Pensasmustikka, Vaccinium

Jos olisi ihan ihan pakko, niin oikein isolla multapaakulla niin ettei paakku hajoa suoraan uudelle paikalle.

Toisaalta nyt on hyvä istutusaika kun kasvit ovat levossa. Ei välttämättä tuhoon tuomittu ajatus.

Mitä pensasmustikkalajiketta suosittelette?

Pensasmustikan idätys siemenestä?

Kaivelin viime syksynä torilta ostamistani suomalaisista pensasmustikoista siemenet talteen, kuivatin huoneenlämmössä ja laitoin jääkaapiin alalokeroon noin 10 asteeseen muovipussiin.

Olen yrittänyt niitä sitten sisällä idätellä, laitoin useita kymmeniä siemeniä pikku purkkiin multaan eri syvyyksille, ja nyt viikkojen odotuksen jälkeen yksi siemen itää! Joitakin siemenestä pidin vessapaperin sisällä kosteassa noin +5 asteessa jääkaapista muutaman viikon ennen kylvämistä, en tiedä onko itänyt siemen näitä siemeniä.

Mikä on itämiskyvykkyys tai prosentti suunnilleen pensasmustikoilla, ja minkälaisen (kylmä)käsittelyn ne vaativat? Ja miten pitkään sisällä itäneitä taimia pitää pitää sisällä, vai voiko siirtää ulos jo heti kun lumet sulaa? Voi olla, että mulla voisi olla tästä parin vuoden päästä jo enemmän kokemusta, mutta onko jollain enemmän tietoa siemenestä lisäämisestä?

Kylvin myös muutamaa multarasiaan syksyllä ulos, mutta käytin vain muutaman siemenen per purkki. Saa nähdä sitten keväällä lähteekö.

Siemeniähän noita saa jo muutamasta mustikasta aika paljon, saati sitten kun mustikoita on paljon…

(Niin ja mitä lajia minä suosittelisin: Viime kesänä pensasmustikkani tekivät eka kertaa muutaman mustikan. Alvar maistui yllättävän makealta, kun taas North Blue vastasi maultaan suunnilleen normaalia metsämustikkaa.)

Siemenestä idättämisen tuloksia sisätiloissa:

Nyt on sadoista kylvetyistä siemenistä noin 10 alkua lähtenyt, joten aika huonolla prosentilla tähän mennessä. Ehkä eniten on lähtenyt niistä, jotka olivat useita kuukausia jääkaapissa rasiassa kostean vessapaperin päällä, ja siirretty sieltä rodomultaan. Mullassa itämiseen on mennyt ainakin pari kuukautta, pidetty jatkuvasti kosteana.

Itäneet alut näyttävät tykkäävän valosta, ne jotka ovat saaneet valoa ikkunalaudalla ovat tehneet jo pieniä lehtiäkin.

Kun laatoin noin kuukausi sitten jääkaapissa ja ulkona pakkasessakin kuivassa olleita siemeniä rasiaan kostean vessapaperin päälle ja paperin sisään osittain, niin näissäkin sieminissa kaksi osoittaa heräämisen merkkejä. Kaadoin rasiaan tilkan kahvia happamuutta antamaan. Siemeniä yhteensä useita kymmeniä.

Neljä viikkoa ensin lämpimässä kosteana ja sitten kuusi viikkoa jääkaapissa kylmäkäsittelyssä oli ohjeena kun kylvin talvella. Yksi siemen itänyt ja on nyt sirkkalehtivaiheessa.

Viikonlopulla pitäisi saada vihdoin siirrettyä pensasmustikat “viimeiseen leposijaansa” eli siivottuun entiseen kuusiryteikköön, jossa on ennestään muutama ihan kotoperäinen mustikkakin. Osa niistä on ehtinyt elää jo kahdessa muussakin paikassa pihalla ennen sopivan paikan löytymistä. Toivottavasti tykkäävät uudesta kodistaan.

Saatiinkin mustikat paikoilleen jo tänään. Samalla selvisi myös miksi ne ovat olleet niin kitukasvuisia: niiden juuria ei oltu ollenkaan oiottu eikä vapauteltu istutuksen yhteydessä. Kasviparat olivat melkein kuristaneet itsensä kasvattamalla tasan taimiastian muotoisen tippaleivän juuristaan!  Tein niille mitä pystyin, toivotaan että lähtevät nyt paremmin kasvuun.

pöljä kysymys mutta voiko pensasmustikat istuttaa aurinkoiselle paikalle?

Suhvi, itsellä ei ole, mutta siskollani on monta ja kaikki ovat auringossa ja on tullut satoakin.

joo no hyvä, ei oikeen oliskaan mitään puolivarjosta paikkaa :confused:

mitkä myyrät ne tuhoa tekee pensasmustikalla? vesi- peltomyyrä?

Jos jyrsivät maan päällisiä osia, ovat pelto- tai metsämyyriä. Jos kaivavat maan alla, ovat vesimyyriä.

Suhvi, meillä on äidin pihalla pensasmustikat sellasessa paikassa, missä paistaa aurinko ihan koko päivän. Hyvin ovat kasvaneet. Niistä yksi on kotimainen ja kaksi ulkolaisia taimia. Suomalaisessa ollut paljon marjoja, mutta pienempiä kuin ulkolaisessa. Ulkolaisista toinen ei ole tuottanut marjaakaan, toinen paljon ja isoja. Olleet paikalla jo varmaan viisi vuotta. Viime vuonna satoa tuli monta litraa, tänä vuonna ei kovin paljon.

moi kaikille!

onko se normaalia jos pensasmustikan lehdet muuttuu punertaviksi, kun istutuksesta on vain päivä aikaa? en käyttänyt rodomultaa vaan pihakomposti multaa. mahtaako komposti ph arvo olla korkeampi kuin rodomullan? minulla ei ole semmoista mittaria millä pystyisi lukemaan mullan ph arvon. tiedän kyllä että pensasmustikan viihtyy parhaiten happamaisessa maassa. olenko tehnyt ihan väärin? haluisin että niistä vielä tulisi mustikoista joku päivä. olen vielä aloittelija eikä ole kokemusta tarpeeksi pensasmustikoidan kasvattamisesta. :slight_smile:

Saattaa olla että kasvi on vähän shokissa muuttamisesta. Muista kastella kunnolla.

Olisi hyvä jos voisit sekoittaa kasvualustaan vielä kalkitsematonta turvetta. Maa tulisi happamammaksi ja ilmavammaksi. Kasvualustan tulisi olla enemmän metsämaan kaltaista.

Olen tässä alkukesän miettinyt, miksei meidän viime keväänä istutetut pensasmustikat ole kukkinut lainkaan? Osaisko joku vinkata mitä tehdä, että ens kesänä saatais muutama marja? Viime kesänä siis kukki vähän ja saatin pari maistiaistakin. Ei ollut vaan heti suojia, niin luultavimmin fasaani kävi harventamassa kukinnot, jätti tosin pari, joista siis marjatkin kypsyi. Jostain luin, että kaikki kukat oli kannattanutkin poistaa juurtumisen auttamiseksi, mutta eihän sitä raaskinut. Joten fasaani taisi tehdä vaan hyvän työn, kerrankin :wink: Kunnon verkot oli talven, ei jänövaurioita. Mutta siis, istutettu kuoppaan, johon laitettu puutarhaturvetta, katettu männynkuori katteella. Ovat aurinkoisella paikalla, yleensä orapihlaja-aita suojaisi osan päivää, mutta se vedettiin tänä keväänä tapille. Eli jokunen vuosi vierähtää ennenkun siitä suojaa seuraavan kerran. Mietin myös, kun olen laatikkokasvimaata alkanut rakennella pikkuhiljaa, että jos tekisi noille kahdelle pensaalle myös laatikon ja täyttäisi sen oikealla mullalla ja hakisi metsänpohjaakin lisäksi.

Minulla ei vielä pensasmustikoita ole, mutta eräällä tuttavallani on niitä kasvimaalla / pellolla tavallisessa peltomaassa pitkä rivi ja tuottavat hyvin. Mietin, kun näin, että eivät taida vaatiakaan kovin hapanta eikä metsäistä kasvupaikkaa. Siitä innostuin haaveksimaan niistä itsekin. Hankin kunhan saan joskus tuosta katajikostani nurmen vallattua.

Minulla on 7 puskaa ja oma vika, kun nyt voivat huonosti. Niille minusta on tärkeintä kastelu ja kastelu kuivina aikoina! Ne eivät saa kuivaa. Vuosina jolloin olen jaksanut lorotella, on satoakin tullut loistavasti. Lisäksi yksi hyvä keino sadon varmistamiseksi on laittaa niiden juurelle kivetys. Se antaa lämpöä, sitoo kosteutta ja pitää rikkaruohot kurissa. Lisäksi pölytyksen varmistamiseksi pitäisi olla edes kahta eri laatua, tai metsämustikkaa mukaan pölyttäjäksi.

Miten on lannoituksen laita. Pensamustikkaa tulee lannoittaa vain havupuiden ja rhodojen lannoittamiseen tarkoitetulla aineella, jossa ei ole kalkkia.
Tuomipihlaja hätäilee liikaa. Pensas rupeaa tuottamaan marjaa enemmän vasta 3-4 vuoden jälkeen. Eräs tärkeä tekijä on talvikainen suojaus. Jos pakkanen vie versojen latvoja, kasvi kasvattaa lähinnä uusia eikä kukkia muodostu.
Minun pensasmustikkapariskuntani oli niitä ensimmäisiä markkinoille tulleita ja on niin myöhäinen, ettei vierellä kasvavasta luonnonmustikasta ole treffikaveriksi.