Mun tarttis saara joku vastaava tai samanmoinen. Mistäs sää sen hait? Tampereelt? Mahtuukos pikkuautoon? Taitaa tarvita pakettiauton.
Ei taira mun pörssi kestaa tuotakaan, mutta jos vähän myöhemmin.
Ideaparkin Clas Ohlssonilta haettiin se, kun mentiin Tampereelle siskonpojan synttäreille:) Ei täältä metsästä pääse ihmisten ilmoille, kun harvoin… Paketti ei ollut muuten kauhean iso, mutta oli 180cm pitkä. Minä olin meidän pikkulinkkarilla, mikä on pakettiauton kokoinen. Siitäkin oli takapenkit pois, mutta jouduttiin silti aukomaan sitä pakettia, ja pidemmät raudat pujottelemaan penkkien alle. Onhan tuollakin hintaa kyllä, mutta olen sitten vaikka ilman ruokaa (tekisi itseasiassa vaan ihan hyvää), kunhan sen nyt sain.
Muoks. Tulin vielä lisäämään, että kyllähän se varmaan pikkuautoonkin mahtuisi, jos saa takapenkkien selkänojan matalaksi ja vielä pelkääjänpuolen selkänojan makuuasentoon. Riippuu tietysti autosta, kannattaa mittailla ensin.
mun autoon ei mahdu, mutta jos taas kerran pyytäs vanhemman pojan apua. Minä oon kans syömäti, jos tulee tilanne, että “pakko saada ja heti”. Että oikee meininki!
Olispa aika ihana pergola, mutta mihinkäs suollaisen pykäis… jos olisi neliskanttinen niin sille olis paikka. Ehkä.
Apua kaivataan! Viippu ja muut keillä on pergola, onko tolpat pakko jättää irti maasta? Meillä odottaa kasaamista lämpökäsitellystä puusta tehty pergola, joka tulee nurmikolle. Tolppiin laitetaan pilarikengät, ne sellaiset U:n malliset mistä lähtee piikki mikä upotetaan betonimötikkään. Meille sanottiin että tolpan alapään ja maan väliin tulee jättää vähintään 10 senttiä väliä. Eihän siinä mitään ongelmaa olisi jos maata voitaisiin korottaa kivillä tms., mutta meidän pergola tulee nurmikolle joten tulee näyttämään siltä että tolpat leijuu 10 senttiä ilmassa. Onko näin pakko tehdä, lahoaako lämpökäsitelty puu muuten parissa vuodessa kuten meille sanottiin? Vai miten olette tehneet?
Ja jos on niin millä sen tolpan ja maan välin voi täyttää jotta tolpat ei näytä leijuvan ilmassa?
Voiko ne alapäät vaikka tervata tai pietä niin silloin ne voisi kestää kosteutta paremmin? Toisaalta en ymmärrä miten se puun yläosa sitten kestää, saahan sekin kosteutta! Meillä pilarikenngät on samalla lailla laitettu maahan ja betonimöhkyt sinne alas mutta sen jalan ynpärille laitettiin sepeliä. Ihan tavallisesta nelos-nelosesta meillä on tehty ja uulalla vedettu pinta jonkun suojauksen jälkeen. Muutaman vuoden on ollut, joka puolella roikkuu kaikkea kesät talvet ja mitään vaurioita ei ole. Ohjeita on varmaan yhtä monta kuin tekijääkin ;).
Ymmärsinkö oikein, että siinä ei ole siis lattiaa? Voisiko sen valun tehdä silti niihin tolppakenkiin asti? Tarkoitan siis, että jollain muotilla korottaisitte sen valun myös ylöspäin.
Kosteutta läpäisevällä materiaalilla täyttö. Soraa tai kiviä vaikka, jos tuntuu siltä, että on pakko täyttää. Pointti lie se, että puuta vasten ei ole kosteutta pidättävää maa-ainesta, kuten vaikka multaa.
Käytännössähän heinä helposti on sen 5-10cm korkea siinä jalan vieressä ja pidempikin, jollei koko ajan trimmaa, joten tuskin se mitenkään leijuvalta näyttää. Usein tolppien juurelle suunnitellaankin esim. perennapenkki tai istutusalue, jonka kasvusto peittää tolpan jalan luontevan oloisesti eikä vaadi jatkuvaa trimmausta.
Muks Havinan kommenttiin, betonia ei silloin kannatta ulottaa ihan puuhun asti, koska puun ja betonin väliin jäävä kosteus lahottaa puuosia.
Meillä on pergola lämpökäsiteltyä puuta ja se on pystytetty sellaisiin aidantolpparautoihin. Siis semmoinen pitkä kiila juntataan maan sisään ja siinä yläpäässä maan pinnalla on kiinteästi samaa metallia kolo sille pystytettävälle puulle.
Ei enää järki kulje tähän aikaan yöstä, miten sen nyt vielä sekavammin selittäis
En tarkoittanutkaan puuhun asti, mutta hyvä Heksu, kun selvensit.
Juu niin sen ymmärsinkin, Havina, kunhan varuiksi kailotin
Kiitos kommenteista! Juu ei tule lattiaa, pergola tulee grillimökkiin johtavan käytävän (nurmikolla liuskekivinen ‘hyppykivipolku’) kohdalle joten on nurmikolla. Pergola on reilu 4 metriä pitkä ja reilusti alle 2 metriä leveä eli käytävämallinen, tolppia on neljä puolellaan. Tolppa on 9 senttiä kertaa 11.5 senttiä joten aidantolppajalat ei käy, yritettiin niitä jo etsiä. Tolppa kun koostuu kahdesta kakkosnelosesta joiden välissä on aina säännöllisin välimatkoin vaaksan korkuinen, kakkosnelosen paksuinen pulikka.
Kukkapenkkejä tai muuta ei voida tehdä, sillä pergolasta pitäisi päästä kulkemaan myös poikittain. Ja ruohonleikkuun kannalta jokaisen tolpan ympärille ei voi alkaa pikkupenkkiä väsäämään, tulisi hassun näköinenkin.
Katsoin eilen boksilta puutarhaohjelmia, yhdessä (olisikohan ollut Ihana Piha) oli Lasse Norreksen puutarhan muutos. Siinä oli pitkä kapea pergola jossa oli samanlaiset tolpat kuin meillä. Pergola oli muurinkivipenkissä ja tolpat oli sen kymmeisen senttiä maasta irti, mutta maata oli nostettu kivillä ja hakkeella tolpan alaosan kohdalle. Heräsi vain kysymys eikö hake ole yhtä huono kuin maa.
Onko muuten kellään kokemusta noiden galvanoitujen pilarikenkien maalauksesta?
Tai sitten voisitte tehdä niihin tolpan alosien ympärille jostain verkosta sellaiset lieriöt, ja täytätte ne kivillä.
Mahtaakohan pergola vaatia jotain lupia tai ilmoituksia? Ajattelin vaan kun siinähän on periaatteessa katto. Meillä on ainakin terassin rakennuksessa haettava lupa jos tulee katto. Soittamallahan tuo tietty selviäis, ja kunta kohtaisia erojakin varmasti on. Mutta vaivaanpa teitä tyhmillä kysymyksilläni (tosin, on tälle kadulle tehty iso laajennuski ainakin yhteen taloon ilman mitää lupia joskus 20v sitten jo
)
yleensä lupaa katokselle tarvitaan, jos tulee SEINÄÄ yli puolet katon alasta. Mutta se on paikkakuntakohtaista. Itse en lupia kysele puutarharakenteille mutta minä asunkin haja-asutusalueella - se oli tarkoitushakuinen valinta asunnonhakuvaiheessa…
Minusta tuntuu, ettei se 10cm näyttäisi kovin leijuvalta. Tolpan juurella kasvaa kuitenkin heinää, eikä leikkurilla saa edes juuri siitä jalan ympäriltä otettua. Tuo Havinan valuehdotus on hyvä, tekee siihen "vale"jatkeen ja sen voi tehdä myöhemminkin, jos jalka aina vaan näyttää häiritsevältä. Ja verkkoideakin, pientä kiveä verkon sisään. Meillä on tarkoituksella tehty pyöräkatos “leijuvan” näköiseksi ihan siksi, ettei näyttäisi niin raskaalta rakenteelta. Jos tekee sen ensin valmiiksi ja sitten katselee vähän aikaa, millainen ratkaisu olisi hyvä?
ettekös tekin hoyabella asu haja-asutusalueella, siellä ei ole niin tiukat säännöt. plus että kukaan ei tule koskaan tarkistamaan vaikka rakentais mitä.
Tää menee jo varmaan vähä liikaa ohi aiheen, mutta mulle joku kertoi, että helikopterilla lentelevät ja kuvaavat. Vertailevat sit kuvia vanhempiin ja siten sit pitävät tietojaan yllä mitä minnekki on rakennettu… Tiedä sit pitääkö paikkansa. Paljo tässä meidän päällä kyllä koptereilla pörrätään, varmaan kerran viikossa ainakin, huvikseenko sit, niin en tiedä…
Tultiin siihen tulokseen että jätetään se 10 senttiä “tyhjää” ja jos näyttää häiritsevältä niin täytetään se jollakin, esim. verkko ja kiviä. Meillä tuo pergola tulee irti rakennuksista, ei tule valokatetta tms eikä seiniä joten rakennuslupaa ei tarvita.
mutta se aitta onkin rakennus, rakenteet on vähän eri juttu…
Helikopterillako? ups, meille sitten saattaa tulla muutama myöhäsyntyinen rakennuslupahakemusvaatimus, koska kömmättejä ei kyllä ruveta purkamaan…