Pensasmustikka, Vaccinium

Tekeekös pensasmustikka marjat edellisvuoden oksiin? Meillä jänis oli eilen syönyt kaikkien oksien päistä 4cm pois. Mokoma pitkäkorvavihainen

Mulla on pensasmustikkaa ollut jo 12 vuotta mutta en ole aivan tarkoin seurannut mihin ne marjat tulee. Minusta marjoja tulee vanhempiinkin oksiin joskaan suuret oksat eivät enää tuota.  Keväisin leikkelen pois vaurioituneita, palentuneita tai sairaita versoja. Pupu söi minullakin kerran erään pensaan aivan juurta myöten mutta kyllä se uudelleen nousi seuraavana kesänä sieltä. Toisaalta nyt sinulla pensas ainakin haaroittuu hyvin kun on "leikattu". kieli ulkoa

Olen tässä selaillut monia puutarhakirjoja (kun netti ei meillä pelittänyt kunnolla) ja koettanut löytää vastauksen tähän mustikkakysymykseen (kukkiiko mustikka minkä vuoden versoistaan?), mutta ei ole osunut hollille.

Itsellänikin on pensasmustikoita muutama - ainakin neljästi siirretty - alku ja kysymys kiinnostaa.

Minä väittäisin, ja väitänkin, että saman vuoden versoilla kukkii. Ainakin metsämustikat. Kun niitä tuo maljakkoonkin, niin eikös sieltä ensin tule sitä vaaleanvihreää kasvua ja niihin kukat, vai heittääkö muistini täysin? Ja tästä johdattelen, että pensasmustikoilla sama peli :)

Minä taas olen sitä mieltä, että edellisen vuoden versoilla, mutta voin olla väärässäkin kyllä...

Kauppilan ohjeet

"Pensasmustikkaa ei yleensä tarvitse leikata, joskin jänis tekee sen mielellään. – Jos näin käy, ei tarvitse huolestua, uutta kasvustoa ilmestyy nopeasti ja tuloksena voi olla jopa entistä tuuheampi pensas. Satonäkymien takia pensas kannattaa kuitenkin suojata jäniksiltä."

Keskipohjanmaa netistä löytyi tuommoinen lause, joka viittaisi siihen, että leikkaus vaikuttaa satoon, joka taas viittaisi siihen, että sato tulee edellisen vuoden versoihin. Asiaa ei kyllä sinänsä näytä missään suoraan sanottavan. Useammassa ohjeessa on, että leikataan vain kuivat versot pois, mutta muuten ei kaipaa leikkausta.

Mulla ollut edellisessä, sekä nykyisessä pihassa mustikkapensaita.En oo koskaa leikkan pensaita leikkaamisen vuoksi. Ainoastaan kuivat ja kuolleet oksat. Lähinnä oksankärjet.Kukat kehittyvät ainaskin jo syksyn aikana, koska mulla joulukuussa kukki pensaat lämpösen alkutalven vuoksi. Jännäsin selviääkövätte talvesta, mut ovat ainakin viel hengis . Saas nähdä kukkivatko ny kesällä lainkaan...Odotellaan ja katsotaan.Mitä vanhemmiks tulleet sitä parempi sato ihan jo siks ko oksii omp enempi.

No kyllä minäkin sitten käännän kelkkani tuon satonäkymä-lausekkeen takia  

Sitäpaitsi, jos Googlaa mustikan kuvia, niin huomaa kelposti, että ne kukat/marjat on edellisvuoden kasvussa.kieli ulkoa

Täälläkin jänis on käynyt maistelemassa mustikan versoja. Ensi talveksi punon pajuista häkin ympärille.

Jostain on jäänyt päähäni, että pensasmustikka kukkisi parhaiten toisen vuoden versoilla, mutta lähde ei nyt tule mieleeni.

Mies, joka ei ole kärsivällistä marjannyppijäsorttia, toivoi pensasmustikkaa. Nyt ovat Aino ja Alvar auton perässä. Onko ao. puskista minkälaisia kokemuksia? Turvahäkki niille ainakin pitänee rakentaa talveksi .

Laitoin viime kesänä 4pensasmustikkaa(2xAino ja 2xAlwar). Olivat oikein terhakat taimet. Heti istutuksen jälkeen niihin ilmestyi kukkia ja sitten saimme muutaman marjan maistiaisia jo viime syksynä. Minä onneton en ymmärtänyt suojata pensaita ja nyt niistä on hieman jänikset maistelleet oksan päitä. Kiitos vaan niistä lohdutuksen sanoista etteivät ole aivan mennyttä. Se on varmaa, että opiksi ottaneena suojaan varret ensi talveksi.

Nämäkin taimet ovat oikein hyvän näköiset ja tuuheat. Aika kauan käsittääkseni joutuu odottamaan varsinaista satoa, mutta toivotaan nyt sitten edes niitä maistiaisia!

Ostin muutama vuosi sitten kolme pensasmustikkaa. Koska en saanut niitä heti istutettua maahan (en osannut päättää, että minne: metsikköön sekalaiseksi pensaikoksi vai kasvimaan reunaan), niin jäivät sitten talvehtimaan kellariin. Yksi niistä näytti edelliskeväänä kuolleelta ja kippasin sen tuonne ison koivun alle pois ruukustaan. Kaksi muuta ovat vielä toisenkin talven viettäneet kellarissa (sama päättämättömyys vaivaa edelleen). Mutta. Se, jonka kippasin sinne koivun alle, vihertääkin nyt yhdestä oksastaan. Pakkohan se on sieltä pelastaa (ehkä huomenna). Olen jo päättänyt, että turpeella parannan kasvupaikan, joka nyt sitten on jollain kohtaa kasvimaata. Helpompi suojata jäniksiltä. (On muuten mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea siellä koivun alla alkaakaan kasvaa. Seuraavaksi sinne joutuu itämättömät skimmiat, kerriat, kalmiat, acer negundot ja acanthopanaxet. Ja puksipuut.)

Minun pensasmustikkani ovat hankintoja jo 90-luvun alkupuoliskolta, kun kuopiolaiset testasivat niitä North-alkuisia lajeja. Olen vaihtanut mustikoiden paikkaa joko neljästi tai kolmasti. Joskus on paljon marjoja, joskus vain muutama. Alkuni olivat tosi pieniä.

Jos (vielä kerran) siirrän ne ja tällä kertaa luonnonmustikoiden sekaan, voivatko nämä jalosteet kenties muuttaa tässä pihassa luonnonmustikkakantaa eli voiko maasta alkaa nousta Sisä-Savo -lajiketta?no-jaa On hyvä tämmöisiä miettiä, kun ei ole luonnontieteen koulutustacool

Tuskinpa tulee, nehän kukkivat eri aikaan.

Jos kuitenkin risteytyvät ja sinun Sisä-Savo -lajikkeesta tulee metsämustikan makuinen ja pensasmustikan kokoinen, niin apus minä ainakin sitten alan kerjäämään alkuja

Heh. Tuommoista(kaan) pikkujuttua, kuin eri aikaan kukkimista, en hoksannutnaurua

Luonnonmustikoista osa on varreltaan korkeampia, kuin minun ostopensaani. Ostetuilla on kuitenkin ollut erittäin vaikea lapsuus.

Eilen istutettiin Aino Ja Alvar kallion kupeeseen, rhodojen ja metsämustikoiden läheisyyteen. Rhodomultaa ja kompostikuiviketta laitettiin kasvualustaksi, reilu kastelu ja reilu kate puoliksi maatunutta sammalta ym. metsänpohjamateriaalia katteeksi. Luulisi heidän pärjäilevän.

Nyt sitten vain odotellaan satoa .

Ai, kun kuulosti hyvälle teidän mustikoidenne paikka! Suuri ihme on, elleivät siinä pärjää.