Pellava: Sinipellava, Linum perenne

(Perennat)

Onko kellään kokemusta tästä monivuotisesta sinipellavasta millaista hoitoa vaati.Kevällä kylvätty siemenet kasvanut jo isoksi puskaksi.

Jos se on sama kun miulla niin eipä juuri hoitoa vaadi. Joskus talvi vie jonkun, mutta siementaimia löytyy aina läheltä ja kukkii melkein koko kesän.

Sinipellavan kukka.

Voi jummi. Olen kahtena vuonna kylvänyt sinipellavaa. Nyt kun kuvianne kunnolla katson, voin todeta nähtävästi kiskoneeni ne rikkaruohoina pois.

Tänä aamuna aukesi ensimmäinen pellavan kukkanen kauniin sininen.

Itse en varmaan tietäisi Sinipellavan olemasssaolosta, ellen olisi joskus 2002 tai jotakin ihan hetken mielijohteesta ostanut siemenpussia. Esikasvatuskokeiluni onnistui ja rakastuin ensikohtaamisella sydän . Viime talvi vei Sinipellavani mennessään ja se siitä ilosta. Mutta eipä hätää. Just ostin siemenpusseja. Toisen siemenet aion istuttaa (koemielessä) maahan tässä syksyn aikana ja toisen esikasvatan ensi keväänä. Maltan tuskin odottaa jälleennäkemistä, on se sen verran ihastuttava perenna.

Mitä teillä kasvaa Sinipallavan naapurina ? Olen harkinnut Syyskaunosilmää, kun ovat varreltaan ja pituudeltaan hyvin samanoloisia ja kukkivatkin miltei samoihin aikoihin.

Huomasin laatikoita penkoessani, että muutama sinipellavan siemen olisi kylvöä odottamassa. Jostain ketjukirjeestä lienevät peräisin. Kannattaako esikasvattaa taimet vai käynkö potkimassa lunta jostakin vähän syrjään ja kylvän suoraan ulos?

Kylväisin suoraan ulos.

Ruokakaupan pellavansiemenistä minä olen silmäniloksi kylvänyt koko pellon.

Eikös ne ole öljypellavan siemeniä?

juu, suoraan ulos vaan , siltä ne keväällä itääsilmän isku.

Härskiintyneetkin pellavan simenet itää ja kukkii. Siis katse ruokakaappiin.

Te, ette varmasti näin hönttiä virhettä tekisikään, mutta kerronpa nyt varoittavan esimerkin naurua Viime keväänä kylvin suorakylvönä pellavaa uuteen kukkamaahan muiden suorakylvösten ohella. Ja keväällä katsomani Alan Titchmarshin Puutarhurin ABC-ohjeiden mukaisesti kylvin noita siemeniä riveihin, jotta kitkiessä tietäisin, mitkä ovat rikkiksiä. Nooh..kyllähän toi riveihin kylvö oli ihan kivan näköistä kosmoskukkien, sinne tänne kylvettyjen pioniunikoiden ja neidonkukkien kanssa, sillä noista kasvoi ihan kiva pöheikkö, eikä rivit näkyneet. MUTTA pellava rivistö oli kyllä ihan onnettomannäköinen. Olisihan se pitänyt älytä ja ripsutella pellavaa vähän sinne tänne tai yhdelle isommalle alueelle, mutta en tullut ajatelleeksi.allapäin

Pellavan lehdet vielä kellastuivat siinä kukinnan aikaan, joten näytti aika syksymäiseltä riviltä jo heinäkuussa. Pellavan kukat ovat kuitenkin suloisia ja tulee niitä kylvettyä taas uudelleen tänä vuonna. Nyt tosin on hyvässä muistissa tää hassunnäköinen rivikylvös, joten aikalailla vanhanajan pelto-tyyliin tulee kylvös sinne tänne nakkelemalla naurua Tonttimme rajautuu niittyyn ja ajattelin tuonne raja-alueelle laittaa noita pellavia loistamaan sinistään. Kellastuminenkaan ei siellä juuri erotu, sillä niittykorret tuleentuu myös heinäkuun lopussa.

Meillä monivuotine sinipellava on hyvässä kasvusa jo.

Onkohan tällä monivuotisella sinipellavalla joku hätänä kun latvat nuokkuvat ei pitäis olla ainakaan kuivudesta kärsivä jokin muu syy ilmeiseti on kysessä,mutta mikä??

Tänä aamuna sitten nämä monivuotis pellavat aukaisivat ensimmäiset ihanat kukkansa

Tämä monivuotinen ei pikku pakkasta säikkynyt kukki vieläkin,tosin pakkanen puraisi nuppuja sen verran että tapahtui väri muunnosta ei ole puhtaan sininen vaan tuli tälläisenä. kuva on tänään otettu.

Hahaa, kukkii kesäkuusta lokakuuhun ja on sininen- eihän tähänkään voine olla hurahtamatta. Soma kuin mikä ja "vilustuneenakin" kaunis kukka!

Komeasti kukkivat taas uudetkin pellavani,junttasin yhteen nippuun 20 siemen taimea niin näin tulee komea puska.

Höh. Suoraan ulos kylvin, eikä mulla ole kuin juuri pinnalla vasta. Nuo on varmaan esikasvatettuja, onhan?