Keväällä ja alkukesästä näytti hyvältä mutta nyt, ei, kuivuuden takia raakileet ja mustikan alut tippui meillä.
En ole montaakaan marjaa saanut.
Eikä voi syyttää lintuja. Raakileet kuivui pois.
Ensi vuonna sitten ehkä…
Kasvatteleeko kukkaan vitosvyöhykkeellä pensasmustikkaa? Talvehtiminen on kai se ongelma?
Kyllä se talvehtii ainakin mulla lumen suojassa. Suurin ongelma on kun pitää verkottaa talvella ympäri ja katos rusakoita varten ja kesällä marjojen takia. Eli jatkuvaan verkon sisällä ainakin täällä “ristiturpien asuinlähiössä”.
Saskatoonin marjat ihan yhtähyviä ja tarttee verkottaa vain rastaita varten kun marjat kypsyy.
Ovat myös paljon satoisampia.
Makuasia tietty kummat on parempia🤔
Kiitos, niitähän pitää kokeilla sitten toisinaan vähän epäilyttää jos perässä on vain (v). Vaihtelee näköjään myyjakohtaisestikin samalla lajikkeella.
No ne puputhan ne puputtaa tietenki jos eivät muuta keksi niin käyvät napsimassa ostoruusut poikki mutta jättävät issekseen kasvavat rauhaan o_0 totteliskohan nuo kuusenoksilla peittelyä? kuulema eivät halua maistaa jos kuuselle haisee.
Kovin on ollut hiljaista mustikka rintamalla tänä vuonna. Miten ovat pensaat kasvaneet ja onko tullut satoa? Istutettiin viimeviikolta kokeiksi 7 pensasta. Nyt mielenkiinnolla odotellaan ensi kevättä.
Minulla on kolme mustikkapuskaa. Ovat 3 vuotiaita. Tänä kesänä tuli satoa noin kaksi litraa yhteensä, enemmän kuin ennen. Muutaman kerran kastelin, kuusen neulasia olen pikkuisen laittanu juurelle.
Metalliverkosta tehtyä kompostikehikkoa olen pitänyt mustikoiden ympärillä. Seinä on yhdellä sivulla. Se on helppo siirtää syrjään kun ottaa mustikoita. Pensaiden päälle en ole laittanut peittoa, rastaat on ylennsä hukassa marjojen kypsymisen aikaan.
Hyvin tuli mustikoita, kolmesta pensaasta 16 litraa. Kaksi pensasta vielä niin pieniä että niistä ei monta marjaa tullut. Vaikka kastelin ahkerasti niin marjat oli aika pieniä. Syksyisin kitken rikkaruohot ja levitän rodomultaa juuristolle
Kiva kuulla, että jotkut ovat saaneet oikein kunnollakin satoa. Nyt en muista kaikkien pensaiden lajiketta, pitää katsoa muistiinpanoista. Laitettiin vähän perusmaata ja siihen sekoitettiin rodomultaa, luonnonturvetta ja kuusimetsästä maapohja missä kasvoi mustikkaa ihan vieressä. Eli jos hapanta kuohkeaa maata tarvii, niin sitä saivat. Kateeksi kuorikatetta reilusti. Mies nikkaroi aitaverkot ympärille, mitkä saa osina nostettua pois. Jos niitä marjoja niihin joskus tulee. Kokeilen jos osaisin kuvan joskus laitettua.
Pensaiden lajikkeet, jotka nyt otettiin kokeilumielessä ovat. Kaksi kappaletta Nort country, Nort Blue, Patrio ja yksi Blue corp. Kuvaa en saanut liitettyä, tulee vaan jotain tekstiä.
Mitenkä on pensasmustikat talvesta selvinneet? Meillä on kaikki hengissä ja kaikissa on muutama kukakin. Uutta kasvuakin näyttävät innolla pukkaavan.
Mitenkä on pensasmustikat talvesta selvinneet? Meillä on kaikki hengissä ja kaikissa on muutama kukakin. Uutta kasvuakin näyttävät innolla pukkaavan.
Hyvin selvisivät talvesta. Kukkivat runsaasti ja raakileitakin on hyvin. Viime vuonna tekivät osan marjoista hyvin pieniä, nyt olen kastellut ja pari kertaa lannoittanut toivoen tasakokoisia marjoja.
Hups, tuo edellinen viestini tuli kahteen kertaan. Kasteltu mekin ollaan. Lantaa annettu vain hyvin vähän keväällä, kun viime syksynä istutettu. Yhdessä pensaasta oli vähän enemmän kukkia nyt jo raakileita, muissa vain jokunen kukka.
Minä kastelen kaivovedellä. Joskus annan otan saaviin kasteluvettä lämpiämään mutta tällaisina kuumina päivinä päästän vettä suoraan letkusta puskaan, en jaksa kantaa. Kolme puskaa vain niitä on.
Pensasmustikoita kun poimin niin mietin kuinka huono jajike North Country on, minulla se on North blue polyttäjänä. Paljon siinä on marjoja mutta onnettoman pieniä, jos vertaa muihin lajikkeisiin
Saman olen huomannut, että marjojen koolla on todella suuri ero just noilla pensailla. Nort Blue:sta sain jo maistiaisia isoja ja hyviä olivat. Muista en vielä osaa maun suhteen sanoa mitään.
Minun puutarhani -ohjelmassa kerrottiin, että pensasmustikkaakin pitää leikata, tummimmat oksat pois. Eipä ole käynyt mielessäkään moinen. Pitää varmaan olla vähän vanhempi pensas ennen kuin on tarve leikata?
Minäkään en ole leikannut …isoin ja vanhin norhtti on hontelo ja marjoo huonosti…huonot kuivuneet oksat toki leikattu.
En ole leikannut minäkään. Eikä edes puput ole päässeet leikkuupuuhiin.