Pensasmustikassa muutamia kukkia.
Liekö hormonihäiriö vai mikä, mutta pensasmustikka alkaa kukkimaan. Nuppuja on paljon vaikka kukkia vasta muutama.
Huomasin tuossa keväällä haaveilevani pensasmustikasta. Ehdotin miehekkäälle, josko sellaista lähdettäisiin hakemaan. Kyllä meikäläistä katsottiin niin, kuin olisin viimeisenkin järjenrippeen menettänyt. Ihan aiheellisesti mulle huomautettiin, että metsä on tuossa kymmenen askeleen päässä, josko rouva voisi vaivautua sinne asti mustikkansa hakemaan
Kuitenkin kiinnostaisi, minkälainen sato tuollaisesta yhdestä puskasta noin suunnilleen tulee?
Herätetäänpäs pensasmustikkakeskustelu tällekin vuodelle! Miten olette niitä lannoittaneet, vai oletteko ollenkaan? Mulla on eräs työkaveri, joka on monta vuotta kasvattanut niitä menestyksekkäästi sekä kotonaan että mökillä, mutta hän ei ole nyt neuvomassa, kun lähti kuukaudeksi lomalle!
Ostimme Ainoa ja Alvaria viime syksynä, eli olemme ihan vasta-alkajia pensasmustikoiden ihmeellisessä maailmassa.
Mä olen vaan puutahan yleislannosta antanut,mut muut antakoot omat vinkkinsä.Olen mietinyt,et sopisko sama lannoitekin mustikoille kun alppiuusulle???Senhän kaikki kai tietää,et maa pitäs olla hapanta,eli ei kalkkia.Lämpimästä ja suojaisesta paikasta tykkää.
Vois muuten käydäkin sama lannoite. Kuunnellaan tosiaan vielä, onko muita vinkkejä.
Istutuspaikasta ja kasvualustasta sainkin työkaverilta tarkat ohjeet, samoin kun jänissuojauksesta. Hänellä nimittäin oli puput pistäneet mökillä kerran pensaat sileäksi!
Meillä on ollut menneenä talvena myyristä suurempi riesa pihalla. No, jänissuojaukset jo menee rutiinilla kun ne on olleet aina riesana. Mutta ne myyrät! Meillä ovat pistelleet melkoisen määrän perennoja sekä mansikantaimia (vähän OT tällä palstalla). Harmittaa
Pensasmustikka ja alppis kasvaa juuri samoilla paikoilla ja o*jeilla, siis *apan maa, ei kalkkia!
Minäkin olen tänä keväänä pensasmustikoita hankkimassa. Hankalaksi meni kun lähikaupassa on 5 vaihtoehtoa (Aino, Alvar, North Blue, North Country ja Patriot) ja tilaa ei ole kun kahdelle tulokkaalle. Eli kaipaisinkin kokeneimmilta neuvoja. Onko suosituksia siitä, että mikä tekee parhaita marjoja tai paljon satoa?
Patriot on uusi tulokas jota on kehuttu. Northeista Blue tekee isommat marjat ja Alvar isommat kuin Aino. Kannattaa joka tapauksessa ottaa eri lajikkeita molemmat niin hyötyvät siitä.
Eilen kävimme hakemassa kaksi pensasta; Alvar ja North blue. Tänään olisi tarkoitus saada ne maahan, mutta yöt taitavat olla niin kylmiä että on syytä suojata harsolla vielä jonkin aikaa? Paikka on onneksi melko lämmin, kasvihuoneen vieressä. Mietinpä sitäkin että voisiko mustikoiden eteen kylvää kuukausimansikkaa? Vai olisiko syytä keksiä mansikansiemenille eri paikka?
Käytiin tänään Plantagenissa, ja hetken mielijohteesta mukaan lähti yksi kipale Northlandia. Pölvästi en tietenkään tajunnut, että niitä oisi sen kaksi voinut ostaa. No, eipä tuo kaukana ole, täytyy hakea tuolle kaveri. Mutta mikä? siis samaa Northlandia, vai vaikkapa Ainoa?
Mustikka pönöttää edelleen purkissaan, kun sade yllätti istuttajan. Mites kun tuo maa on savinen, asutaan metsän laidalla… Tuossa rivarin takapihalla viihtyy sammal ilmeisen hyvin nurmikon seassa (mur…), joten varmaan aikas kostea ja tiivis. Eli nyt te fiksut ja filmaattiset hortonomit, kertokaa tälle todelliselle aloittelijalle, että mitä tehdä tuon maan kanssa, mitä multaa, jne?
Hapanta(esim rhodomultaa) maata ja toinen mustikka eri sorttia pölyttäjäksi.
Hei! Tällaisen huomion tein Ainoilla ja Alvarilla, lahdet ovat nyt jo saaneet kauniin punerruksen, siis syysvärityksen. Eikös ole turhan aikaista ainakin kun kalenteriin vilkaisee? Mistähän moinen ilmiö kertoo vai oliko kesä jo ohi ennenkuin alkoikaa, on niin kylmää ja sataa aina vaan. Mustikoilla syksy ja kukinta kesken yhtäaikaa.
Oliskos kuitenkin kuivuus lehtiä punerruttanut eikä vielä ruska-aika? Pensasmustikalla on pienet /matalat juuret ja tarvii katetta ja kastelua jaksaakseen tässä tuulisessa maailmassa. (luin ohjeet vasta kun olin istuttanut taimet turhan kuivaan paikkaan, ainoaa jossa oli tilaa pensasmustikoille.)
Olen niitä muutaman kerran kastellut ja onhan tuotta vettä pilvistäkin piisannut. Lannoituskastelua eivät ole vielä tänä kasvukautena osakseen saaneet, voisiko siitä johtua? Olen niille rodo- ja havukasville tarkoitettua antanut kasteluveden mukana aiempina vuosina.
Pensasmustikkasi eivät siis ole nuoria taimia jo muutaman vuoden kasvaneena. Teoriani ei päde niihin....
Onhan niillä jo kokoakin, parilla vanhemmalla jo mukavastikin, vanhin Aino on n. 60 cm halkaisijaltaan ja korkeutta on enemmänkin. Ja kukkia kaikissa ihan nakutettuna, maa on valkoisena niistä kun ne ovat siihen pudonneet. Ja mehiläisiä pörräsi poutapäivinä ahkeroimassa, oli mukava katsella touhujansa ja kuunnella pörinää.
Vaikka nyt vettä ripsiikin, taidan käydä antamassa niille lannoituskastelut.
Viime kesä osoitti, että pensasmustikalle olisi syytä löytää “tuore kasvupaikka”. Tänä keväänä ne ovat nimittäin minulla todella tuuheita, koska viime kesänä satoi niin rapsakkaasti :}
Alppiruusujen luo olen ajatellut siirtää joitakin luonnonmustikoita toiselta puolen tonttia. Ovat niin lähellä kuistia ja vakituisia katselusuuntia, että luultavasti hoksaan kastella niitä riittävästi, jos joskus sattuu esim. vuoden 2006 tyyppinen hellekesä.
Nyt lähden kaivamaan mustikat ylös, siivoamaan penkin rikkiksistä ja sit istutan ne takas. OVat jotenkin nousseet pintaa vai lieköä ympäröivä maa laskenut alemmas. Kukkiakin oli kuudessa puskassa yhteensä 3 vissiin joten jotakin tarttis tehrä.
Minun pensasmustikkani ovat kasvaneet kamalan hitaasti ja takapakkia tuli toissa talven jänistuhoista. Paikan pitäisi olla aivan Ok. Ovat tänään oikein hyvinvoivan näköiset, mutta korkeutta on vaan puolisen metriä. Pensaat ovat olleet meillä jo nelisen vuotta. Olen suojannut pensaat talveksi pakkaspeitteillä ja myyräverkoilla.