Mistäs minä nyt tiedän noista kuivuneista käppyröistä, onko joku niistä vielä hengissä vai nakkaanko suosiolla roskiin? Joissain on lehtiä, eli ne ilmeisesti sitten ovat, kaikista yrityksistäni huolimatta, joten kuten vielä hengissä
Hengissä olevat alkavat pukkaaman lehtiä.
Milloin ja pitäisikö ne siirtää lämpimämpään (ovat nyt n. 15 asteessa valoisassa huoneessa)?
Eikö niissä ole yhtään vihreää?
Minä antaisin olla siellä viileässä. Omani siirrän lämpimämpään vasta sitten, kun on pakko. Eli sitten, kun kylvökset vie kaiken viileän tilan. Noi näkyy tekevän jo nuppuja! Pitää kai leikata pois, että riittää voimia kesäksi?
Jotkut on ihan lehdettömiä. Osassa on sitten enemmän tai vähemmän lehtiä. Joissain on vihreä varsi, joten ne ilmeisesti kai ovat vielä hengissä, vaikkakin hädin tuskin.
Annan siis olla vielä tuolla, kunnes alkaa taimikylvöt viedä niiltä tilan.
Ai. Hm. Tuota tuleekos vahinkoja jos jo ovat lämpimässä? Miten ne vihreät “vain varret”, voiko niitä jo leikata?
Kävin justiinsa katsomassa omia raaskujani. Saattavat joutua olemaan siellä siihen asti, kunnes saan ne ulos, sen verran törkeän näköisiä ovat:D Ihan kuivia (ei kuitenkaan lehdettömiä, kun joku ei ole riipinyt pois kuivia lehtiä ja kukkia) ei ollut kuin kaksi tai kolme, kaikissa muissa näkyi jotain eloa. Ja kun niitä on yhteensä 18 tai 19, olen aika tyytyväinen itseeni. Vielähän minä ennätän nuokin tappaa, mutta näin pitkälle olen ne kuitenkin saanut ekakertalaisena pysymään hengissä erittäin huonolla hoidolla
Hajin seemnen siemenet, tilasin mm. pelargoni Night Appleblossomin,Night Scarletin,Night Salmonin ja Night Rosen siemenöisiä, saas nähä miten ämmin käy ku nuot multahan saan, itävätkö vaiko ei
Ilmoittele Hoyabella sitten mitä kivaa sinne teidän puutarhalle tulee, niin minäkin teen sitten jokavuotisen pistokkaiden haku reissun sinne päin.
Paljonko ne pistokkaat maksavat,… noin arvio?
Meinaan vaan, että turha kai noita raaskuja on yrittää pitää hengissä lämpimässä, pimeässä kerrostalossa, jos niitä sais edullisesti ostaa.
Oon onnistunut pitämään puolet saamistani pelargoneista hengissä eteisessä, missä lpt on noin +8-+12, valoa kyllä (muttei lisä-sellaista). Tänään leikkasin kaikista kuivat pois ja osa oli kyllä hyvin kuolleen oloisia. Onko mahdollista, että niistä vielä juuresta pukkaa jotain? Tilaa mulla vielä on, että kyllä maltan odotella…
Eikös nämä eteisen olosuhteen ole siinä mielessä ok, ettei niitä kannata ainakaan lämpimämpään sisälle tuoda ollenkaan?
Viikolla tulleet tämän vuoden ensimmäiset
Kuinka ne saadaan hengissä tulemaan tähän aikaan vuodesta?
Eihän ne missään vaiheessa ole kovin kauaa ulkona (uskoisin) ja kestäähän ne pienen pakkasen syksylläkin ennen sisälleottoa.Sanomalehti ja pahvilaatikko suojaavat melkoisesti. Huomattavaa myös että noilla oli multa aivan rutikuivaa.
Parikymmentä pelargonia toin oilkkarin ikkunalle, rapsin kuivat pois ja kastelin. Säilytysolot eivät ole optimaaliset valon puolesta joten tämä lienee pienempi paha. Osa on vielä alakerrassa, tilat eivät riitä. Mutta vain tuoksut kuolivat ja pari muuta. Eiköhän tämä tästä taas. Ihanaa seurata uusien pienten lehtien kasvamista. Kuin vauvoja
Night Scarletin eka siemen itäny
Nimismies on jo virkeänä aloittamassa kevättä, leikkasin pari pistokasta ja tökkäsin emon juurelle. Voi olla aikaista mutta en malttanut.
Minä sit otin ja leikkelin kaik pelakuut. Meinasin vaan pari nyt leikellä, mutta ne sakset eli jotenkin omaa elämäänsä… Nyt sit katsellaan miten ne kasvaa.
Ei kun ne kaksi Deniseä jätin vielä leikkaamatta, pitää hommata multaa kun laitan pistokkaat kasvamaan. Muista en ottanut yhtään.
Taidan mennä alakertaan tonkimaan loput pelargonit ihmisten ilmoille.