Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

Nii senhän eikö varmaan pystykki heittää sitte isompana toltaan uuteen ruukkuun ja mullat sekaan…

Kyllä se kuppi oli vielä sivuiltaan niin hyvässä kunnossa etten olisi jättänyt sitä paikalleen ruukun vaihdossa ainakaan tällaiselle vähän kasteltavalle kasville, en usko että juuret olisivat aivan pian päässeet läpi ellei sitä olis uittanut moneen kertaan.Mutta pehmennyt pahvikuppihan sopii hyvin kompostiin.

Minä sain syksyllä turveruukkuja 60 prossan alennuksella. Kyllä on mukavia käyttää. Kun pistokkaan juuret on kasvaneet ruukun sivuista läpi, voi istuttaa isompaan ruukkuineen. Kyllä on helppoa. Säästyy ruukkujen pesulta.Täydellä hinnalla en raaskisi ostaa.

Mulla tuppaa aina homehtumaan nuo turveruukut ja siksi käytän niitä vaan lyhytaikaseen taimikasvatukseen.

Mulla on kyllä toiminu ja kätevä on ollu pistää siinä turveruukussa sitte vaan kunnon ruukkuun ja mullat sekaan.

Viimekesäisiä istutuksia kun tässä kaivelin, niin huomasin, ettei ne turveruukut olleet mihinkään siellä mullassa hajonneet vaan vanginneet juuret melkein juuripussin tapaan…

lisäksi tuppaavat tosiaan joko homehtumaan tai kuivumaan :frowning:

Vuoden takaisten siemenkasvatusten pistokasjälkeläinen. Se on jännä, miten sekä alhaalta että ylhäältä pätkitty "keppi" lähtee näin kasvamaan. Ei äkkinäinen heti uskois! :wink: Pitää nyt vaan kukaksi asti odotella, onko tämä Appleblossom, Avanti Pink, Avanti White vai Horizon Blueberry Ribble, ku ei ollu naapurissa nimet pysyny tallessa. :frowning:

Nytpä täällä on käyny, niinku turveruukuista puhuttiin… Tai mitä lie kippoja nuo nyt sitte onkaan, vaan on kummasti alkanu haista tuossa, niin homeessa on muutaman kipon pohja/reunakolo. Mulla on aiemmat kipot olleet minusta enemmän kuituisia, nuo on vähän niinku pahvia! xD

Suositteletteko pistään vaiks noihin pahvikahvikuppeihin paremminki, ko noihin? Ruukut lienee vielä liian isoja.

mitähän ihmeen kamalaa homehtuneissa turveruukuissa nyt sitten on? Home on hajottaja, ja sehän on toivottavaa, että hajotusta tapahtuu?

Itse en käytä turveruukkuja sen takia, että kuivuu niin herkästi eikä ole uusiokäytettävä…

Nyt en ole käyttänyt turveruukkuja kun on ollut noita pieniä muovisia joita on tullut kasvien mukana,mutta kun ennen käytin,niin hyvinhän se pelasi,piti kastella reilummin ,että ruukku alkoi hajota kun sen istutti isompaan astiaan,eikä saa jättää reunusta mullan pinnalle näkyviin,silloin se kuivattaa koko kasvin.Kuiva turveruukku on huono maatumaan.se kai niiden tarkoitus on,maatua kun ovat käyneet liian pieniksi.

Niinpä, ja se runsas kasteluhan ei ole välttämättä hyväksi ainakaan juurtuville pelargonin taimille…

minulla pelargonit juurtuvat ties kuinka moneen kertaan käytetyissä muovisissa kertakäyttökupeissa, niissä valkoisissa ihan kapeissa (suvun juhlista jääneillä). Juuritila just sopivan pieni. Monien käyttökertojen jälkeen jo raaskii poiskin rikkoutuneet viskata.

Mää vaan aattelin, että jos se home kiipiää tuonne multaan asti… kuei näistä hommista vielä tajua mittää.

Käytin aikoinaan noita turveruukkuja siemenidätykseen,kaalit,ym.vastaavat,en taida koskaan olla juurruttanut huonekasveja niissä.Sitten taimi maan poveen ja sillä siisti.

Aiaisemmassa kuvassa Dylan Cherone oli aika kalpea, mutta nyt on sanut väriä poskiinsa.

Double Pink Bird Egg

Ihana tuo jutin Dylan Cherone!!!

onpa totisesti!

Annaw:n pistokkaat tuli perille. Ei nyt sattunut olemaan kuin mustaa multaa/ biolanin kylvömultaa. Mietin sekoituksen tekemistä? Mikä olisi varmin multa pistokkaille? Laitoin nyt vesilasiin.

laita hiekkaa mullan sekaan