Perennatarha puiden alle / viereen

Olen ihaillen lueskellut lehdistä (ja täältä) upeita, kerroksellisesti rakennettuja puutarhoja, joissa ylimpänä ovat lehtipuut. Minulla on hyvät mahdollisuudet rakentaa itsekin sellainen, sillä talomme länsipäädyssä on omenapuiden ja yhden hevoskastanjan alue, joka suorastaan huutaa sisälleen erikorkuisia perennoja, polkuja sekä pienen pation.

Mutta puista syksyisin tippuva “tavara” mietityttää. Miten sen kaiken lehtimassan sekä omenat saa kerättyä pois jos alla on runsain mitoin lehteviä perennoja? Tavoitteena tietenkin on, ettei mullosalueita olisi missään vaan kaikki olisi joko kasvien tai betonin tai terassipuun alla. Kertokaa kokemuksistanne!
https://puutarha.net/keskustelukanava/editor/Editor_data/ed_icons/emoticons/ani_kylla.gif

omenat käsikopelolla pois ja muuten penkin siivous vasta keväällä haravoiden kevyesti… Ruotsalaisissa ohjelmissa perennapenkki jätetään siivoamatta talveksi ja siistitään keväällä… Maatuvista lehdistä ynm on ravinteita irronnut ja kukka/muut varret ovat suojanneet kasveja etenkin jos lumi on hyvin tarttunut ja kerrostunut… Itse käytän sitä metodia nyt toista vuotta ja onhan penkki nyt talvisin vähän törröttäjä mutta keväällä nnopsa siivota kuivuneet lehdet ja kukkavarret pois leikaten ja haravalla vetäsin nyt ennenkuin oli vielä paljoa muuta kasvua näkyvissä kuin rikat.

Samaa asiaa minäkin olen miettinyt, että jos laittaisi kukkia omenapuun alle. Mutta osasisikohan joku auttaa, että mitkähän perennat olisivat sellaisia, etteivät suuttuisi päähän tipahtelevista ompuista?

Taas pitää sanoa että en minä oikeasti mistään mitään tiiä mutta mun logiikalla putoavista ompuista ei välittäis matalat maanpeiteperennat ja rentovartiset perennat. Niin ja kai semmoset mitkä on kukkinu ja ollu parhaimmillaan ennen omenoitten kypsymistä.

Mulla on omenapuun alla sekalainen joukko rehuja mutta täytyy myöntää että omenoitten tippumis-asiaa en ottanu yhtään huomioon, kunhan pistin mitä oli :smiley:

Miulla on omat ja myyntiperennat omenapuiden alla ja en ole ikinä huomannut minkään kasvin putoavista omenista vahingoittuneen. Ikävähän niitä on sieltä käsin poimia, mutta mitäs siitä.

No sinnehän minä sitten lykkään kaikki vailla kotia olevat, liikoja miettimättä.

Minulla kasvaa vanha omenapuu ja luumupuu keskellä syysleimupenkkiä ja muutama päivä sitten silppusin pikkusydämen juurakot palasiksi ja istutin syysleimujen ympärille.

Piti vielä sanomani, että sen omenapuun alla on tosi kuivaa, sadekaan ei yllä multaan asti, vaan jää puunlehtiin kiinni, eli kasteltava on.

Riippuu puun paikasta, meidän omenapuiden puiden alla on aina kosteaa, mutta ne ovatkin vähän montussa.  Kastella pitää omenoiden takia, jos on kuiva kesä. Paras kasvi omenapuun alle on ansikka, sen päältä löytyy pudonneet omenat mukavasti.

minäkin uskon että matalat mattomaiset lajit ovat sipivia ompun alle…niistä näkee omputkin helposti ja ovat kukkineet suurimmilta osin omppujen sadon kypsyessä.

Tässä on vanhan ison omenapuun alle kerätty vähän sitä sun tätä, ainakin kevätkaihonkukkaa, kärhö, akileijoja, vuohenjuurta, esikoita, poimulehtiä ja joitakin sipulikukkia. Mitään kovin vaativaa tähän ei voi laittaa, kun paikka on jo keskikesällä varsin varjoisa.

Ajattelin siirtää prinsessa-angervot + hopeahärkkiä omenapuun alle. Omppupuu on jotain viitisen vuotta vanha ja nyt siinä on suikeroalpia alla. Ei hyvä.
Omenapuun alla oleva "multaympyrä" on puolisentoista metriä halkaisijaltaan ja se on koholla siten että omenapuu on ylimmällä kohdalla, ajattelin laittaa ne prinsessa-angervot siihen laidoille eli eivät tulisi omenapuuhun kiinni.

Minä en aio tyytyä vain maanpeittoperennoihin, vaan aion kokeilla koko kasvukorkeutta jättiperennoihin asti! Olen ihastunut isolehtisiin vihreisiin varjoperennoihin, kuten kilpiangervo, kuunliljat, rotkolemmikki ja kilpirikko. Meillä on puiden alla erilaisia varjopaikkoja, kun aurinko kiertää. Löytyypä myös aurinkoisempaa paikkaa johon olen suunnitellut pionipenkkiä. Puolivarjoisiin paikkoihin löytyy lukuisia lajeja, vaikkapa keijunkukat, varjoliljat, tiarella, akileijat…

Aloitin jo betonilaattapolun tekemisen, tosin materiaalia pitää hankkia pienissä erissä kun farmariauton takalaatikossa ei oikein 20 :tä betonilaattaa enempää uskalla kerralla kuskata. Ja kahden pikkumuksun äitinä aikakin on sirpaloitunut. Mutta hitaasti kiiruhtaen vain!

Tämä vissiin olis sopiva ketju jossa pohtia kuinka teen metsikköön rajautuvan (metallinen verkko koira-aita on rajana) perennapenkin.Aidan sisäpihan puoleinen alue on kumpuilevaa eli kovin  eri tasossa olevaa,  sekin pääosin siistittyä metsikköaluetta joka sitten rajautuu / jatkuu pihanurmena.
Olen jo sille reunalle tehnyt alueen johon istutin kultapalloa ja  sen viereen dorianvillakkoa. Tästä eteenpäin alue laskee aika tavalla. Toki kerään siihen kaikkea mitä nyt kerätä voin mutta fakta on etten saa sitä enää yhtä korkealle kuin tuo mainitsemani alue.
Kasvien olisi tarkoitus saada levitä rauhassa, mutta jonkinlainen mullan vaatima rajaus korkean ja matalan alueen välille pitäisi saada. Halpa ja helposti toteutettava.
Kuvan voin ottaa vaikka huomenna tuosta alueesta mutta luulen ettei se kuvassa pahemmin aukea tätä selvitystä enempää.
Mulla on siellä nyt  käytettävissä jonkin verran tiilenkokoisia betonilaattoja, ja vaikka kuinka paljon kaadetun risukon/pienpuuston jätettä.
Jonkinsortin  pengerrys tässä nyt olisi tarpeen. Neuvoja ottaisin tosi mielelläni, sillä tuota aluetta nyt “kasvitan” parhaillaan".