Oi, oi nyt pitääkin alkaa kyttäilemään noita siniritareita. Kyllä se on upea perhonen.
No tuon suurennetun kuvan perusteella heitän seuraavan veikkauksen: Syngrapha interrogationis, kysymysmerkkiyökkönen.
http://213.139.166.224/insectimages/browser?order=LEP&family=Noctuidae&genus=Syngrapha&species=interrogationis
Mä raahauduin alakertaa lunttaa sen kirjasta. Oiskohan:
Kysymysmerkkiyökkönen Syngrapha interrogationis.
http://www.google.fi/images?hl=fi&q=kysymysmerkkiy%C3%B6kk%C3%B6nen&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Kiitos nimestä ja vaivan näöstä, Daaviddikin on joutunut raahautumaan paikasta toiseen minun takia;) Yritin tihrustaa gammayökköstä ja kysymysmerkkiyökköstä ja aika samalta näyttivä. Kysymysmerkkiyökkösessä on vissiin tuon vaalean kiekurakuvion kanssa piste? Se se voisi hyvinkin olla. Muuten en ala väittelemään;)
(Huonolla kameralla elävästä otuksesta otetusta kuvasta, epämääräistä taustaa vasten on varmaan vaikea saada tarkkaa selkoa)
Kerta kiellon päälle, siis sama perhonen. Tässä näkyy sen kasvotkin Mutta ei tarvitse enää vaivata nimen löytämisen kanssa, hieno se silti on. Onko tuo karvaa mitä yökkösissä ja noissa on? Vai onko se jotain keijupölyä?
Minä olen lapsille kertonut ettei perhosiin saa koskea koska niissä oleva keijupöly irtoaa ja sitten ne eivät enää pysty lentämään, niinkuin Peter Pan sadussa. Ovat uskoneet!
Kiitos Raakki prinsessa perhosen tunnistuksesta!
NooraNokkonen - katsoitko kaikki linkkini takana olevat kuvat? Niitä on siellä toistakymmentä, kun sivua vierittää hiiren rullalla alaspäin ja niissä kuvissa näkyy, että tuo kuviokin voi vaihdella aika paljon eri yksilöillä. Naamakuva ei näillä auta tunnistuksessa.
Asiantuntija puhuvat perhosilla suomuista, jotka tosiaan irtoavat helposti jos perhoseen koskee, tai jos se pörrää jossain ahtaassa paikassa.
Juu, Raakki, kyllä se varmaan tuo kysymysmerkkiyökkönen on. Sitä vaan tarkoitin että gammayökkönenkin olisi voinut minun, puusilmän, mielestä olla yhtä hyvin;) Mutta kiitos.
Muoks. Nyt kun tarkasti tihrustin ja luinkin vähän, niin alan vakuuttua siitä että perhonen olisi sitten kuitenkin ollut se Raakin ensin ehdottama Gammayökkönen. Muistaakseni ja kuvista tarkkaan tihrustaessani olen näkevinäni vain sellaisen merkin kuin gammalla. Aika jolloin perhonen oli kasteluletkulla oli iltapäivää, koska aloin laittaa vettä ulkosaunalle.
Niin ja sekin vielä että gammalla näyttäisi olevan ihan reunimmainen osa siipeä valkoinen ja kysymysmerkillä tumma(?) Jos näin on(?) Tällä minun perhosella reunimmainen osa oli vaalea.
Tämä on mielestäni yksi kauneimpia perhosia suomessa ja on lisääntynyt rajusti sitten minun lapsuus vuosien
Tämä kait on joku punasiipi? Raakki varmaan auttaa?
En ole tästäkään varma?
Eka on neitoperhonen, viimeinen herukkaperhonen, keskimmäistä en tunne, mutta tutustuisin mielelläni
Muoks: piti vielä sanomani, että neitoperhosta aivan upea valokuva!
Luontoportti.fi niin löytyy tunnistusta helpottava haku ja yleisiä perhosia alkajille (niinkuin itselleni).
onnistuiko tunnistus keskimmäiseen - loistokultasiipi?
Yhden herukkaperhosen näin tänä kesänä meidän pihalla. Harvinaisen huono perhoskesä.
Täällä suunnalla mielestäni päin vastoin; perhosia on ollut niin paljon, että ei voi olla kiinnittämättä huomiota. Itsekin olen siksi nyt innostunut tunnistelemaan niitä.
Paljon on ollut perhosia täälläkin. Lanttuperhosia aivan älyttömästi. Sitten sitruunoita, neitoperhosia,herukkaperhosia, nokkosia tietysti, suruvaippoja, amiraaleja, hopeatäpliä useammankinlaisia, ihan varma en ole näinkö yhden keisarinviitankin. Ritariperhosenkin näin tänä kesänä. Sen sijaan metsänokiperhosia vähänlaisesti. Niitä taas oli viime kesänä runsaasti. Lanttuperhosia ei viime kesänä ollut ollenkaan, nehän ovatkin vaellusperhosia. Yöperhosista en ole niin lukua pitänyt, kun ovat niin vaikeita. Joku tosi komea kiitäjä oli pihlajanlehtiangervossa, kun se kukki, mutta en hämärässä nähnyt niin hyvin, että olisin voinut kirjoista tutkia, mikä se oli.
Meilläkin on nyt viime päivinä ollut tosi paljon perhosia. Kaali- ja lanttuperhosia sekä nokkosperhosia on ollut kauan jo mutta vain satunnainen apolloperhonen ja parin viikon ajan on lennellyt amiraaleja ja suruvaippoja sekä sitruunaperhosia. Yhtään ritariperhosta en ole nähnyt tänä kesänä.
Yöperhosten seuraaminen on jäänyt vähälle.
Onko olemassa joku hirmu hyvä perhoskasvi? Kun mulla on nauhuksia ja pallo-ohdakkeita, nokkosta olen tarkoituksella säästänyt ja luonnonkukkia. Vai pitäisikö niitä samanlaisia kukkia olla niin isolla alueella, että perhonen kilometrien päästä lennosta sen hoksaa;)
Olen ymmärtänyt että eri perhoset suosivat eri kasveja, vähän niin kuin ötökätkin. Väri, muoto ja tuoksu kriteereinään.
Olen siis panostanut siihen että pihassa olisi monia perhosia houkuttavia lajeja.
Isohirvenjuuri ja syrikkä, alppipiikkiputki(ja monet muut vastaavat kasvit), heliotrooppi, rantakukka, syysleimut,yrtti-iiso,punahatut,onhan noita…
HS oli listannut parhaat perhoskasvit.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Dorianvillakko on yksi parhaita, valkoalpi ja aikaisin kukkivat asterit. Perhosharrastajat painottavat nokkosen tärkeyttä pihapiirissä. Se on ravintokasvi useille lajeille.
Okei, kiitos, tuollaisia sitten metsästämään ja istuttamaan ulkorakennuksen taakse.