Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Tuossa on osa vaan, siihen on päässeet ne jotka haluavat kukkia…osa pienempiä kasvihuoneessa ja toinen puoli terassia ei näy kuvassa…kahville ei tuohon nurkkaan tahdo mahtua kun tuolit joutuu siirtään pois, joten kahvit juodaan muualla. On riippojakin useampi mutta ei tuossa kohtaan…pitää nähdä tielle kun oon niin utelias…hi, hi ja ne riippuvat ovat tiellä…

Nopeesti laskettuna ainakin noin 30 on tuossa erilaista, kukkivaa pelargonia, on siinä yks riippakin se vaan ei oikeen näy tuossa varjossa.

Tässä terassi jatkuu…muutama vielä kyllä ihan selvästi mahtuu, siis onneksi kaikki mitä olen tilannut uusia mahtuvat kesällä joukkoon. Tuli niin ikävä kesää että oli pakko katsella viime kesän kuvia ja tässä niistä nämä muutamat terassiotokset, sieltä pilkottaa varmaankin monille tuttuja pelargoneja…

Ohhoh,kun katsoin päiväyksen niin luulin jossain jo olevan näin kesä,helpotti kun se olikin viime kesältä.

Upea pelargipaikka ja kukat,tosi ihania.

Niitähän tämä päivä on tullut selattua,pelakuita ja verenpisaroita sekä posliinikukkia,netti on ollut kovassa käytössä.Takapuolikin puutuu istumisesta,mutta kun ei malttaisi lopettaa.Komeita sivuja kukista mutta kun ne ovat vailla nimeä.

Vielä pelargonista.olen lapsesta saakka tottunut “pelakuu” sanaan,mutta eräs tuttava sanoi aina “pelapuu” hän oli syntyisin Karstulasta.Onko se yleinenkin kutsumamuoto,kun muiden en ole kuullut sitä käyttävän.

Pielikin olen kuullut,mutta sekin on vieraampi kuin pelakuu.

Pielikki on mulle ihan toinen kasvi. Pelakuuksi minäkin usein miten sanon tai sitten sanon pelargoniA. Pelapuuta en ole koskaan kuullut, vaikka Karstulan vieressä asuin muutaman vuoden.

Virallinen, tällä hetkellä voimassa olevan Viljelykasvien nimistön mukainen nimitys on: Pelargonium - pelargonit (pielikit), pelargon (ruotsiksi)

mummo kyyjärvellä (karstulan naapurikunta) eli koko ikänsä ja hän käytti sekä pelakuu, että pelapuu nimeä… pielikki on myös vanha pelargonian nimi!!

pelargonin…

Hyvä annaw. Mua on noi pelargoniat ottanu aivoon todella. Enää en ole viitsinyt huomauttaa kun tuntui että se ei mitään auta.

joo, se on vissiin jäänne siitä Huuhaa-Innasen laulusta, joka soi ihmisten korvissa vieläkin… Samoin ottaa päähän tuo ´pelakuu´-nimi tuossa lajeittain-otsikossa, ei nimittäin muiden kasvien otsikoissa taideta käyttää mitään paikallisnimiä tai murresanoja, vaan ainoastaan on suomalainen ja lattarinimi. Latinankielinen nimi on kansainvälinen, siksi aakkosjärjestyskin tulisi olla sen mukaan, ei suomalaisen nimen mukaan.

Totuuden nimissä on sanottava, että monta muutakin kukkaa nimitellään vanhoilla poistuneilla nimillä edelleen.

Taisi olla Kari Kuuva, joka hoilasi pelargoniAAA :slight_smile:

Ensimmäiset, koko talven ikkunalaudalla kasvaneet pelakuut eli yksi Annaw:ltä, yksi Paulastiinalta ja yksi metsänasukkaalta on parturoitu noin kuukausi sitten, juurrutettu ja ovat lähteneet hyvin kasvuun. Ne on noin viikon päivät olleet päivän terassilla ja yön eteisessä. Nyt niihin on alkanut tulla nuppuja. Multainen sormi suussa ihmettelen annanko kukkia vai nypinkö pois. Kui päi?

Noin viisitoista pelakuuta on vielä naapurin tallissa ja ajattelin tänään hakea pois. Ainakin osan, ennenkuin hermostuu. En edes muista mitä kaikkea siellä on.

Tämän ostin kerran pikkunupullisena kirppikseltä, on sitten tällainen, ehkä oranssi, kesällä auringossa näyttää kuin olisi jokin violettikin vivahde terälehdissä.

Edellisen yksilön lehtiin tulee valossa selvä vyöhyke, ja ovat alapuolelta vähän ruskeahkoja.Minusta tämä on jokin "vanha" lajike, talvehtii helposti eikä tiputa terälehtiä kuihtuessa.

Tämä mennyt talvi oli turmion talvi pelakuilleni ja muillekkin talvetettaville.
Vain muutaman pienen pistokkaan sain sisälle mahdutettua. Onneksi tämä oli yksi niistä, Blue Wonder…

Millonkas nuo pistokkaat kannattais pistää omiin purkkeihinsa, onko nuilla kohta tuossa liian ahasta? Aattelin vaikka vielä pistää pikkusiin turvekippoihin ennen isompaa ruukkua. Tuossa siis joku 4 pistokasta juurtumassa ollu reilut 5 viikkoa ja kaikki hyvin alkaneet kasvamaan… Meinaan, että onkoha juuret vielä nii hentoset, että hajuaa siirreltäessä vaiko näkeekö sitte vaa kestääkö eli ei.

kylhän nuo voi jo erotella, jos haluaa 4 erillistä (laihaa) tainta, vai jättäiskö paikoilleen yhdeksi MUHKEAKSI taimeksi?

Tuossa purkissa tais olla eri sortteja nuo, mutta kyllä tarkotuksena on laittaa yhenlaiset pistokkaat yhteen just yheksi muhkeammaksi paketiksi mitä on muissa purkeissa! :wink:

No huh huh.

Kaikesta pitää huolta kantaa.

Eikös se ole niin, että rakkaalla lapsella on monta nimeä ja virallisuudesta viis.

Minusta on ihanaa kun toiset puhuvat eri lailla kuin itse sanoisin.

Onhan meillä murteitakin vaikka kuinka paljon ja sehän on rikkaus, että ihmiset ovat erilaisia. Tylsää olisi jos kaikki olisivat yhtä tietäväisiä.