Pensaspalmu, Rhapis

Nyt alkaa olla mullanvaihdon aika ja kyselisin neuvoja Pensaspalmusta. Kasvi tekee kyllä uusia lehtiä, mutta ongelma on siinä, että osa lehdistä kuivuu ja muuttuu ruskeiksi. Miten multa tulee vaihtaa, laitetaanko sekaan hiekkaa- soraa tai mahdollisesti jotain ravinteita. Kasvi on istutettu saviruukkuun. Auttakaa, koska en halua menettää tätä kasvia.

Mullan olet varmaan jo ehtinyt vaihtaakin, mutta muutaman vinkin antaisin silti... Soraa/kevytsoraa voi aina mullan sekaan laittaa. Ei siitä ainakaan haittaa kasville ole. Ruukku saisi olla pensaspalmulla mielellään ahdas ja savesta tehty on varmasti paras vaihtoehto... viihtyy paremmin. Jos mahdollista, niin palmuille ja miksei varmaan muillekin kasveille, tekisi hyvää että mullanvaihdon jälkeen voisi järjestää jonkinlaista pohjalämpöä. Tai ettet ainakaan kylmälle lattialle ruukkua asettaisi. Niin, ravinteita ei mullanvaihdon jälkeen kannata antaa pariin kuukauteen, jos käyttää kaupasta ostettua multaa. Siinä kun on ravinteet jo valmiina.

Lehtien kuivuminen todennäköisesti johtuu vain kuivasta huoneilmasta... eli ahkeraa suihkupullon käyttöä vaan :-)

Pitkällisen etsiskelyn jälkeen löysin vihdoin pensaspalmun isosta saksalaisesta haussista. Eikä maksanu kokoon nähden paljoakaan. Ihme juttu. Kyllä lykästi. Lykkäsin hankinnan saman tien altakasteluruukkuun kun myyjä näin neuvoi.

Nyt iski inspiraatio tämän kasvin suhteen! Tuli nimittäin tieto, että pensaspalmu olisi erittäin tehokas hävittämään ammoniakkia ilmasta. Tuli vaan mieleen, että mikäs sen parempi kasvi kissanhiekkalaatikoiden viereen… Mutta kertokaas tästä lisää, ilmeisesti tosiaan simppelein pitää altakastelussa? Muita vinkkejä?

Mitä tuosta nyt kertoisi… Hankalinta pensaspalmussa taitaa olla sellaisen löytäminen. Tuo on yksi suosikki kasveistani. Se on minulla altakasteluruukussa ja hieman sivussa ikkunasta. Kuulemma hidaskasvuinen, vaikka tuo omani tuntuukin työntävän koko ajan uutta oksaa ulos. Se on sellainen helppo kasvi, joka ei koskaan vaikuta täysin tyytyväiseltä. Anna mullan hieman kuivahtaa kastelujen välissä ja vältä suoraa auringon paistetta. Tuo on minulla normaalia kosteammassa huoneilmassa, mutta siltikin se kuivattaa lehtiään. Jos joku on onnistunut pitämään tuon lehdet kauniina, niin olisi mukava tietää miten se onnistuu. :slight_smile:

Juu ei onnistu kuivuneita on tällä hetkellä enemmän kuin vihreitä. Tosin on kyllä jo muutaman vuoden keikkunut makuuhuoneessa mulla. Nyt nostin sen lähemmäksi ikkunaa lattialta josko se vähän piristäis sitä. Mutta tykkään siitä kyllä kovasti.

Eiköhän se siitä piristy koiruus. Talvella kaikki valo on muutenkin tarpeen. Mulla kuivui viime keväänä kahdesta varresta lehdet kokonaan. Siinä vaiheessa, kun avautumattomat lehden alutkin kuivuivat, niin tiesin varsien olevan mennyttä. Onneksi vielä kaksi vartta jäi jäljelle, mutta kannattaa ehdottomasti pitää silmällä sitä lehtien kuivumista.