Oikein soma on. Ja ihana sininen ovi!
Katos sopii minunkin mielestä hyvin tuohon paikkaan. Kyllä tollanen ois hyvä itselläki, vois laittaa tekstiilejä ulos eikä tarttis koko ajan vahtia alkaako sataa ja kastuuko ne.
Ihana talo!!!
Juuri kun olen saanut puhuttaua itseni ympäri, että meillä on hyvä talo ja piha, niin Marjakoo laittaa taas ihanasta mökistään kuvan:) Se on täydellinen!
Hieno on Marjakoon paviljonki! En puhelimessa tajunnut sitä kahta kattoa päällekkäin-juttua(blondiko, minäkö??), mutta nythän mä sen hokasin Se antaakin hienosti ilmettä koko katokselle. Kelpaa tuolla hörppiä päiväkaffet Hra Marjakoon kanssa.
Hoyabella. Mikä kasvi kasvaa tuossa viimeisessä kuvassa, ihan talon vieressä? Harmahtavat lehdet, valkeat kukat. Meillä on isäntä kovasti innostunut ajatuksesta saada köynnöskuja, saapi nähdä koska on toteutuksen vuoro.
Kiitos Hoyabella. Juuri tuota ruusujuuren ja isorikon yhdistelmää tarkoitin. Kauempaa ne näyttivät ihan yhdelle kasville, enkä millään keksinyt mikä se voisi olla
Oho, unohdin tykkänään sen kuvan lisäämisen. Laitan sitten kun olen kitkenyt rikkaruohot pergolan laidalta.
Lähdin hakemaan inspiraatiota pergolan ideointiin ja törmäsin tänne. Olipa Marjakoolla tyylikäs mökkipiha superromanttisine katoksineen, ja miten SULOINEN pikkutalo teillä on mökkinä. Aivan tippa nousi linssiin, oli niiiin nättiä!! Sininen ovi ja lyhdyt ovipielissä olivat piste ii:n päälle, jos tuohon nyt mitään pistettä voi edes laittaa. Pelkkää pistettä koko talo!
Ohoh, tänne olen luvannut laittaa kuvan pergolasta, mutta taitaa jäädä kevääseen, kun on sitten lopullisesti valmis.
Olemme suunnitelleet ensi kesänä rakentavamme pergolan takapihan terassin yhteyteen. Sellainen kysymys tässä nousee mieleen, että miten ne pergolan perustukset olette tehneet. Pitääkö perustuksen mennä jonnekin routarajan alle? Riittääkö kun laittaa sellaiset metalliset aidanjalat? Kaikenlaisia muitakin vinkkejä olisi kiva kuulla. Mistäköhän löytäisin kuvia erilaisista pergolaratkaisuista? Puutarhakirjat ovat täynnään kaikenlaisia aitoja ja terasseja ja patioita, mutta mielestäni valitettavan vähän pergoloista.
Tuolta löytyy vinkkejä pergolan tekoon
http://images.google.com/images?um=1&hl=fi&rls=com.microsoft%3A*%3AIE-SearchBox&rlz=1I7HPEA&q=pergola&btnG=Etsi+kuvia
Tässä yksityiskohta meidän pergolasta, tolpat on "päällystetty" uritetulla tersassilaudoilla, siistiä,vai mitä ?
Ja kuva taisi unohtua…
Olinkohan liian hätäinen , uusi kokeilu
Ja kuva nurkan takaa, kun vauhtiin päästiin, pergolassa makailee Kasvitieteellisestä puutarhasta ostettu viiniköynnös, todennäköisesti Beta.
Hei Karhurinne sivulla 2.
Olen ajatellut tuollaista pergolakäytävää kuin sinulla. Kiinnostaisi tuo tolppaperustus. Onko sinulla pelkät maahan juntatut aitatolpat perustana vai onko tolpat upotettuna sementtiin?
Onko maa teillä routivaa?
Meillä alkaa tänään terassin rakentaminen, ja sen yhteyteen tulee myös pergola. Paikkaa reunustaa myös sireeniaita ja toinen reuna tulee taas rajoittumaan talon seinään. Toivottavasti tästä tulee mukava oleskelupaikka koko kesäksi. Minkälaisia köynnöksiä suosittelette pergolaan kiipeilemään?Villiviiniä olen miettinyt ainakin yhdeksi köynnökseksi sen upean syysvärin takia.
Tänään ostin villiviinin sekä kiinanlaikkuköynnöksen pergolaan kiipeilemään. Ajattelin sitten täydentää noilla jalokärhöillä jotka ovat ruukkussa.
Mikähän köynnös hylkisi hyttysiä? Juuri kiroilin eilen illalla, että mihin tähän pihaan saa haaveilemaani pergolaa, jossa jopa viitsisi oleskella. Itikat yrittivät syödä minut hengiltä! Paikka on V-vyöhykkeellä, talon pohjoispuolella mutta lienee puolivarjo oikea sana kuvaamaan olosuhteita
Olisin rakentamassa sellaista "aita ja portti" tyyppistä pergolaa, siis en mitään isoa katosta, vaan terassin eteen tolpat ja vaakapuu joidenka päällä poikkipuut "lepäilevät"... Puutarhaan menevään kohtaan tulisi sitten sellainen "minilehväkatos", jossa olisi 4 tolppaa, niinkuin pergolassa yleensä...Noh, toivottavasti edes vähän ymmärsitte?!
Ja varsinainen kysymys kuuluukin, että onko se järkevää tehdä aitatolpille tarkoitetuille maahan upotettaville "piikeille"? en nyt atarkempaa nimeä keksi niille, mutta ovat siis ainakin 70-80cm pitkät, jossa on 10x10 cm kokoiselle pilarille sopiva paikka.
Eli pysyyköhän rakennelma mahdollisesti pystyssä routimisen johdosta, tosin eihän siinä paljoa luulisi painoa olevan päällä, kun jotain köynnöstä...mutta kuitenkin, eihän sitä aina paljoa tarvi ollakkaan,kun alkaa vinksottaan...?
kiitoksia jo etukäteen, jos vaivaudutte vastaileen!
Viher-ipen kysymys pergolan tekemisestä on nyt tässä ja vielä vailla vastausta