresta” uuden kasvuston, en kyllä muista onko nivel ollut mullan alla.

Mulla on samanlainen kokemus lehden juurruttamisesta = lehteen tulee juuret, mutta eipä ala kasvu.

…sama juttu kuin hoya kerriin kanssa, onko?

todennäköisesti

kasvupiste pitää olla mukana, muuten ei tule kasvua…
ja kyllä ‘runkopistokkaatkin’ juurtuvat, mutta hitaammin, koska lehdet syöttävät ravintoa juurien kasvulle. Varteen tulee silmuista pienet lehdet jonkin ajan kuluttua. Itse otan 3 nivelen varsipistokkaita hujopeista:  1 multaan tuottamaan juuria, 1 mullanrajaan, 1 tuottamaan lehtiä.