Meillä on silputtu kuusenhavuja pensasmustikoiden juurelle ja hyvin näkyvät viihtyvän. Istutusvaiheessa laitettiin kalkitsematonta turvetta peltomullan sekaan.
Minä ostin myös tänään pensasmustikoita! 3 North Blueta ja yhden erilaisen (North C...?) Istutan kahteen lavakaulukseen (multatila 40cm), sekoitan tavalliseen multaan rodomultaa. Ajattelin kattaa jollain happamalla, kunhan joudan...
Oli muuten Blomqvistilla tarjouksessa, 8.50€/taimi.
Omani ostin agrista, toinen 8.90€ ja toinen 10.90€ -30%.....eli sopuhinta. Nyt olen alustaa putsannut, ja huomenna täytyy tehdä metsäretki. Ajattelin ihan halonhakkuu jätteellä sitten kattaa, kunhan nyt ensin saisin maahan. Mielenkiintoinen kokeilu, joka toivottavasti jatkuu myös talven jälkeen.
Tämän päivän tilanne, pensasmustikka
.. ja tavallinen metsämustikka
North Country oli se yksinäisen mustikan nimi!
En saanut enää tälle iltaa istutettua mustikantaimia, oli ainakin miljoona inisevää siipiparia "apulaisena" Huomenna sitten.
Nostin mustikat korkeiden reunusten sisään, ettei rusakkovaari kävisi niitä heti nakertamassa...
Kiva kun meillä on tälläinen yhteinen projekti, Michelle. Minä putsasin yhden vanhan ränsistyneen kukkapenkin vanhoista kasveista ja lähinnä rikkaruohoista puhtaaksi, ja huomenna sitten metsäretki, jonka seurauksena saan toivottavasti aimo kasan metsänpohjaa...jos niistä sitten sekoittelisi sopivat maat ja saisi mustikat maahan.
Hyttyset minutkin pakottivat lopettamaan sen homman, mutta sain sitten muutaman jaloangervon maahan, kun nekin sain niin "Halvalla". Hullulla on halvat huvit , Jatkuu huomenna...
Pensasmustikat löysivät kodin aidan vierustalta, kahdesta lavasta. Pohjalla on 20cm tavallista seulottua peltomultaa, päällä on saman verran rodomultaa. Sitä täytynee ostaa vielä lisää. Pinta huutaa kovasti katetta
Voisikohan esim. takareunaan istuttaa jotain kukkaa siihen saakka, että mustikat alkavat täyttää alaa?
Olen innoissani poiminut mustikoita pihaltamme.Jätimme tontiltamme raivaamatta muutaman neliön alueen metsän reunasta. Satoa on tullut kolmisen kiloa.Nämä mustikat ovat vielä luonnon sellaisia, sillä pensasmustikoita ei tänä vuonna tulekaan, kun tuo pahuksen jänis popsi pensasmustikoista kaikki latvukset pois. Sitten ensi vuonna tulee niitäkin, sillä uusi kasvu on ollut todella hyvää sateiden ansiosta. Ja tänä syksynä laitan panssariaidan suojaamaan niitä jäniksiltä. Mitenkäs teillä muilla on sujunut pensasmustikoidenne kanssa?
Pari-kolme viikkoa sitten näin pari raakiletta, mutta viime viikonloppuna ei näkynyt enää niitäkään. Ei tule pensasmustikoita meille, ei.
Namnam, me ollaan muutamia mustikoita päästy popsimaan omista kahdesta pensaasta vaikka vasta kesän alussa ne ostettiin. Hyviltä maistuvat ja isoja ovat! North Blue tekee enemmän marjoja, Alvarista tais vaan mies saada maistiaiset. Tässä kuvaa raakileista, kypsistä en vielä ole saanut koneelle laitettua kuvia..
Ostin muutaman pensasmustikan taimen, ja istutin ne kaksi viikkoa sitten. Nyt ne alkoivat kukkimaan. Pitääkö kukat ottaa pois, ettei vie turhaan voimaa ensi kevään kukinnalta.
Toivottavasti pensasmustikkakeskustelu viriää tällekin vuodelle! Olen ihan pyörällä päästäni noista sopivista multavaihtoehdoista pensasmustikoille, voiko mustikat istuttaa siis pelkkään turpeeseen (turvetta noin 40cm syvyydeltä ja alla sitä savista omasta takaa)???
Sitten pohdiskelen vielä sopivaa istutusväliä, meille tulee lämpöpumppukaivon ympärille mustikka"allas", jossa on Ainoa, Alvaria, Northblueta ja Patriotia. Ovat vähän eri kokoisia, mutta ajattelin että menisivät kuitenkin sovussa. Riittääkö istutusväliksi 1m, 1,5m vai...? Jos pensaat ovat metrin levyisiä, niin haittaako että menevät lomittain?
Mulla on ruotsalainen Putte ja laitoin rhodomultaan, siinä on kovasti kukkanuppuja tänä vuonna, pakko laittaa jonkunlainen verkko, viime vuonna ei marjan marjaa saatu, linnut vei .
Myös metsästä kuusien juurelta otettu neulaskarrike on hyvänä lisänä ostomullan sekaan.Tiheä verkko tai harso pitää olla, koska viime vuonna pikkulinnut lensivät rastaiden suojaksi laitetun vihreän ns koiraverkon läpi.
Pensasmustikalle riittää kalkitsematon turve, ei siis tarvita mitään erikoismultaa. Näkemäni pensaat ovat olleet aika pieniä (varsinkin nuo kotimaiset). Kanadalaisten pitäisi olla isompia, mutta paljon riippuu kesistä ja talvista. Omiani jouduin joka vuosi leikkelemään pakkasvaurioiden takia. Lajike oli tuo Northblue.
Istutin omat mustikat kuusikonlaitaan, saven pintaan, kerrostin kasvualustaksi kompostia, kuiviketurvetta ja hieman soraa. Päälle laitoin mansikkakankaan ja istutin puskat siihen.
Viime keväänä lisäsin niille kompostia. Tänä vuonna on käytettävissä kompostoitua turvekuivikkeista hevosenlantaa joten mustikoille on luvassa oikea herkkuhetki.
Meilläkin kasvaa luonnon mustikkaa n50 metriä talon portailta, mutta kuitenkin jo neljä vuotta on ollut kaksi pansasmustikkaa, tosin ei itse ostettua, Alvari ja Aino. Nyt mieheni ostaa äitienpäivälahjaksi lisää, (pyysin että mennään vasta ensi viikolla hakemaan Ahoselta, ei tarvitse äitienpäivänä alkaa istutaa!)Onko tuo Patriot “tyttö” kun Alvari on joka tapauksessa poika? Pensasmustikoissa kumpikin tekee marjoja, mutta mielestäni Ainossa olisi ollut ainakin viime vuonna enemmän. Silloin kun istutin ne,niin laitoin alppiruusumultaa puoli pussia kumpaankin istutuskuoppaan ja juurelle olen laittanut vuosittain havupuuhaketta. Olen miettinyt kannattaako samoja ostaa lisää vai jotain muuta lajiketta, en ole maistanut muita kuin omien marjoja.
Tuota Patriottia pitäisi löytää jos ja kun sen marjat pitäisi olla niin isoja! Meillä ei Ainon ja Alvarin marjat ole kuin noin kaksi kertaa suurien metsämustikoiden kokoisia! Mutta Ahosessa ei ollut ainakaan netin luettelossa kuin näitä kahta ja jotain N kirjaimella alkavaa!Olen huono muistamaan nimiä!
Ostin viime viikolla neljä uutta pensasmustikkaa North Blue nimisiä, en vielä ole istuttanut , ovat puutarhakärryssä harson alla ja nuppuja myös niissä näkyy. Vanhat pensaat ovat vasta nupulla, mutta vähän näyttäisi, että pakkanen on viottanut:-( myös versoja.