Epäilen että mun pelakuuhun iski pelargoniaruoste. Onko toiveita päästä siitä eroon, vai onko kasvi hävitettävä.
Muut pelakuut näyttää vielä toistaiseksi terveiltä.
Yritin googlata hoito-ohjeita, mutta en varmaan osannut laittaa oikeata hakusanaa, kun en löytänyt mitään.
Ruoste on tauti, joka leviää kosteissa olosuhteissa. Pidätkö pelargonejasi kasvihuoneessa? Laittaisin sairaan yksilön ainaskin ensiksi karanteeniin, eli pois samasta ilmatilasta.
Ylemässä kuvassa oikealla Bullseye light pink ja vasemmalla riippapelakuu ehkä joku Piparminttu?
Alempi kuva on viimekesältä ja nimeä toivoisinSe on hidas kukkimaan, kun vertaa noihin edellisiin.
mummin pelargoni vois olla Americana White Splash
Eilen torin läpi kulkiessa tarttui mukaan.
Laitoin kuvan tästä jonka ostin Tukholman messuilta toissavuonna, ei todellakaan ole Goesta mikä piti olla, ostin sen pelargonisällskapetin pöydältä ja nimimerkki oli foc, no se jäi nimettömäksi, tällä on erittäin suuret kukat verrattuna normaaliin kukkivaan pelargoniin. Mutta on se kaikessa yksinkertaisuudessaan ihan kaunis.
Jatkoa edelliseen kuvaan…Eipä tuo ollutkaan se vaan tämä onkin “Kunnas” olen sen kirjoittanut tuonne kuvan vasempaan ylänurkkaan (2 vuotta sitten) ei voi muistaa mutta etsitään uudestaan jos löytyisi noista kuvista tuo mun nimetön “Goesta”.
Carmel
Mietin tässä, että minkäköhän kokoiseksi nuiden miniatyyritaimien tulee antaa kasvaa, enneku päästää kukkimaan? Tommoset ku Kelly Brougham (B West), Polestar (B West), Fröken Doris Lunden, Lilla Linda, Kiri (B West).
Ei kai miniatyyreissä ole mitään erikoisempaa kuin “tavallisissakaan taimissa” kun on hyvät juuret niin voi aloittaa lannoittamisen ja kukkimaan päästäisin vasta kesällä, näin keväällä ottaisin vielä nuput pois, voi niiden antaa kukkia jo aika nuorina, tietenkin se kukinta ottaa voimia itse taimesta mutta jos sopivasti lannoitat niin anna kukkien kukkia…
Tuo Carmel on kyllä aika herkku…ei voi muuta kuin ihastella…
Miniatyyrit pitäis kuulemma kasvattaa pienissä ruukuissa, esim. kuten kerrotaan http://www.pellispricken.se/pelargon_dvarg.htm
"Kääpiöpelargoni ei tule 20 senttiä korkeammaksi. Kukat ja lehdet ovat normaalikokoiset.
Miniatyyrit eivät ylitä 13 sentin korkeutta. Niillä on myös pienemmät lehdet sekä kerrotut tai yksinkertaiset kukat."
Mulla on esim. 7 sentin saviruukut noille pienimmille (tuo osasuurennos on vähän epätarkka valitettavasti):
Tuossa on lisää määritteitä, mitä saa kutsua miniatyyriksi, mm. ruukku ei saa ylittää 9 cm kokoa. http://www.pelargonsallskapet.com/bildgminiatyrpel.htm
Tietenkin ruukku kasvin koon mukaan, minullakin ne ovat noissa pienimmissä saviruukuissa. Suhde on sama kuin suuremmilla sisaruksillaan, tuossa ruukun koossa, valokuvasta ei edes huomaa onko miniatyyri jos ei ole johonkin mihin verrata.
Tuossa Ihanat Pelargonit-kirjassa sanotaan vaan, että jotta kasvit (kääpiöt ja miniatyyrit) pysyisivät mahdollisimman pieninä, niitä kasvatetaan pienissä ruukuissa.
Mut kiitos annaw, kun pistit tuohon noita mittoja vähän, niin voipi vähän suuntia ottaa. Mulla oli viime kesänä tuo Kiri, muistan vain, ettei se kovin korkea ollu.
Oisko ihan hassua käyttää turvekippojen tilalle kertakäyttökahvikuppia, näitä paperisia? Tarttis nuita pistosia erotella, eikä satu nyt käsille noita käyttämiäni turvepotseja.
Mikä vaan käy, ainakin mulla, paitsi turvekipot, niitä en koskaan enkä missään käytä(enää)
No mistäs moinen boikotti turvekippoihin?
Turvekipot nyt on pirun keksimä juttu
No elekää vaan perustelko ollenkaa! xD
Mulla oli melkein vuoden yks pelargonin pistokas pahvikahvikupissa, ja kuppi pysyi vielä koossa kun vaihdoin ruukkua.