Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Sain sitten tänä talvena tapettua kaikki kolme isoisoäidiltä peruja olevat tuoksupelargonit. ;(

Pistokkaat mätänivät ja emokasvit kuivuivat pystyyn vaikka mitä yritin. snif

seuraavaa kokeilua varten tiedoksi, ettei kannata yrittää mitään, vaan unohtaa ne johonkin viileään ikkunannurkkaan talveksi. Ja sitten vasta kun nuupottavat, niin kastelua vain sen verran että virkistyy. Usein liika hoito eli liikakastelu tappaa. Eiks niissä tosiaan ole tyvellä mitään elonmerkkejä? Joskus pystyy viimetinka-pelastamaan kun laittaa lämpöalustalle, nääs jos juuret ei toimi niin vettä ei voi antaa.

Ei ollut mitään eloa ei. =( Tähän mennessä olen aina jonkin pienen palan saanut pelastettua, mutta nyt meni kaikki. Enkä nyt keksi mitä tein toisin kuin aikaisemmin. Ehtihän tuo jo 15 vuotta olla. Aina ehdin ottaa uudet pistokkaat, kun vanhat näyttivät huonoilta, mutta miksi nuo pistokkaatkin mätänivät? Ihan menivät lurpaksi kuraksi vajaassa viikossa.

Mun pelakuut ovat nyt ilmoittaneet, että se unohtamisen aika saa sitten olla ohi ja vettä on saatava enemmän tai menevät lakkoon. Mitenkäs se kevät nyt noin on päässyt yllättämään, useamman kerran olen jo meinannut ne kuivata.

odottelee muutaman viikon, että alhaalla tyvessä alkaa vihertää, sitten poikki niin että jää 3-5 cm tappeja. Tai sitten kaikki heti poikki, niin hennot lehdet ei ehdi haihduttaa kaikkia voimia. Jos on viileä tila, niin ei haihdu niin pahasti, eli voi antaa olla keräämässä ravintoa jonkin aikaan. Noista ei ole pistokkaiksi.

Niin siinä Kukkaistätsy varmaan on käynyt, kun muutakaan en keksi. Kävin lohdutukseksi hakemassa viherpajalta kaksi tainta. Ja äiti heti perään pelasti päivän!
Sillä on hengissä 2 kpl isomummon peruja olevasta tuoksuttimesta ja saan niistä pistokkaita!  Ihan itse sille ne annoin viime keväänä, mutta eihän sitä voi kaikkea muistaa… 

Hoyabella, karsi nuo kuivat lehdet pois, kevyt kastelu ja muutamaksi päiväksi aurinkoiselle paikalle, se virkistää, leikkelen 10 cm tapille ja vaihda multa kun uusia silmuja on puhjennut. Näin menetellen olen onnistunut. Runkoja voi hiukan ihan tyvestä hiukan puristaa, jos tuntuu pehmeältä, ja tyvi on tummanvärinen ei ole terve pelargoni. Minulla oli muutama sellainen, kuitenkin oli vielä vihreitä latvaversoja, mutta nekin nääkähtivät ajanoloon.

latvoista voi kokeilla ottaa pistokkaita, jos tyvi alkaa mätänemään, kun jättää riittävän varoetäisyyden johtojänteitä myöten leviävään tautiin.

minäkin kokeilin ottaa latvapistokkaita, lehtihangan alta siististi poikki ja tummaan lääkepulloon veteen juurtumaan

Hoyabella minä leikkasin yksi vuosi tuollaisen risukasan ihan tapilleen ja alkoi uutta pukkaamaan juuresta.

Ostin tänään lpr:n plantusta wilhelm laughtin ja red happuthoughtin…upeat lehdet etenkin hapyssä:) Olisin ostanut enemmänkin eri lajikkeita mutta olin myöhään liikkeellä kun ovat jo kaikki loppu eikä ollut kuin wilhelmiä ja yksi happy ajatus:) Laitoin isompaan ruukkuun multa perliitti vermiculiittiseokseen.kananherkkua pohjalle. Otin turvenapin kankaan pois kokonaan vaikka olisi pelkkä leikkauskin varmaan riittänyt,juuret ei vielä olleet ehtineen kunnolla läpi joten oli hyvä ottaa kangas vielä pois:)

Pidin 5 pelakuuta työhuoneessa pohjoisikkunalla ihan huoneenlämmössä. Kaikki on ihan ok, paitsi yksi näivettui jo joulun aikaan. Laput meni sekaisin syksyllä mutta eisenniivväliä. Missä kohtaa uskaltaa aloittaa pistokkaiden ottamisen?

Niin, koska voi alkaa kantaa naapurin viileästä autotallista pelakuita sisälle, vai pitääkö olla joku välimuoto ettei tule suoraan -6:sta +19 asteeseen ja läkähdy? Siellä on muistaakseni 15 palakuuta. Taidan viedä jonnekin koulun / seukun / päiväkodin tai ties minkä ikkunoille niitä keväällä.

Mikälie tavallinen vaaleanpunainen alko kahdessa päivässä pukata lehteä vaika ihan tapille leikkasin, enkelikin näyttää heräävän. Riipassa ei elonmerkkejä :´( Kauanko kannattaa odotella ennen ku luovuttaa? Toista viikkoa viedään.

Onko teistä ketään ostanut aikaisemmin Kauppilasta (netistä)pelakuita?
Kattelin että siellä olis Mårbackat ja ruusunnuput aika halpoi tai ainakin edullisia, vai onko joku vielä edulllisempi, tässä kun nyt  pitäisi koko setti uusia kun talvetus ei ihan onnistunut.

Olen ostanut Kauppilasta pelakuta, tosin paikan päältä ja hyviä hankintoja olen tehnyt.

muistattehan tarkistaa ja poistaa kaikista ostamistanne kukista ne juuripussit!(onkohan tästä juuripussista tulossa minulle pakkomielle???)

Plantageneista on sitte pelargoninpistokkaat loppu. Tais menekki tulla yllätyksenä näin ensimmäisenä vuonna…Espooseen tulee vielä uusia myöhemmin.

Istuttelin tuos viime viikonloppuna uudelleen viimevuotisia pistokastaimia, eikä ne mitenkään huonosti olleet juurtuneet, vaikka pussiharsoa oli vielä reippaasti jäljellä pistokasvaiheen ajalta.

Joko ne heti loppuu?! Täytyy vissiin lähteä pikapikaa kaupoille!

turun plantagenin valikoima oli huono… ja ei noissa pistokkaissa laatukaan ollut kummoinen! Ja ovat nyt jo loppu…

Plantagenin pistokkaat olivat laadultaan surkeita. Ostin neljä ja niistä kolme kuukahti viikossa.

Pakkasista piittaamatta porskutti P.cotyledonis tänään postilaatikkoon