Perennatuet

Nyt kaikki esittelemään kekseliäisyyttään perennatuissa!

Näin sateisena kesänä harmina ovat lakoavat, sateen piiskaamat perennat.
Kekseliäisyydessään jokainen on varmasti keksinyt mitä nerokkainpia perennatukia!

Täällä on naruvirityksiä, on metallikehikoita ja puuristikoita... mutta monen kohdalla olen ollut  "hidas hämäläinen".

No, nyt on myöhäinen ajankohta tukemiselle, mutta osaisi varauta ensi vuoteen.
Vai eikö teidän perennat lakoa?

Osa on ostettuja kaarevia metallisia tukia, pitkiä, lyhyitä, toiset keppejä, mitä saattaa löytyä pihalta ja metsistä.

Tänäänkin olen tukenut, kun on ollut niin kova tuuli, että meinas meikäläisenkin nurin heittää. Saati sitten kukat.

Vielä pitäis ne naruilla solmia kukkiin kiinni, ne pihlaja-ja pajukepit. Ei ne muuten mitään auta.

Mulla on semmosia harjateräksestä tehtyjä ympyröitä joissa on kolme jalkaa. Niitähän ei tietenkään riittäny joka paikkaan oon käyttäny risuja lisänä.

Hyvä tuki on myös sellainen vihreä aitaverkon pala joka on kiinitetty joka nurkastaan tukikeppeihin ja siiten joko pujotetaan kukka niistä ruutuista, mutta paras ois tietenkin kun laittais jo keväällä valmiiksi , ehkä useammankin kerroksen, jos kukat ovat korkeita.

Minä olen laittanut yhteen perennapenkkiin, jossa on korkeita kasveja, vanhat palotikkaat vaakatasoon seinään tarkoitetut jalat maahan. Kukat kasvavat tikkaiden puolapuiden välistä ja siinä on alin tuki. Jos vielä tarvitsee tukea, niin sidon vielä nippuun, niin yhdessä kestävät paremmin, kuin yksittäinen kukkavarsi.

Puutarhaunelmissa sitä niittasivat tolpanpäihin, se lasitaiteilijarouva. Hänellä oli se lasikukko.

Minulla on kolme tällaista vanhaa rautasänkyä perennatukina eri penkeissä.

+x[quote]
[b]Tiarel - 18.7.2007[/b]

Nyt kaikki esittelemään kekseliäisyyttään perennatuissa!

Näin sateisena kesänä harmina ovat lakoavat, sateen piiskaamat perennat.
Kekseliäisyydessään jokainen on varmasti keksinyt mitä nerokkainpia perennatukia!

Täällä on naruvirityksiä, on metallikehikoita ja puuristikoita... mutta monen kohdalla olen ollut  "hidas hämäläinen".

No, nyt on myöhäinen ajankohta tukemiselle, mutta osaisi varauta ensi vuoteen.
Vai eikö teidän perennat lakoa?

[/quote]

Betonniverkko on edullinen ja hyvä tukiverkko korkeille parennoille. Siitä on helppoa leikata sopivan korkea ja leveä perannan tuki. Olen itse ottanut ne talveksi pois ja alkukesästä laittanut takaisin paikolleen. Nyt samat verkot on kolmatta kesää. Verkko on ruostunut ajan myötä ja katkeaa herkästi jos sitä vääntelle. Liitin nyt narulla verkon reunat toisiinsa kiinni.