Kuulin tänään, että juhannus potut kannattaa kasvattaa sahanpurussa. Onko kukaan kokeillut. Yksi mummo kertoi kasvattaneensa ämpärissä sahanpurussa perunat. Kasvaa hyvin ja on valmiiksi puhtaita.
En ole sahanpuruista kuullut, mutta viime vuonna kasvatin kasvuturpeessa, saatiin, kuin saatiinkin uusia potaatteja juhannuksena. Ei niitä kovin paljon ämpärissä viitsi kasvattaa..
Muutama vuosi sitten ruotsalaisessa puutarhaohjelmassa puutarhuri kasvatti pottuja sanomalehtien alla nurmikon päällä. En ihan muista, mutta mielestäni ei tehnyt niihin mitään reikiä, vaan varren työnsivät "sivujen välistä" vartensa valoon. Sarjan lopussa sitten korjattiin pottuja sanomalehtien alta.
Kasvatetaanhan kasveja pelkässä vedessäkin eli kunhan vaan ravintoa jostain saavat, niin kaikki ok.
Toivottavasti tulee hyvä perunavuosi, viime vuosi oli liian kuiva ja meille ei tullut kuin vähän pottuja. Tämä kuva on parin vuoden takaa..
En minäkään purussa kasvattamisesta tiedä, mutta viime kesänä laitoin siemenpotut siistiin paririviin nurmikolle ja peitin pahnoilla. Siinä ne hyvin kasvoivat. Kerran tuulisena päivänä lähtivät pahnat pitkin - omia ja naapureiden - pihoja, mutta muuten ei tuossa menetelmässä ollut mitään ongelmaa. Aion laittaa tänä vuonna samalla lailla.
Mietin tässä vain että uskaltaiskohan ne perunat (rosamunda) laittaa täällä etelä-suomessa jo pääsiäisenä maahan harson alle? Jokavuotinen ongelmani on että en tiedä milloin pitäisi aloittaa taimien kasvatus ja milloin uskaltaa kylvää avomaalle. Ohjeet ovat niin vietävän erilaisia.
Vaikea on neuvoa antaa istutusajankohdasta, koska riippuu tulos ratkaisevasti kunkin vuoden säistä. Itse istutin Timot viime perjantaina ulos saadakseni edes kerran perunat maahan maaliskuuna aikana. Kaksi harsoa ja rei-itetty muovitunneli on suojanaan vyöhykkeellä 1b rannikon tuntumassa.
Varhaisperunat pitäisi kai nostaa itämään, saa sitten pian multaankin. Nopeimmat taitaa kohta jo mullata
Lämpötilan suhteen näyttää siltä, että ainakin viikko kannattaa vielä odottaa. Kylmä maa hidastaa kasvuunlähtöä. Usein vähän myöhemmin istutettuja perunoita pääsee syömään aikaisemmin.
Onko kenelläkään kokemusta perunoiden “kerroskasvattamisesta”? Jostain luin vinkin että voi kasvattaa esim. jätesäkissä niin että laittaa pohjalle vähän multaa, sitten perunat ja päälle ohuesti turvetta. Sitten lisää turvetta sitä mukaa kun kasvattavat varsiaan, niin että aina jää vähän vihreää näkyviin. Näin kuulemma peruna tekee joka kerrokseen uudet potut?!
Mahtaisikohan isossa saavissa tämmöinen onnistua parvekkeella? Jos jollain on tietoa, kertokaahan minullekin!
Tuollaisesta en ole kuullut! Mutta joidenkin perunoissa on jo nuput! Tai, no, perunassa...
Tämän linkin olen tänne joskus aikaisemminkin laittanut, mutta nyt taitaa olla hyvä hetki ottaa uusinta.
Jokos on varhaisperunat laitettu? Naapuri näkyi tänään laittavan, itse ajattelin josko viikon päästä nakkaisi Timot maahan.
Joopajoo, varhaiskerrosperuna on huhtikuussa laitettu sankon pohjalle multaan ja jo monesti mullattu. Nyt on sanko täynnä ja on hiinäjahiinä, ettei jo kuki. Mallorcalainen uusi peruna maksoi 90 cent ja rosamunda 1,25 mutta omaa pottuani en myisi mistään hinnasta! Työtunteja en laske ja maku on varmasti autuas.
Tässä minun ämpäriperunat. Kasvavat sahanpurussa, mutta kun se loppui, olen lisännyt multaa kasvuston päälle. Ensimmäistä kertaa laitoin ämpäreihin puutarhaohjelman vinkin mukaan, paitsi ne silakat jätin kyllä pois. Täytyisikö jollain lannoittaa? No, kiva kokeilu tämä kumminkin on.
Peruna kukkii.
Niin kukkii täälläkin perunamaa, tosin kehäkukkia. Viime vuotiset kehäkukan siemenet levisivät kevätmuokkauksessa. Eihän tästä maasta voi perunia nostaa ennenkuin kukat on kukkineet Tosin perunat ei kuki vielä, eli ei ole kiirettäkään..
Johan on Nauhuskalla kaunis perunamaa
Perunaruttoa, osaako kukaan neuvoa? perunan varsi ja lehdet kuivuvat ennen aikojaan,
olen ottanut jo perunoita ylös, sillä nehän eivät nyt enää siitä kasva, mutta kuori on ohutta,
osaako kukaan sanoa teenkö oikein kun otan niitä jo ylös, kestääköhän ne talven yli kellarissa
kun kuori on niin ohut? (normaalisti meillä on otettu perunat vasta syyskuun alkuviikolla ylös)
Pikkaisen on mädäntynyttä joukossa (tosi vähän) kaunista perunaa kuitenkin tulee.
Yli puolet maasta on vielä ottamatta, joten neuvoista olisin enempi kuin KIITOLLINEN.
(Mies tekee puuvajan kattoa selkä hiest`märkänä ja minä perunapellolla juomapullon kera
ämpärillinen kerrallaan ja sitten varjoon juomaan, tällaista reippailua täällä)
Meillä juuri tänään niitettiin pikkuperunamaalta varret pois, koska kuihtuiviat rumiksi. Perunat ovat maan alla todella hienoja, kuin kananmunia ja hyvin maukkaita. Annetaan niiden olla siellä vielä, kun ovat niitä uusia perunoita ohuine kuorineen. Sieltä sitten haetaan kattilaan sitä mukaan kun on tarvis.
Ensimmäistä vuotta meillä kun ei ole pellolla isoa perunamaata, josta on riittänyt yli talven meille ja puolelle sukua. Viime talvena kellarissa perunoista löytyi sitä sisusmustaa (n. 30 % perunoista) joten päätimme pitää välivuoden. Ja kellarin kosteusongelmakin saatiin selville. Tuttavapiirissä on näitä ammattimaisia perunaviljelijöitä, ei ole konsti eikä mikään ostaa talven perunoita kerralla. Voipi olla niin että saa jotain lajittelujäämää (minä haluaisin oikein isoja muusi- ja keittoperunoiksi) halvemmallakin ja tutunkauppaa niin että viitsiikö sitä enää itselleen enempää viljelläkkään- saa nähdä.
Nyt on vain tuollainen pieni perunamaa, olisiko 15 m x 6 m, siitä saa kivasti maalta päin hyvää.