(Huonekasvit)
Kurkistin ruukkuun ja pienet juuret olivat ilmaantuneet käpyseen. Huomasin, ettei tällä ollut vielä omaa osastoa, joten aloitan siinä toivossa, että jollain on ollut tätä lajia ja kertoisi miten sitä parhaiten hoidetaan. Tämä on siis Little One Dipleysiltä.
Mun käsittääksen Pellenhiippa,Narrinhiippa sekä Mustanmerenruusun hoito on sama kaikilla kun ovat käpykukkia hoito ohjeita kai löytyy kummastakin kukasta otsikko nimikkeen alta.
Smithiantha pitää runsaasta hajavalosta, kukkii kyllä pohjoisikkunallakin. Tasakosteus, toisaalla löytyy maininta runsaasta kastelusta kasvukaudella. Kuohkea, ilmava (perliitti,lecasora,vermikuliitti) ja hapahko ravinteikas multa. Laimeaa lannoitetta voi antaa joka kastelukerta.
Talvilepo omassa ruukussa, 12-15 astetta. Juurakoita voi jakaa leikkaamalla ne noin sentin mittaisiksi pätkiksi.
Eräässä kirjassa oli maininta myös, että kärsii kuivasta ja lämpimästä huoneilmasta. Mitä lämpimämpi, sitä korkeampi ilmankosteuden tulisi olla. Vaikka lehdet nukkaiset, niitä voi sumuttaa kevyesti.
Kiitos Jahoolii ja Raili . Kunhan lehdet ilmaantuvat ; (tosi nätit noilla lajeilla;) pitää siis yrittää seurata etteivät kuivu. Sainkin käsityksen vaativuudesta, kun yritin suomennella ulkomaalaisista teksteistä. Tuossa onkin aika paljon tietoa, jolla pääsee eteenpäin.
Tässä on Moanan kukka, jouduin ottamaan kuvan alhaalta päin kun kukat roikkuu alaspäin ja varsikin roikkuu purkin reunan yli. Olisi varmaan pitänyt latvoa mutta kun on uusi tuttavuus niin annoin kasvaa nyt ihan itsekseen. Kukat ei ehkä kestä kauaa, otin jo yhden kuihtuneen pois. Tämä on kyllä kaunis ilman kukkiakin kun on nuo tummat, samettipintaiset lehdet.
Voi hyvän tähen, tuommonenni on sitten olemassa.

An’s Misty Twilight piristää marraskuuta.
Smithianthasta ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta tänään tuli tällaiset
Abby
An`s Hannabi
Speckled Salmon
Kylvin smithianthan siemenet Cinnabarina x An`s sognare. Jänskättää tuleeko mitään.
Min en ole kyseisestä kukasta kokaan kuullutkaan. Ompa todela ihanat kukat.
Mistä näitä ihaanuuksia oikein oletten saaneet. Oiskohan kellään ylimäräisenä hyvään kotiin…
Seinäruusu tuolta rapakon takaa niitä saapi ,mullekin on tulossa alkuviikosta jos jonkinlaista sorttia kukkia.
Mikä se Railin rapakko lienee? Mulle tulivat todella rapakon takaa, USA:sta.
Samoin mullekkin USA ja yksi saksastakin ja ensviikolla ruotsistakin
Ai noin kaukaa, eikö näitä ihanuksia sitten Suomessa ole kenellään?? mulla eei kyllä sellasia mahiksia ole, että ulkkomailta tilaisin. Eikö siinä tarvi joku visa tjs kortti?
Mutta jos sattuis niiiin huono tuuri, että jostain niistä menis poikki edes 1 pikkiriikkinen lehti tai muuten vaan irtoais, niin oisin kylläkiin kiinnostunut kkeilmaan lähtiskö lehdestä kasvaman tai vaihtamaan sen vaikka, vaikka, vaikka mun tekemiin korviksiin.
seinäruusu multa saat jahka tuosta alkavat kasvamaan,oon kokeillut lehdistäkin ja hyvin vedessä tekevät juuriakin ainakin kohlerit smithiantha on vielä niin pieni ettei vielä oo voinut lehti kokeilua tehä mutta luulisin et sekin onnistuu,kun ovat nekin gesnersukua.
Mullois smithiantha little one vaihtoon