Kevään ensimmäisen näkemäni sitruunaperhosen perässä olen tänään juoksennellut, mutta eipä ole päästänyt kuvaustäisyydelle.
Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki
Kevään ensimmäisen näkemäni sitruunaperhosen perässä olen tänään juoksennellut, mutta eipä ole päästänyt kuvaustäisyydelle.
Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki
Viikonloppuna bongattu nokkosperhonen ja luultavasti lanttuperhonen (tai tosi kalpea sittis )
Näitä sentin mittaisia pikkuperhosia on iltaisin ikkunoissa ja niitä tuli heti valollekin, kun sen laitoin tänään palamaan. Yhden sain iltapäivällä kuvattua valoisaan aikaankin. Joku koiperhonen lienee.
En ole kuvannut, mutta viikonlopun aikana näin ainakin kolme nokkosperhosta. Niin, että kesä tulee kohisten.
Nokkosperhosia lenteli jopa meillä ja kärpäset pörräsivät seinustalla niin, että oli ihan kesäinen tunnelma jo päivällä terassilla.
Täytyypä nyt alkaa tarkemmin seuraamaan, josko noita meillekin enemmän tulisi ja eri lajeja.
Valolta sain kuvattua ensimmäisen yökkösen tänä keväänä, nimestä ei hajuakaan.
Heti puolen yön jälkeen valolle tuli tällainen yökkönen.
Meillä lenteli 3 sitruunaperhosta sunnuntaina! Aikaista on (ja ihanaa!).
Tänään järven läheisyydessä lenteli kolme tällaista,onkos tämä nyt sitten nokkosperhonen?
Kevään ensimmäinen neitoperhonen lämmitteli saunan seinällä. Valitettavasti ehti livistää sillä aikaa kun säntäsin hakemaan kameraa.
Raakki, kuinkas on, joko ne näin aikaisin keväällä lentelevät nuo neitoset yleensä? En muista nähneeni ennen.
Onpas Karoliina saanutkin hienon kuvan nokkosperhosesta! Ei meilläkään vielä noita ole näkynyt, eikä edes järven toisella rannalla, jossa poikkesin kauppareissulla. Noita sitruunaperhosia muutama pyörii tontilla, mutta muita päiväperhosia en vielä ole nähnyt.
Aikaisin nuo perhoset tosiaankin ovat lähteneet liikkeelle, mutta aikaisessa on kevätkin. Nuo kaikki ovat aikuisena talvehtivia ja ne heräävät lentoon heti ilmojen lämmettyä. Meillä niitä talvehtii vinttikomeroissa ja autotallin varastoissa, mutta ne ovat vielä pysyneet sen verran viileinä, etteivät perhoset ole lähteneet liikkeelle.
Kiitos raakki kehuista! Kyllä monta kuvaa sai räpsiä ennenkuin tuon sain kuvaan. Vikkelästi ne kolme siellä kisailivat. Taitavat sitten talvehtia ehkä siellä autiona olevassa "kesämökissä"?
Karoliina, sinulla on hyvä kamera ja olet sitä opetellut käyttämäänkin. :)
Edellisen osion ensimmäinen pikkuperhonen on Hyönteispalstalla tunnistettu ja on nimeltään: Agonopterix_heracliana_koiranputkikoi. Ensimmäinen yökkönen on: Lithophane_consocia_tumma_puuyökkönen. Seuraava on: Brachionycha_nubeculosa_huhtiyökkönen ja nyt niitä on lakanalla parikin.
Tämän illan uutuus on tällainen:
Tuohon en osaa sanoa, mikä on yleisin lentoonlähtöjärjestys missäkin. Yllättäen minä sain tänään kuvattua Polygonia_c-album_liuska(herukka)perhosen toisena päiväperhosena.
Käytän tuota tieteellistä nimeä näissä ensimmäisenä, kun hakukoneet löytävät paremmin kuvia noin ja toisaalta kaikilla perhosilla ei edes ole suomenkielistä nimeä.
Tuo maastoutuu hyvin, kun se nostaa siivet pystyyn.
Ja tietysti minulla on vielä vanhaa tietoa nimistä, tuo onkin nykyään siirretty Nymphalis -sukuun ja suomenkielinen nimi on liuskaperhonen. Havaintotiedosto onneksi tarkistaa, ettei vääriä nimiä saa laitettua sinne.
Meilläkin täällä Kainuussa ensimmäinen Nokkosperhonen lentää lepatti kuistilla auringossa. Kuvaa en saanut, kun oli niin rauhaton ja lenteli edestakaisin.
Eikös teillä siellä kuitenkin ole vielä aika paljon luntakin? Ei taida paljoa ravintoakaan löytyä onnettomille.
Enempi meillä on lunta kuin sulaa. Minulla on tuossa avoimella kuistilla hyasintteja, jotka olivat varkain avanneet kukkansa kellarin tapaisessa. Lieneekö niiden takia tullut. Ullakolla joinakin keväinä on ollut myös Nokkosperhosia ja minä huima olen vienyt niille hunajaa. Näyttävät kyllä sitä imevän, mutta varmaksi en tiedä, kun en heidän sielunelämää tunne.
Tällainen sentin mittainen pikkuperhonen oli tullut lakanalle odottelemaan valon syttymistä. :)
Tällaisia perhosia lenteli monessa paikassa Siuntiossa, tunnistaako kukaan, Raakki ?