Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, Osa 3

Mullon Alastaron Helena ja on muistaakseni tuommonen punanen.
Kyllähän nuot kuvien perusteella on saman näköset .

Talven siemenkirjeestä saamani 2 siementä itivät molemmat ja nyt toinen taimista alkoi jo kukkia parvekkeella. En raaskinnut enää katkoa nuppuja, kun on jo “kesä”. Tässä se nyt on ‘Apache star’.

Melkein kaikkien vielä hengissä olevien pelakuitten lehdet oli vähän hailakoita vaikka kaikki on hoidettu niinkuin aina jo vuosia. Kuulin asperiinivinkin yhdeltä vanhemmalta rouvalta ja testasin. Eilen aamulla tein liuoksen sumutinpulloon ja suihkuttelin eteisen lattialla. Nyt lehdet on aika tumman vihreitä. Uskoo ken tahtoo, minä uskon kun itse näin. Aion jatkaa tätä suihkimista silloin tällöin. En tiedä mihin teho perustuu ja käykö siihen vaikka Disperiini. 

Meillä iso osa lehdistä kellastunut tai kuivunut talven aikana. Nyt ovat sitten runkopelakuita. :slight_smile: Aplleplossom pääsi kasvariin, se teki viime vuonna kauniit, värikkäät kukat vasta kasvarissa ollessaan. Taidan viedä sille vielä kaveriksi toisen pelakuun.

Tänään sitten annoin lopulta periksi. Ruokakauppakäynnillä nappasin mukaan yhden ihan normipunaisen peruspelakuun. Istutin ulkorapulla olevaan suureen, säleiköllä varustettuun laatikkoon ja vein sinne sisältä kaveriksi pistokkaita juurrutettuja pelargoneja ja lisäksi vielä kelloköynnöksiä. Kaiken päälle vetelin hallaharsoa, koska öisin on vielä hallaa. 

Uskalsit jo laittaa ulos? Itse tuolla toisessa ketjussa juuri kyselin, uskaltaisiko kelloköynnöksiä jo viedä ulos.
Kerro sitten, miten kävi…

Itse en taida vielä uskaltaa. En noiden harsojen kanssa jaksa räpeltää.

Meillä on ollut niin tuulisia päiviä ettei harsot olisi pysynyt kukkien päällä.

Appleblossom pääsi kylmään kasvariin.

Kävin tänään Lidlissä. Hyllyssä oli aika surkean kuntoisia pelakuita, mutta päädyin ostamaan kuitenkin yhden. Nupusta ei vielä pysty päättelemään väriä. Ans kattoo, mitä tuli hankittua.

Rosalinda

Tässä viime viikolla ostettu nimetön toripelakuu. Viis siitä, oli vaan niin kivan näköinen. Ostin kyllä toisenkin ja vien sen toiselle penttiläiselle.

Rosebud Astrid

Ja taas asenteella “lajikkeista viis”; ostin tänään valkoisen pelargonin. Ihan vain huvin vuoksi. Aika huonolla hoidolla näkyvät olevan pelakuut liikkeissä. Kaatosateessa lähes kaikki ruskettuneet. Ja jos eivät kukinnot pilaannu sateessa, niin sitten myyjä päästää rullakkoon letkulla vettä surutta. Olisikohan ammattitaidossa pieniä puutteita?

Yuv. Mari Shanta

Kerkisin jo ristiä tämän uudelleen kronprinsesse maryksi vaikka ostin tämän ableblossom rosebud nimikkeellä. Eilen vielä ihan valkoinen, tänään kuitenkin aavistus punertavaa, ei kuvassa.Eli tarvitsee kai paljon valoa että kukinnoissa on myös punaista. Ostettu tietysti ilman kukkaa.

Vectis Embers

Kvarnlyckans Anna-Jeanette

Filippa. En varsinaisesti kerää pelargoneja mutta ostan joitain huonosti talvetettujen tilalle.

Rosebud Astrid