Juuripersilja
Siirrän tähän juuripersiljaa koskevia viestejä persilja-ketjusta.
Juuripersiljaa pistin ruukkuun, niitä viime vuonna turhan pieniksi jääneitä joita ei ole tullut talvella käytettyä. Muutamassa päivässä tuli komeat lehtitupsut.
Muutama kysmys juuripersiljan viljelijöille: Itävyys taitaa olla lehtipersiljan luokkaa, mutta hoidatteko ja kasvatatteko kuin porkkanaa? Ja missä vaiheessa satoa pääsee korjaamaan?
Kovasti kiinnostaisi kokeilla tuota juuripersiljaa, en ole ennen sitä kasvatellut. Etenkin pata- ja uuniruoissa on mainio.
Pitkäperjantaina silopersiljat ja juuripersiljat ovat just presiis samankokoisia, taimiväli saisi tietty olla lopukesästä 3-5 cm koska juuret vaativat hieman enemmän tilaa. Minulla ne kasvavat omissa oloissaan ja elokuussa sitten alkaa olla juurenniskat helposti näkyvillä, joten niitä multaan, tuoreena ehkä palsternakan aromia.
Olen ilmeisesti sokeana kävellyt juurestiskien ohi, kun vasta nyt ekaa kertaa törmäsin juuripersiljaan. Ja ihastuin ikihyviksi sen makuun...tosin kerman kanssa haudutettuna uunissa
Käytetäänkö siitä jotakin muutakin nimeä?
Saako siemeniä mistä vain siemenliikkeestä? Sitä on kokeiltava ehdottomasti ensi kesänä!!!
Oletteko miten muuten sitä käyttäneet, kuin uunissa haudutettuna ja keitoissa?
Juuripersiljan siemeniä oli kyllä ihan tavallisen marketin siemenhyllyssä, melkomoisia pötkylöitä onkin myytävänä, itse kasvatetut luomuni ovat olleet pienempiä, mutta maukkaita.
Sitten vain tarvitsee keväällä olla tarkkana ja etsiä siemeniä. Kasvatus ilmeisesti samanlainen, kuin porkanalla...vai vaatiiko esikasvatusta tms. kikkaa?
tiedoksi scaleo, että hitaasti persilja itää. pysyy pienenä ja hentona kauan ja lyhyenpäivän kasvina vasta elokuun pimeillä alkaa kasvupyrähdys. Kannattaa kylvää muutama tupsu potteihin ikkunalle ja siirtää sitten ulos kesäksi (pelkästään riviin kylvettynä hitaasti pääsee herkuttelemaan), muutaman juuren maahan jättämisellä satoa saa sitten jo alkukesästä kunnes mokoma ryhtyy kukkimaan keskikesällä.
Kiitti vain vinkeistä! Olen jo muualtakin saanut tietoa kyseisestä juureksesta...ei se nyt sitten mikään niin harvinainen ollutkaan, vaikka itselleni oli uusi tuttavuus
Aion kokeilla ensikesänä! Makkarakeittokin sai aivan uuden "säväyksen", kun siihen lisäsi juuripersiljaraastetta...sai oikein kehujakin!!!
Tietääkö kukaan, että koska juuripersiljan taimet kannattaisi kylvää, jos niitä esikasvattaa aikoo?
Mä olen kasvattanut juuripersiljan lämmittämättömässä kasvihuoneessa laareissa, kylvänyt huhtikuussa ja saanut kohtuullista satoa.
Ehkä juuripersiljankin voisi kylvää sisälle jo nyt, itäminen on kuitenkin melko hidasta.
Saatan olla juuripersiljan kylvöni kanssa nyt jo liian myöhässä, mutta äsken tein kasvimaalle pitkän kohopenkin, parantelin maan ja kylvin rivin. Ehkä penkki olisi saanut olla korkeampi koska alla on tiukka savi joka aiheuttaa juuren haaroittumista. Pussissa lukee että lehtisatoa voi korjata vähitellen ja juuret syksyllä tai jopa talvella sen jälkeen kun kasvupaikka on peitetty kuivilla lehdillä jotka estävät maan jäätymisen.
Saa nähdä kuinka ohuita juuria penkistä löytyy syksyllä sadonkorjuun aikaan, onko niistä syötäväksi ollenkaan. No ainakin ne lehdet
Kas, edellinen viestikin oli minun. No tuohon jatkona että ei se kylvös onnistunut, liian kuivaa, kastelu riittämätöntä - tämä kesä nyt oli tällainen kun ei tullut yhtään vettä taivaalta.
Nyt mietin tässä että kun pussin kyljessä sanotaan että voidaan kylvää syksyllä ja eteläisessä Suomessa kasvusto voi talvehtia - mitä se tarkoittaa? Täytyykö se kylvää sen verran ajoissa että ehtii taimettua? Vai voiko siemenet kenties vain laittaa maahan myöhään kuten esim. tilli, ja ne itävät sitten keväällä aikaisin?
Onko kenelläkään kokemusta?
Tillin tapaan olen syksyllä kylvänyt, kosteasta pitävä kasvi kun on niin hyötyy hommasta. Voi talvehtia tarkoittanee, että kun jätät persiljat syksyllä maahan saat niistä keväällä satoa. Kun sitten kaksivuotisina kasveina äityvät kukkimaan toisena kesänään onkin jo uudet persiljat syötävän kokoisia tai lähes. Ei tule persiljatonta kesää.
Kiitos valtsu. Kylvin ne tänään, jospa ensi vuoden syksyllä saisin jo maistaakin Kuule, onko ne lehdet ihan normipersiljan tapaan käytettäviä? Maku jokseenkin sama?
Keväällä mikä tahansa vihreä katoaa vitamiiniä huutavan kropan käyttöön. Puisevammiksi muuttuvat kesän koittaessa verrattuna syksyisiin meheviin versoihin. Kaiketi kevään kuivuus ja kukinnon alku vaikuttavat. Juuret sitkistyvät talven aikana, ei pääse niillä herkuttelemaan keväällä.
Nostin tänään viimeisen sadon juuripersiljasta ja kylvin siemenet ensi vuotta varten. Päätin etten tavallista sileälehtistä persiljaa nyt kylväkään kun tuon juuripersiljan lehtisato on niin mahtava, ja se on hyvän makuista Keräsin sitä ihan tähän päivään saakka, käytin tuoreena ja kuivasin isoja määriä. Varmaan laitan ruukkuihin sileälehtistäkin taas kesäksi tuorekäyttöä varten, mutta pääosa persiljasadosta tulee tästä lähtien tästä juuripersiljasta.
Juuri on minusta miedon makuinen, ehkä etäisesti jotain persiljaan viittaavaa makua.
Muutaman juuren jätin nostamatta maasta, toivon että niistä tulee ensi vuonna kukkia ja saan kerättyä siemeniä omasta takaa.
Minä oon vallan ihastunut juuripersiljaan! Paljon parempaa kuin palsternakka ja saa ne persiljat samalla! Hyvä kasvi!
Aion kasvattaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa juuripersiljaa. Syyhy sormissa on kova, voiko/kannattaako sitä esikasvattaa?
Luitko tämän ketjun viestit jo? Kyllä sen varmaan voi esikasvattaa, mutta koska se on juures niin paikalleen istutettaessa on suuri vaara että se pääasia eli juuri vahingoittuu. Senhän voi kylvää kasvupaikalleern ulos hyvinkin varhain keväällä, itse kylvän jo syksyllä. Se sitten itää ja kasvaa säiden mukaan.