Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Multia vaihtaessani huomasin, että kaikilla kotimaasta hankituilla oli juuripussit (Pukki? ilmeisesti laittaa pistokkaat turvenappeihin) naapurimaasta hankituilla tätä ilmiötä ei ollut ja juuretkin oli paremmassa kunnossa. Vapautin pusseihin vangitut kahleistaan, toivottavasti nyt kukoistavat entistä ehommain, tai sitten eivät…

Puolet jouduin heittämään pois, olivat lahoja tai muuten henkensä heittäneitä, ilmeisesti kuoliaaksi kasteltuja (äitini luona talvetin olosuhteiden pakosta, ja hän on ylihuolehtivaa tyyppiä) 

Toinen puoli olikin sitten varsin kukoistavan näköistä porukkaa 

Osan laitoin kokeeksi lehdettöminä tappeina multiin (ne ei-lahot), saas nähä kui käy… lähtevätkö?

täten julistan taas näin keväänkorvalla sodan juuripusseja vastaan!jos ei ole mahdollisuutta ostaa kukkia ilman juuripusseja,niin osta kukat suht aikaisin ja poista varovasti juuripussi vaikka pienillä saksilla leikaten suikaleiksi.juuret löytävät kyllä vapaan kasvuväylän!

Tähdikki, en tiedä, mistä olet tilaamassa, mutta itse olen jo tilannut ja laittanut vain viestin mukaan, että please, vasta huhtikuussa toimitus. Sillai olen aikaisemminkin toiminut ja saanut sitten oikealla ajallaan tosi töpäkät taimet.

Ei ole ollut järjen riemuvoitto siltä,joka juuripussin on keksinyt :-Q

juuripussit on pistokkaiden koneellista käsittelyä varten.kasvattajapuutarhojen tehtävä(minun mielestäni) on poistaa ne istutusvaiheessa.se on yksi työvaihe ja hidastaa,mutta mielestäni ei kovin paljon.tietty lisäähän se loppukesän myyntiä kun kukat nuukahtavat puolenkesän maissa!

Kiitos huitukka,  voisin tuolla viestillä siis tilata jo. Paikat on vähän hakusessa vielä. Käytän apuna tämän palstan vinkkejä ja vertailen. 

en ole koskaan huomannut ongelmaa jiffy-pusseista. Kyllä Ruotsista tuoduissa taimissa oli kaikissa myös samanlaiset, siis pistokkaina myytävissä.

Sutarvella ainakin pistokkaissa oli vain multamöykky, ei jiffyä, samoin ERAlla … joka tapauksessa paremmin talvehtivat kuin Pukilta hankitut jiffylliset

eiän juuripusseista mitään haittaa ole jos ei jätä istuttaessa paikoilleen.harvat niistä maatuu ajoissa.juuret kyllä usein tulevat siitä läpi,mutta sittenkun juuri kasvaa paksuutta,niin se hirttyy siihen kuituun,ja kasvi lakkaa kasvunsa ja niin myös kukinta loppuu.

No niin tästähän se taas alkaa… ( koko talven olen mököttänyt enkä juuri ole lumitöiltä jaksanut tänne penttiinkään tulla katteleen)…
Ja kysymystä pukkaa heti kärkeen, viikko sitten otin pelakuut varastosta sisään ja leikkasin neet, ovat nyt siis ihan pelkkiä rankoja, ei mitään vihreetä missään, onko net kuolleet? Kauan pitää odottaa niiden elpymistä ja mistä tietää elpyykö net ollenkaan??
Vastausta oottelen, ennenkö laitan tilauksen pukille, periks en anna, olivat ne niin lumoavia viime kesänä.

Jos ne varret on ihan semmosia ruskeita ja “onttoja” niin kyllä non sit kaput mut jos varret on sisältä vihreet niin sit non hengissä

Tämä on selviytynyt varsin hyvin ihan huoneenlämmössä.

Juti kiitti vastauksesta! Osa on onttoja ja kaikki ruskeita, mut eikö sitten juuristostakaan lykkää uutta jos näin on?

Onneks mulla ei näivety kuin lehdet - latvassa ja tyvellä vihreetä, eikun pistokkaiks vaan. Mutta mihin näiden kaikkien pistokkaiden kans joutuu, pitäiskö laittaa juurtumaan vastaisen varalle, jos kerran kaikki näivettyy?

Niinpä. vasta puolet käyty läpi ja pistokkaita riittää nippukaupalla. Mitään kun ei raaskisi pois viskata. Mutta eiköhän ne “pentin” kautta löytäne uusille kasvusijoille myöhemmin keväällä.

Siksi minä aina desifioin mattoveitsen kiehuvassa vedessä ennenkuin alan leikkaamaan uutta pelargonia… Opin jostain netissä seikkaillessa että muuten voi levitä viirustauteja ja muita ikäviä jutskia.
Ihanaa kaikki pistokkaat ovat hengissä vielä…no ei vissiin ihan viikko täynnä leikkuusta mutta yleensä pistokkaat nuupahtaa heti:)
Ihanaa äiti oli ostanut alennuspöydältä  minulle pelargoni kirjan5€…tulisi vain postissa pikaisesti niin pääsisi lukemaan:)
Kirjastossakin oli joku pelargoni kirja mutta lainassa tietty:)

Alice of Wincennes aloitti kuin varkain kukinnan. En raaskinut pois napata. Antaa olla ilona, kun muista leikkelen pistokkaita. Toinen Alice onkin jo tappiin asti napsittu.

Nyt ne siistitty ja kirjattu ylös: 113 on elossa. Onneksi suuri osa on tuollaisia minikasveja, joten mahtuvat tuohon eteiseen vielä. En tajua miten jollakin voi olla 300 tai 500 pelargonia, niillon pakko olla kasvihuone…

Ken Lea Butterflyn kauniit lehdet