Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, Osa 3

Jatketaan tässä juttua pelakuista. Suljin vanhan ketjun kun se oli päässyt turhan pitkäksi. Tässä linkki josta pääset halutessasi takaisin edelliseen ketjuun: Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2

Laitan tämän nyt tähän uudelleen, koska tämä jäi vanhaan ketjuun. Jos joku ei ole tätä nähnyt vielä.

Harmi että nuo pelargonipäivät ovat niin kaukana meikäläisestä, mielellään olisin kyllä osallistunut vaihtoihin. No kaikkea ai voi saada tänne pohjanmaallekkaan vaikka kaikki niin suurta ja mahtavaa täällä onkin. Hauskaa pelargonipäivää kaikille osallistujille.

Varjolilja57 sanos muuta,mukavaa olis käydä,vaan matkaa on liikaa.

Jep! Isäntä olis meitin suhteen alkuaikoina saanut töitä tuolta päin mutta ei lähtenyt kun en ollut halukas muuttamaan. Nyt olis kyllä ollut kätsyä. No, silti tyytyväinen täällä oloon. Harmi vain ettei Lahden seudulla ole tänä keväänä mitään hauskaa :unamused:

Lahden seudulla oli Hyötykasviyhdistyksen pelargoni-ilta pari viikkoa sitten.

Facebookin pelargoniryhmässä oli myös kimppakyytejä tarjolla Pelargonipäivään. Itse otan Hyvinkäältä kyytiläisen kyytiin ja ajamme kohti Loimaata… Mukaan mahtuu muitakin…

Kato kävi tänä talvena. Henkensä heitti valkoinen ja vaal.pun. Mårbacka, Blueberry Ripple ja Rose Splash. Muut voivat hienosti, ja aloittelevat kukintaa. Appleblossom Orbit etunenässä. :slight_smile:  

Jotkut ihanat ihmiset lupasivat lähettää minulle Pelargonioiden oksia,mutta oisko unohtunut,Pliis kiiyos jos muistatte.Laitan sitten osoitteen yksityisesti.

Minullakin lähes kaikki kuoli tänä talvena. 5 jäi jäljelle. Ei haittaa, sillä lisää on  tulossa ja nyt tiedän mitkä kestää talvilepoa.

Parikymmentä pieniä taimia ja lisäksi uudet siemenet itää. Ilmaiset amppelipelakuu siemenet on itäneet jo ja hyvin kasvaa.

Jos joku on lähdössä pelargonipäiville Loimaalle, niin olen lähdössä sinne yksin ajelemaan autolla Liedosta. Eli kyytiin mahtuu. Tapahtuma kestää klo 12-16, joten sen ajan ajattelin siellä viettää!

Tämä sopisi myös Olen onnellinen topicciin. Puutarhayhdistykden retkellä tänään Kouvolassa, Peltosen Puutarhalla. Siellä oli 2 pientä lasihuonetta pullollaan nimellisiä pelargoneja. Miul ei ollu kuin 50€ tuhlattavaksi, mutta siitä huolimatta sain 10 uutta nimellistä peukkua ja yhden luonnonlajin P.hypoleucumin. Olen niin onnellinen, ainakin vielä tänään!

On se jännää, että aina Black Velvet siemenet itää nopeammin kuin muut pelakuun siemenet. Muita saa aina odotella vähintään  viikon. 

Voi kun kiva RitvaL. Mitä ihanuuksia löysit?

Helmikuussa kun laitoin pelakuiden siemenet multaan, niin ihmettelin mikä kuokkavieras on noussut ja odotin, jotta se tekee ensimmäiset normaali  lehdet. Pienet lehdet ilmestyi ja pilkkulehtihä se oli. 
Aiemmin minulla oli pilkkulehti ja sehän runsaasti kukki ja teki siemeniä,  mutta päätin heittää sen pois. 

Nättihän tuo pieni taimi on. :blush:
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/52e2d234-647e-4f5c-9f71-d52d.png

Olipas mukava tapahtuma eilen Rinkin puutarhan järjestämillä pelargonipäivillä. Ihmisiä oli lähtenyt paljon liikkeelle. Monet tulivat myymään ja vaihtamaan sinne pistokkaita, mutta useimmat tulivat hankkimaan uusia. Hankintoja tuli taas itsekin tehtyä. Siellä järjestettiin huutokauppa Suomen pelargoniyhdistyksen hyväksi. Huutokaupattavana oli juurettomia pistokkaita, valmiita taimia sekä myös isompia kasveja. Useimmat menivät hyvällä hinnalla kaupaksi. 

Hankalimman innoittamana laskin pelargonini, kun eilen hankin muutaman lisää eikä ne meinaa mahtua mihinkään. Mulla on erilaisia pelakuita 37 nimellistä ja 2 nimetöntä. Lisäksi vielä juurtumassa 3 uutta nimellistä pistokasta, niistä ei vielä uskalla sanoa juurtuvatko ja liittyvätkö vahvuuteen.
Jokohan nuo alkaisi riittämään, syksyllä on pakko suorittaa karsintaa ja hylätä horiskomalllisia. Paitsi Tohtori Westerlundin, vaikka horisko onkin. On niin mukava saunakaveri. Piilossa pitää vaan sitä kasvattaa, ruma kun mikä, raiskattu risukasa jatkuvan katkomisen takia.

Mie töytyytin pelargonit kuistille. Laitoin lämmittimen päälle, mut siitä huolimatta jännittää ku viikonlopuksi onkin luvatttu kylmiä öitä. Tuo kuisti ku on melko hatara :Whistling:
En kyllä hinaa niitä takaisin enää.
Meillekkin tuli eilen muutama pelargoni lisää :smiley:

Voi että minäkin odotan kuin kuuta nousevaa, että saan nuo viedä kasvihuoneeseen. Mulla on lämpöpuhallin pakkasvahdilla, mutta kun nyt on vielä päivisinkin niin kylmä. Varsinkin jos ei aurinko paista! Täytyy vielä hetken odottaa.

Talon alla on vielä pelargoneja ja pisaroita kolmisenkymmentä. Ne roudaan suoraan kasvariin. Ennen eivät sieltä pimeästä pääse pois. Eniten olen olen huolissani runkopisaroista, että miten ne jaksavat. No meni ohi aiheen.

Miulla on tilanne hyvin hallinnassa.VAin 8 nimellistä pelakuuta ja yksi nimetön. sisällä ovat kaikki kun ei ole kasvihuonetta vielä noussut pystyyn

Miks mulla menee överiksi kaikki. Nimellisiä on nyt 108, osasta varmuuskopiot ja jokunen nimetönkin löytyy. Ne on olkkarissa kaikki.