Pensasmustikka, Vaccinium

Nonni. Minttumeirami sekoitti suunnitelmani. Olisihan se pensasmustikka hyvä lisä metsäpuutarhaan ja kornin näköinen kasvimaalla. Mitäs mie nyt teen? Pitäisi vissiin nyt ensinnä tarkistaa, miten paljon valoa ne kaipaavat.

Ei se pensasmustikka oikein kasvimaan kasvi ole, kun viihtyy happamassa maassa .

Valoisasta paikasta tykkääpi, osan päivää voi olla varjossa, ihan niinkuin tavallinen luonnonmustikka. Kannattaa katsoa, missä niitä on, jos omalta tontilta löytyy ja tällätä nämä kavereiksi.

Istuttaessa kannattaa muistaa, että pensasmustikasta tulee aika leveä, metriä lupaavat, eli reilulle etäisyydelle toisistaan.

Minulla on ruotsalainen ''''Putte'''', se muutti nyt mukanani Frankfurtin seudulta pohjois-Saksaan ja on täynnä kukkanuppuja. Se on minulla aurinkoisen kasvimaan laidassa, kaivoin kuopan ja sinne rhodomultaa. Rhodomultaa lisään joka vuosi ja annan keväällä hiukan lannoitetta.

(Oi, miten mukava kuulla pitkästä aikaa Soilinkin kuulumisiahymy)

No nyt vihdoinkin sain mietiskelyni päätökseen. Istutan mustikkani vadelmaryteikön (joka on siistimisvuorossa seuraava) viereen tylyyn riviin. Ovat siten vähän kasvimaan reunassa. Parannan maata kuiviketurpeella ja lantakompostilla ja yritän muistaa kastella. Katteeksi panen sanomalehteä ja haketta.

Lanta kuulostaa mustikan lannoitteena ainakin äkkiseltään aika rajulta. Voi olla, että kasvua tulee hyvinkin, mutta paleltuu sitten helposti. Happamuuden ylläpito voi myös olla pieni ongelma jos lannoittaa eikä käytä rhodo-. tms lannoiteita. Tietysti heti alkuun olisi pH tarkastettava (Suomen maaperä voi olla ihan hyväkin eli riittävän hapan, myös vanhat pellot voivat olla yllättävän "happamia") tai sitten pelattava varman päälle esim. lannoittamattoman turpeen ja rhodomullan käytöllä.

Samaa mieltä puumuun kanssa: Lannoittaminen istutuksen yhteydessä haittaa nimenomaan juurtumista, kun kasvi keskittyy maanpäälliseen kasvamiseen. Myöhempinä vuosina rhodo- ja havulannoite, jos edes tarpeen, kun käyttää eloperäistä katetta: Hiljaa hyvä tulee...silmän isku

Jeps, lukaisin uudelleen edelläolevan. Kun siellä vadelma viihtyy hyvin on pH armaan liika korkea. Noin karkeasti jos pH 4.5 - 5.5 niin mustikka viihtyy hyvin, jos taas 5.5 - 6.5 niin vadelma viihtyy (optimi). Maaperän pH määrää myös paljolti hivenaineiden liukoisuuksia, sekä missä muodossa varsinkin typpi esiintyy, siis pH optimi jo erottelee karkeasti ammoniumtypen/nitraattitypen hyödyntäjät.

Kaikkein paras lannoite pensasmutikalle on hakea metsänpohja rouhetta eikä missään nimessä kalkkia eli pensas vaatii happaman maan.

No jopas nyt sopan keititte. Ihan kiva kyllä, että joku vahtii tekemisiäni :slight_smile: Minä kun ajattelin, että se turve (lannoittamaton ja kalkitsematon vapon kuiviketurve) jota ajattelin käyttää, on aika köyhää ja nopeasti kuivuvaa. Toki se täytyy sekoittaa kunnolla siihen vanhaan multaan, jota kasvimaalta löytyy. (Jolloin tietysti sen turpeen kosteudenpidätyskyky paranee.) Lantakompostini taasen, jota ajattelin siihen sekoittaa, on valtaosaltaan tuota kuiviketurvetta, haketta ja olkea. Lannoituskyvystä ei ole takeita (en ole viitsinyt tutkituttaa), mutta ajattelin lähinnä sen parantavaa vaikutusta maan rakenteelle. Toisaalta pensasmustikka tuskin kaipaa kovin kuohkeata maata? Vadelmikkoni ei ole kamalan hyvin viihtyvä (ville-vadelmaa ja preussenia), mutta ajattelin paneutua siihen tänä kesänä. Samaa kompostia ajattelin levittää leikkuun jälkeen ja haketta päälle. Jotainhan on pakko saada tehdä, eiköstä vaan :slight_smile:

Kasvimaalla minullakin pensasmustikat olivat pitkään (kasvihuoneen rakentamisen takia niitä tuli siirrettyä). Ostin kaupasta turvetta, jota laitoin niiden alueelle ja peitin mulloksen muovilla, jotta kosteus riittäisi paremmin. Istutin pensasmustikat vähän samoin kuin mansikat istutetaan mansikkamuoviin. Muovi oli vähän huono idea pitkällä tähtäimellä, sillä uusia oksia kasvoi (valkoisina) sinne muovin allekin ja pienet mustat muurahaiset viihtyivät tosi hyvin siellä muovin alla myös.

Mielenkiintoista. Minä olin suunnitellut pistää muovit mustikoiden ympärille tulevana kesänä. Osin koska sitä tapaa on kehuttu. Osin kyllästyneenä tappelemaan juolavehnän ym. roistojen kanssa. Ja olisi tullut ehkä helpotusta tuohon niiden kärsimiseen kuivista jaksoista (pintajuurisia kun ovat). Mutta pittää miettiä, kun esteettisestikin musta muovi taitaisi olla katastrofi... ja kastelu olisi kait sitten melkein yhtä tikkuista kuin mansikkamaallakin. Ja mitenhän jos ne kuumana päivänä ovat muutenkin kuumuuteen läkähtymässä ja sitten on mustat muovit ympärillä...

Joo Ukonkello, olisikin sopiva paikka mistä metsä olisi raivattu, voisi kokeilla mustikan istuttamista suoraan metsään tietty istuspaikan vielä erikseen kunnostaen... tosin myyrä/rastas/jänis/kaurissuojaus pitäisi kuitenkin hoitaa...

Minullakin alussa meni muutama vuosi ihan hyvin muovin kanssa, mutta sitten tuli jokin hellekesä. Paljon parempi tapa on pitää oikeanlaista katetta mustikoiden suojana. Katteessa saa olla sekä lehtiä että neulasia ja toki myös enemmän typpeä tuovaa ruohoakin. Muovin reikään kun nousee sekä heiniä että muita vääriä kasveja ja niiden pois kiskominen on työlästä. Yksi mustikka kasvatti muuten hankalan korkean puumaisen "kaulan" tuona muovikautena. Ruohovartisille muovikate käy paremmin kuin puutuville varvuille ja pensaille. Mielestäni silmän isku

No minä ajattelin sitten ostaa muutaman taimen lisää ja tehdä niin kuin naapuri. Myllään pari hehtaaria maata , vedätän 12 km tihkukasteluletkua maahan ja istutan taimet mustaan muoviin ja pari sataa metriä verkkoaitaa ympärille. Jo pitäis toimia.

Mulla tarttui mukaan kaksi pensasmustikkaa kun kävin honkkarista ostamassa kirsikkapuun. SIellä oli kahta lajia, Alvar ja North Blue (tai blue north). Otin yhden molempia. Käyköhän ne kavereiksi? Ainoa ei näkynytsilmän isku.
Muualla olen katsellut hintoja ja ovat olleet mielestäni noin 30euroa tsipale, näitä myytiin 7,95kpl. Joten raskin ostaa vaikka sitten käivisikin huonosti niiden kasvatuksen kanssa...
Istutin ne uuteen "kukkapenkkiin" ja laitoin juuripaakun ympärille turvetta mullan sekaan. Pensaiden juureen laitoin "katteeksi" metsän pohjaa (neulasia, kävyn kuoria jne.) ja sammalta. Kuulostaiskos sopivalta? Lannoituksen jätän väliin kokonaan. Kukkia näyttää olevan, saas nähä miten käy näin ekana kesänä!
Pensaitten vieressä on luontainen kumpu jossa kasvaa puolukkaa, sammalta, sekä pienet männyn ja kuusen taimet. Maa on vanhaa metsikön pohjaa ja aurinko paistaa suurimman osan päivästä.

Minulla pensasmustikat kasvavat (yht.vain 5kpl) mustalla muovilla "katettuina". Mutta olen peittänyt muovin vielä kuorikatteella, koska on paraatipaikalla ja muovi oli niin rumaa. Minä oikein ostin rodomultaa ja lannoitan havulannoitteella (joka sek.veteen). Vaikka oli niin kuuma kesä mustikat pärjäsivät hyvin, satoahan ei vielä paljoa tullut kun olin ne vasta edellisena syksynä istuttanut.

Nyt kun katselin niin yksi mustikoista kukkii ja siinä pörrää amppareita. Mutta muut eivät vielä kuki, mites se ristipölytys?

Kyllä nuo puskat toisilleen sopivat, mutta ovat kooltaan erilaisia, kun nuo amerikkalaiset ovat korkeita ja suomalaiset puolestaan matalia. Pensaita pitää kastella ahkerasti, sillä pensasmustikan juuristo on pieni. Ja kukat pitää suojata hallalta. Kasvualustan tulee olla hapan, mieluiten kalkitsematonta turvetta.Ja lannoituksena itse olen käyttänyt muistaakseni rodolannoitusta. Marjat ovat kyllä niin hyviä, että viljely kannattaa.

Meillä on vain yhtä sorttia pensasmustikkaa, mutta marjoja on tullut silti, joten se ristipölytys ei ole ihan välttämätöntä.

Pensasmustikka pölyttää kyllä itsensä, mutta ristipölytyksellä (ammattiviljelmillä) on sadonlisäyksen todettu olevan jopa +20%.

Minulla pensasmustikat kasvavat etelänpuolella metsänlaidassa, kuiviketurpeesta ja kompostista tehdyssä kohopenkissä mansikkakankaassa. Kastelua nuo vaativat aika paljon, toisaalta mansikkakangas pidättää veden allaan aika hyvin mutta sadevesi pääsee sen läpäisemään. Täksi kesäksi on suunnitteilla "kasteluautomaatti", eli suuri saavi ja vanhaa puutarhaletkua johon tehdään pienenpienet reiät ja tulppa päähän. Tihkukastelu kun imeytyy turpeeseen paremmin kuin kastelukannusta kaadettu. Ja kun kasteluun käytetään läheisen suolammen vettä niin mielummin kastellaan juurelle kuin lehdille.

Mustikoilla on 3. kesä meillä alkamassa. Viimevuonna saimme puolisen desiä maistiaismarjoja, tänä vuonna on nuppuja todella paljon joten eiköhän päästä jo ihan syömäänkin. Ainoa ja Alvaria on ollut, maistiaismarjojen jälkeen istutin tänä keväänä pari North Blueta lisäksi.

Puskien suojausta tosiaan suositellaan joka paikassa. Meillä on ollut puskien ympäri viritettynä rastasverkko, se on ainakin tähän asti ollut rusakonkestävä (susikoiranpentu siitä kyllä meni läpi että rytinä vain kävi... :-)). Nyt kun alue laajeni niin taidan investoida ihan jänisverkkoon ja tehdä kunnon aidan ympärille.

Tänään ostin, kun halvalla sai, kaksi pensasmustikkaa, Ainon ja Northbluen. Nyt ongelmana on paikka. Luultavasti laitan aika aurinkoiseen paikkaan, mutta pohja vaatii kyllä suuremmanluokan kunnostusta. Oletteko siis sekoittaneet ihan perusmultaan esim.metsästä maapohjaa? Saisikohan sillä sekoituksella sopivan happamuuden, kun en kyllä meinaa hommata mitään rodomultaa tähän hätään. Eli vinkkejä istutuksesta kaipailisin. Luin kyllä ketjun läpi, mutta kaikki lisävinkit otetaan vastaan...