Pensasmustikka, Vaccinium

Tämmönen rytö on lähtötilanne, löydätkö kuvasta 6 mustikkaa? Mansikkamaa taustalla on vielä pahempi..

Tässä sitä riehutaan. Hirveesti karhunvatukan juurakkoa, selittänee huonon mustikkasadon osittain

No tämmötteet sieltä löytykieli ulkoa

Ja kun oikein kaivoin ni löyty vielä tämmönenkin! Omituista oli se että juurimatolla kasvoi myös noi saskatoonit ja karhun vatukat. Eli miltähän sen maton oli tarkoitus suojata? Näin päädyin tekemään. Nostan reunat ylös maan pintaan. Puukotin maton vatukoiden vierestä ja panin niiden juurakot maton alle, nostan reunan näkyviin siitäkin reunasta. Aika kasa multaa! Reunassa olevan tukin ja kankaan väliin jää suikale johon laitan sitten silmäniloa tai mansikoita. Nyt alko himottaa reunus tohon penkkiin. Mulla ois niitä kattotiiliä.. Ideoita?

Me tehtiin maddylla kattotiilistä kukkapenkin reunus ja onnistui tosi hyvin! Harmi ettei ole kuvia ja maddykin on kait reissussa. Mutta laitettiin ne pystyyn, sen verran lomittain kuin ovat katollakin olleet (tavallaan “loksahtavat” - tosi huono sana tähän!! - paikoillen), ei onnistu yksin(ainakaan helpolla), koska toisen täytyi aina pitää kahta vierekkäistä oikeilla paikoillaan ja toisen mättää hiekkaa/maata tukemaan. Paitsi jos saa viritettyä jonkun lankun tms. tukevan tuen, jota vasten latoo itse ja sitten täyttää…

Tää on jo törkeesti off topic(metsämustikoista tehty) mutta pitää puutarhurinkin käydä välillä hakemassa motivaatiota.. MUSTIKKAPIIRAASTA!kieli ulkoa Ja taas jaksaa kaivaa..

Joo ketkukettu, yksin on yritettävä. Tein parsapenkin reunat tolla tekniikalla ja aika hankalaa on… Jahka saan edes raahattua ne tiilet tuolta tontilta tänne pihalle

TaDaa! pomppivaa naurua Valmis on! On muuraus vaikka välillä sade. Tämmönen tuli. Tukin puolen reunat on minusta hankalat kun kallio on hyvin pinnassa niissä. Raaskiiko tuohon enää istuttaakkaan mitään? Eikä mulla ookkaan muuta ku ne 6 mustikkaa ja litra sipuleita jotka löysin. Mulla ois herkkuperunan lannotetta, voiskohan sillä lannottaa ton maan? Muuten ois kastelulannoitteena rhodolannoite joka kans vähän happamoittaa.

Kuvasarjan viimeiseksi sopii hyvin takaisin paikoilleen istutetut puskat. Kyllä mä oon poikki! Tuntuu jotta sohva kutsuu vaikka olis vielä monta tuntia tehokasta tarhurointiaikaa jäljellä.. Mut eiks vaan tullu kiva?

No vau. Hieno on, kyllä siinä kelpaa mustikan kasvaa ja tehdä marjoja uuteen piirakkaan. Kivat nuo tiilet, saatan varastaa idean kattotiilistä johonkin projektiin myöhemmin (?). Ihan tulee mieleen piirakkavuoan reuna ja sehän sopii mahtavasti mustikan kasvatuspaikkaan.

Joo, tulikin mustikkapiirakka! Ota sinä kaveri kun ladot, yksin meinas tulla hulluksi!

Mikä olisi paras aika pensasmustikan siirtämiseen? Minulla kun on kaksi Ainoa ja yksi Alvari, ja ystävälläni on vain Alvareita Ainon poistuttua pensaiden taivaaseen. Antaisin toisen Ainoistani pois ja hankkisin Alvarin tilalle.

Ja onko kukaan onnistunut lisäämään pensaita esim. taivukkaiden avulla, kannattaako edes yrittää? Saattaa olla aika pitkäaikainen projekti, ennenkuin taivukkaista saa satoa tuottavia pensaita,luulen?

Yksi puutarhuriopettaja sanoi ammattilaisten lisäävän niitä talvipistokkaista. Tiedä häntä?? Josko olis joku kokeillut??

Viherpihan kommentti tuohon pistokasasiaan;

http://www.viherpiha.fi/vastaa/96/96/1326/pensasmustikan_lis%C3%A4ys

Onnistuisiko lisäys taivukkaista? Onko jollakulla kokemusta?

Minä ajattelin kokeilla sitä, minulla on pensaissani parit sen näköiset oksat, että taivutuksen pitäisi onnistua oksan katkeamatta. Onpahan sitten sitäkin kokemusta rikkaampi.

Mutta entä sen Ainon siirtoajankohta, milloin olisi parempi? Onko jollakin tietoa, tai vaikka “mutu”-sellaista?

Tänä vuonna on tulossa ekaa kertaa oikein kunnolla marjoja ja isoja.

Viihtyykö pensasmustikka Lapissa?? Kokemuksia?

Setän vaimo on kokeillut, eikä ainakaan saanut täällä menestymään. Tiedä sitten miten muilla?

Inkeri2, syksyllä tuleentuessa tai sit aikaisin keväällä ennen kun tulee lehtiä. Keskellä kesääkin voi, mutta silloin joutuu yleensä leikkaamaan runsaasti että säilyy elossa. Ite siirtäisin syksyllä, aikaisintaan ruskaisena.