Minulla on ainakin Patriot ja North Blue ja ovat isomarjaisia.
Aino ja Alvar on myös mutta ovat aika pienimarjaisia ja liian miedon makuisia minusta.
Olen istuttanut lajikkeet sekaisin ja aika lähekkäin.
Pariin otteeseen kokeilin Pink Lemonade mutta eivät kasvaneet ja talvi vei.
On mukava pensas, ei vaadi paljoakaan huolenpitoa (kastelua kyllä), ihanan makuisia marjoja ja kaunis syysväri.
Kouvolan Valkealassa pensasmustikkaa kasvattava Vesa Hermunen kertoo itsellään kasvavista lajikkeista omilla sivuillaan mm. näin:
Alvar kypsyy ensimmäisenä, marja soveltuu erinomaisesti tuore-ja pakastuskäyttöön.
Aino ja Sine seuraavat perässä. Aino on perusmarja, nopea poimia ja soveltuu kaikenlaiseen käyttöön, monien suosikki. Tuoreena herkullista sellaisenaan, pakastettuna sellaisenaan, smootheihin ja erilaisiin leivonnaisiin.
Sine taasen on sokeripitoisin, pienikokoisena mutta aromikkaimpana puolustaa paikkaansa. Oma suosikki, kuivaan ja pakastan sitä, soveltuu erinomaisesti erilaisiin leivonnaisiin. Hitaampi poimia, mutta mielestäni vastaa uhrattua aikaa. Säilyttää arominsa pisimpään.
Haluttaessa suurta ja hapokasta marjaa Northblue on silloin valinta. Pensaita on satoikäisinä n. 250 kpl, 200 uutta kasvamassa. Aina ei Northbluella ole marjomisvuosi, joten saatavana rajoitetusti .
Siro on Alvarin musta sisarjaloste, marjat tertuissa, maku Alvarin tapaan mieto.
Saani on uusimpia kotimaisia jalosteita, vuodelta 2009, 150 pensasta. Oman makunsa takia sai ystäviä heti ensimmäisenä maistiasvuotenaan.
Mustikoiden maku vaihtelee vuosittain niinkuin vuosikertaviineillä, niin myös mustikoilla on omat vuotensa ja viikkonsa, aurinko saa marjojen sokeripitoisuuden kohoamaan. Hapot muuttuvat sokereiksi ja aromeiksi.
Mustikan poiminnassa sääntönä on se, ettei pidä poimia marjoja joissa on punertavaa, vasta 3 päivää sen jälkeen kun marjat ovat muuttuneet kauttaaltaan sinertäviksi tai mustiksi, maku on parhaimmillaan.
Makuja on monenlaisia, ne pitää vain itse maistaa. Se mikä minusta on maukkainta, ei toisen mielestä ole sinnepäinkään.
Miten te lannoitatte pensasmustikoitanne. Alkuvuosina ei saisi juurikaan lannoittaa, mutta paljonko annatte n 3 vuotiaalle, jo vähän satoa tuottavalle pensaalle maan ollessa sulanut. Joissain ohjeissa on ollut, että pensaan runsaan kukinnan lopussa vois antaa vielä uuden lanta annoksen. Niin ja syksyllä kun sato on korjattu.
Minä annan keväisin noin desilitran havu-rodo lannoitetta jokaiselle, en muuta.
Runsaasti kukkivat ja marjovat, jos kanit ei syö versoja.
Nyt ei ollut verkkoa koko penkin ympäri, kun on niin iso alue, niin puput söi paljon.
Ensi talveksi verkotan.
Meinasin jo pink lemonadea kokeilla, onneksi luin täältä, että on arka, ehkä jätän kokeilun väliin.
Täällä on niin paljon metsämustikkaa, että tipuista ei ole ollut riesaa.
Tuossa aiemmassa kuvassa olevassa on jokunen kukkakin tulossa. Viime kesänä sen mahan junttasin. Sen silloisessa kaverissa, joka oli varmaankin Alvar, ei oo nupun nuppua. Joku outo hyypiö oli tilaanu niitä Savonlinnan taimistolta lisää. Aikaiin keväällä maahan laitoin, kaikki hengissä. Millään ei oo lannoitttu, eikä maata paranneltu. Metsämustikat kasvaa just samassa maassa muutaman metrin päässä.
Vanhimmat on 5 vuotiaat.
Minullakin on välillä ollut talvella verkko ja välillä ei.
Ennen ei ole puput syöneet, vaikka ei olisi ollut verkkoakaan. Nyt taisi ruoka olla vähissä kun oli enemmän lunta.
Minulla on myös 14 taimea. Tosi montaa lajia.
Meillä on myös tosi montaa lajia. Viime vuonna saatiin vasta vähän maistiaisia. Kaikissa ei ollut nytkään yhtään kukkaa, joissakin oli jonkin verran.
Nyt kun mietin aikaa taaksepäin, niin joillakin pensailla on silloin tällöin ns.välivuosi. Ei kuki mutta kasvavat.
Tänä vuonna vaan neljä kukkii ja näyttää siltä että tulisi marjoja. Se suurimarjasin ei tänä vuonna ole kukkinut lainkaan.
Ne muut on muuten hyvännäköiset ja tuuheat, vaan kukat puuttuu. Ehkä sitten ensi vuonna.
Pensasmustikka on ihan lemppari pensas, ei vaadi paljoakaan, ei kelpaa millekkään öttiäisille, on terve ja pitkäikäinen. Voisi olla vähän nopeakasvuisempi mutta kaikkeahan ei voi saada ![]()
Marjat on ihan huippuhyvät ![]()
Toivo Sukari syö joka päivä aamupuuron kanssa vajaan 0,5 litraa tuoreita pensasmustikoita.
Miten mustikat ovat tuottaneet satoa. Meillä nuo kolmevuotiaat tuottivat n. litran (7 pensasta). Tänä keväänä istutetuista saatiin joistakin vähän maistiaisia. Eilen siirsin hakkeen pois juuristoalueelta. Annoin vähän syyslannosta, minkä olin veteen lihottanut. Lisäsin pari lapiollista rodo multaa, per puska ja siirsin hakkeen kateeksi. Saas nähdä mitä tykkäävät. Selviää varmaan ensi kesänä.
Meilläkin on Aino. Alvar ja North Blue. Parhaana vuonna noin kaksi litraa mustikoita.
Ostin viime keväänä meidän nuorelleparille 6 pensasmustikan jumbotaimea, North Blue ja Blue Crop.
Talvella jänikset ovat syöneet pensaat 5-10 cm mittaisille tapeille, kun heidän uuden talonsa piha oli vielä aitaamatta, eivätkä tajunneet suojata edes pensasmustikoita verkolla.
Onko toivoa, että lähtevät vielä kasvamaan, vai joudummeko ostamaan uudet taimet?
Todennäköisesti lähtevät vielä kasvuun. Toivottavasti muistavat suojata taimet ensi talveksi ja huolehtia kastelusta helleaikana. Ite kaivoin viime syksynä viisi pensasmustikkaa vartavasten raivatulle happamalle metsämaalle aidatun kasvimaan nurkalle. Viikonloppuna just katteli, että ovat vielä elossa ja silmut nähtävissä.
Kastelivat niitä kyllä hyvin viime kesänä ja joitain mustikoitakin saivat. Asuivat ennen rivitalossa jossa pidat oli aidattu korkeilla aidoilla, niin sinne eivät rusakot päässeet eikä tätä ongelmaa ollut.
Oppivat kyllä kerrasta, että pensasmustikat täytyy tuolla tontilla suojata verkolla talveksi,
jos haluavat saada niistä satoakin.
Siellä rivarin pihalla eivät edes linnut syöneet marjoja, eli verkotettavakin ne siis on.
Minulla ei oo kyllä linnut varastaneet pensasmustikoita, en oo ikinä verkolla suojannut ja ihan olen ne itse saanut syödä.
Täällä taitaa riittää metsämustikkaa syötäväksi, niin ei ole pensaat kiinnostaneet.
Minä annan aina havu-rodo lannosta mustikoille ja alppiruusuille myös.
Mustikoilla on sekoitettu metsämaahan havu-rodo multaa ja katteena vielä havupuunkuoriketta, niin kestää kastelematta vähän kauemmin.
On tosiaan arka kuivumiselle, yhden meinasin saada hengiltä, kun oli liian hattara maa sinä kohtaa, lisäsin multaa ja sain pelastettua sen onneksi.
Lisäilen vuosittain myös haravointiroskaa tuonne, eli lähinnä käpyjä ja männynneulasta.
Viime vuonna oli mahtavasti kukkia ja marjoja niissä, joita puput ei olleet typistäneet.
No nytkin sitten olin laiskimus ja jäi taas suojaamatta talveksi, onneksi nyt ei ole puput käyneet riehumassa.
Pensasmustikka, Vaccinium corymbosum
on Pohjois-Amerikasta peräisin oleva mustikan lähisukulainen. Se kasvaa luonnonvaraisena Pohjois-Amerikassa, mutta nykyisin myös viljeltynä muissakin maanosissa. Vaccinium-suvun kasvit kuuluvat kanervakasveihin.
Pensasmustikka viihtyy happamassa maaperässä ja puolivarjossa tai auringossa. Se on pidettävä tuulelta suojassa, mutta se kestää pakkasta melko hyvin -25 asteeseen asti. Kasvualustaa voi parantaa esimerkiksi rodomullalla tai kahvinpuruilla jotka tuovat maaperään pensasmustikan tarvitsemaa happamuutta (pH 4,5 – 5,5). Pensasmustikkaa on hyvä lannoittaa alppiruusuille tai perunalle tarkoitetuilla lannoitteilla.
Pensasmustikka alkaa tuottaa satoa noin parivuotiaana, mutta parhaimmillaan sadontuotanto on kuudesta vuodesta eteenpäin. Sen marjat ovat kookkaampia kuin tavallisen mustikan, mutta hedelmäliha on väritöntä ja siemenet puuttuvat. Mustikkapensaat pidetään sopivan harvana leikkaamalla. Pölyyntymistä parantaa kahden lajikkeen rinnakkain kasvattaminen.
Lähde: Wikipedia
Pensasmustikkaa himoavat cityrusakon talttahampaat pidän poissa kaupan metallisella kompostikehikolla. Kesällä päälle laitan jäykän muovisen verkon lintujen takia. Kuivuus tiputtelee kypsiä nopeasti.
Meillä on verkkoaita pensaiden ympärillä koko ajan, kun noita pupuja näkyy tässä ympäri vuoden. Nyt pensaissa oli kukkia paljon enemmän kun aikaisempina vuosina (vanhimmat pensaat nyt 6 vuotiaita, osa 3 vuotiaita). Toivotaan, että mehiläiset ovat olleet ahkerina ja säidenkin puolesta olis otollinen vuosi.
Viesti yhdistettiin ketjuun: Mustikka ( kangasmustikka ), Vaccinium myrtillus