Perhonen

Voi jukra, minä kun olen niin kameran kanssa tuota odottanut, mutta en vaan ole löytänyt tontilta moneen vuoteen. Yhden kerran vuosia sitten olen tuon - Archiearis parthenias, koivutyttöperhonen - nähnyt pihassa, mutta en niitä vielä silloin kuvannut.

Hieno löytö Kiurunkannuksella! :)

Täällä mäntsälässä bongasin kanssa sitruunaperhosia ja nokkosperhosen... Jippii kevät on tullut :)

Jyväskylässä lentelee myös sitruunaperhosia ja nokkosperhosia. Mistäs sivuilta niitä kevään ensi havaintoja pysty kattomaan? Lapset löysivät viimevuotisen auringonkukan varresta tosi paljon leppäkerttuja. Pieniä olivat.

Tässä muutamia osoiteita, joita minä käytän:

Hatikka

Perhoshavainnot

Hyönteispalsta

Ötökkägalleria

Kaksi ylimmäistä ovat ihan havaintopalstoja. Hyönteispalstalla tunnistetaan perhosia ja ötököitä. Ötökkägalleriassa on tunnistettuja perhosia ja muita ötököitä, joukossa joitakin minunkin kuviani.

Kiitos Raakki perhosen tunnistuksesta :) Kyllä niitä varmasti siellä teilläkin päin on eihän täältä pitkä matka teille ole.

Olin varsinaisesti lintuja etsimässä mutta kaikki muukin kelpaa, mitä vastaan tulee.

Täytyypä laittaa Hatikkaan kun näin hienosti nimi perhoselle löytyi, lintuja olen sinne alusta asti kirjannut, suosittelen muillekin. Pysyvät omat havainnot mukavasti tallessa ja voi seurata, mitä muut ovat havainnoineet.

Hyönteispalstalla todettiin tuon "tyttömittarin" olevan kuitenkin aika yleinen lennossa heti keväällä, sitä vaan ei kuulemma helposti huomata ja lennossa voidaan sekottaa nokkosperhoseen.

Edellisen sivun viimeinen pikkuperhonen on tunnistettu Rhigognostis_schmaltzella -nimiseksi pikkuperhoseksi, jolla ei taida suomenkielistä nimeä ollakaan.

Viime yönä sain valolta kuvattua yhden uuden yökkösen: Eupsilia_transversa_helmiyökkönen.

Vaikeata kyllä on tuo perhosten tunnistaminen. Luulin viime yönä kuvanneeni ihan uuden perhoslajikkeen:

mutta se onkin kuulemma sama, jonka laitoin jo aikaisemmin palstalle - eli: Conistra_vaccinii_puolukkapiiloyökkönen.

Aika isot siis ovat vaihtelut yksilöiden välillä väreissä ja kuvioissa.

Perhosia on tänään paljon liikkeellä. Vanhassa vaahterassa on mahlavuotoa ja siinä oli parhaimmillaan kuusi liuskaperhosta ja yksi nokkosperhonen mahlaa imemässä.

Sain lopulta tuon nokkosperhosenkin kuvattua kivellä lämmittelemässä, vaikka se hyvin rauhaton olikin.

Mistähän perhosesta voisi kyse. Äkkiseltään näyttä nokkoperhoselta, mutta sillä ovat valkoiset pilkut alasiivissä eikä tuota punaruskeaakaan ole tai on tummempaa. En pysty kuvailemaan, olin näkevinäni pariskunnan, mutta sinkosivat liian nopeasti pois. Toisaalla jo kerroin nähneeni suruvaipan.

Onpa teillä paljon perhosia liikkellä tänään. Hienoja ne ovat,minne menevät sitten kun tulee kylmä? Meidän pihassa on tänään niin kova tuuli,ettei lennä kuin tammenlehdet.

Ai nuo on liuskaperhosia! Mä oon aina kuvitellut että ne on vanhoja kulahtaneita nokkosperhosia mitä oon nähny. oho

Enpä osaa oikein veikata noilla tuntomerkeillä. Amiraali se tuskin kuitenkaan on, koska ne tulevat vasta myöhemmin kesä-heinäkuulla vaeltajina etelästä - eivät siis talvehdi Suomessa.

Trekooli, ajankohta sopisi neitoperhoon, joka talvehtii aikuisena ja on lennossa kyllä ainakin minun epätarkkaan silmääni vähän nokkosperhosenkin näköinen...

Tuulee lännen suunnalta ja se ei mahdu meille. :) Saunan luona on nyt todella lämmintä ja siinä niitä vaahteran luona pyörii kasoittain.

Kyllä tuon liuskaperhosen erottaa hyvin jo siiven muodostakin, jos sen pääsee lähempää näkemään.

Luulinkin kaikkien tuntevan neitoperhosen, siksi en älynnyt sitä ehdottaa. Enkä tarkoita tuota mitenkään pahalla, mutta neitoperhonen on kyllä aika tavalla eri näköinen. Laitan vanhan kuvan siitä.

Tunnen neitoperhosen. Näkemäni on hätäisesti aivan nokkosperhosen näköinen, väritys musta, ruskea ja ne valkoiset pilkut. Voisiko nokkosperhosella olla erilaisia värivariaatioita. Meillä tuo melkein hyljätty rautatie ympäristöineen on oikea perhosten luvattumaa. Alkuviikon lämpimämpinä päivinä oli samaan aikaa ainakin kymmenen sitruunaperhosta ja toinen mokoma nokkosperhosia ja noita liuskasiipien näköisiä, joista en ole varma, olivatko ne niitä, koska en katsonut niin tarkkaan siipien muotoja. Niitä kaikkia oli siis aivan käsittämättömän paljon kerrallaan näköpiirissä. Harvoin näkee sellaista ryhmätanssia.

Auttaako sellainen perhosmökki oikeasti? Osaako ne mennä sinne piiloon ja oppiiko linnut käyttämään sitä hyväkseen?

Kauniita kuvia teillä. Joensuussa keskustan alueella en ole vielä yhtäkään perhosta nähnyt. Yhden kärpäsen kylläkin ärtynyt

Niin, oon aatellu että raukkojen siivetki on ihan revenny.. *nolo* No mutta, selvisi sekin sitten. En oo ikinä perhosiin niin perehtynyt, sitruuna-, kaali-, nokkos- ja neitoperhosen osaan erottaa. Muut sitten menee vaan perhosina. Hienoja kuvia täällä kyllä on perhosista teillä!

En osaa kyllä mitään arvailla tuohon Trekoolin perhosasiaan, kun mielestäni nokkosperhosella ei kovin suuria värivaihteluja ole.

Eikä ole kokemusta tai parempaa tietoa tuosta perhosmökistäkään, mutta kaipa sen on joku asiantuntija kuitenkin kehitellyt.

Aami - ei tarvitse yhtään noloilla, kukapa noita tietäisi, ennen kuin alkaa niistä kiinnostumaan ja sitten vähitellen tunnistamaankin. Kolmisen vuotta minäkin vasta noiden kanssa olen touhuillut, kun kuvaamisen aloitin ja sitten asiantuntijat niitä nimesisvät. Edelleenkin vaikeimmat laitan hyönteispalstalle tunnistettavaksi, ennen kuin uskallan löytöni Havaintokantaan laittaa.

Ja vielä tuosta kaaliperhosesta - melkein uskaltaisin lyödä vetoa, että tarkoitat lanttuperhosta. ;)
Lanttuperhonen on se melkein joka paikassa esiintyvä sitruunaperhosen kokoinen vaalea perhonen. Kaaliperhonen taas on melkein kaksi kertaa suurempi ja huomattavasti harvinaisempi.