Peruna, Solanum tuberosum

Nyt on kaikki perunat istutettu. 2 kg Annabelleä pääsi tänään kasvimaalle. N. kuukausi sitten laitetut Violet Queenit (n. 2 kg) pukkaa jo vähän lehteä mullan päälle.

En olisi uskonut kun viimevuotisia peukalonpään kokoisia istuttelin kasvariin.

Kotona kasvatetut ämpäriperunat on syöty, niin puuhamaalla käydessä nostin hieman Annabelleä, kun niiden varret on alkaneet tuleentua. Kuivan kesän kastelemattomat perunat on mustan muovin alla kasvaneet hyvin.

Viisi vartta nostin ja keräsin 12 kiloa perunoita.

Me saatiin nostettua perunat kellariin.
Solistit oli ihan sopivan kokoisia.
Puikulat olis saanu olla vähän isompiakin mutta  Marabellet oli ihan liian suuria.
En tykkää isoista perunoista.
Hyvä kun ovat taas kellarissa. Nyt voi ottaa jo vähän löysemmin ja puuhastella ilman pakko tahtia.

Meillei vielä pariin kolomeen viikkoon aiota pottua nostaa.Meilleioo kellaria niin saavat olla maassa pitkään,sielä paraana pysyvät.Kaalet keikataan kohtapuoliin pois.Violet Queenista otettiin jo pois.

Potut nostettu,järkyttävä määrä ja isoja.Violet Queen kasvo tänä kesänä tosi isoksi.

Tästä se lähtee.

Ajattelin kasvattaa jonkin verran perunaa. Ehkä 20 metriä. Lajikkeita olen käynyt läpi. Näyttää olevan aika hyvin tietoa kunkin lajikkeen vaatimuksista. 
Oma tilanne on hiesumaa, kuivaa kesällä.
Annabellasta sanotaan, ettei ole helpoimmasta päästä. Kokeilen ihan kaupan perunoista, paljon erilaisia.Sittenhän sen näkee mikä pärjää. Ei näistä muutenkaan kovin pitkälle riitä.

Mulla on Annabelleä ollut jo muutamana vuotena. Tosi tyytyväinen oon siihen. Kasvupaikka on savimaa. Perunoita en kastele, mulla ei riitä vesi siihen. Kuivuudesta huolimatta Annabelle  on ollut satoisa, mukulat terveitä ja isoja.

Viime vuonna kokeilin sitä Violet Queenia, ostin ihan siemenperunoita - yleensä kasvatan pottuni  ihan kaupan ruokaperunoista. Oli kyllä iso pettymys - pieniä / pienenpieniä mukuloita, ja tosi vähän niitäkin. Siinä niiden vieressä Annabelle kasvoi ja kukoisti. Ihan on mulla luottoperuna.

Minä tilasin uutena lajikkeena Musa nimistä pottua,sais nähä mimmonen on.

Muovin alla nurmikko-pottuja meilläkin harrastettiin monena kesänä, helppoa muuten mutta ne hemmetin harakat, monena kesänä oli pakko viritellä verkkokin päällimmäiseks.

Minä käytän mustaa muovia ihan muokatullakin maalla perunapenkissä. Viljely on siten paljon helpompaa ja sato on parempi kuin perinteisissä perunapenkeissä.

Entä jos laittasi maahan vähän murskattuja munankuoria jotka liukenee hitaasti? Niin olen tehnyt monena vuonna kun kerään kaikki kuoret koko talven ajalta. Oletan että maa johon perunat istutetaan on kevätkosteaa. Silloin maa ei ole kuivaa kun lumi on sulanut ja ja lämmennyt. Muovi pitää sitä kosteutta allaan ja ymmärsin että siihen tehdään reikiä joista peruna osaa suunnistaa vartensa ulos. Aion kyllä kokeilla tuota tänä vuonna pienessä mitassa.

Tokmannilla oli siemenperunat tulleet.
Timo. Annabelle, Siikli, Taisi olla vielä yksi lajike,mutta en muista nimeä.

Minulla on metrin levyiset laakeat perunapenkit, minkä päällä on se muovi. Sekoitan perunalannoitteen maahan ennen istutusta ja möyhennän puutarhajyrsimellä. Muovissa on viillot kahdessa rivissä ja viiltoihin painan perunat pehmeään multaan. En kastele perunamaata ja silti ne kasvaa. Muovitettujen penkkien väli on noin 30-40 cm, joten sadevesi pääsee siitä kohtaa ja myös viiltojen kohdalta imeytymään maahan. Muovi estää kosteutta haihtumista ja se näyttää riittävän. En ole tavallisissa perunapenkeissä saanut kasvatettua yhtä suuria perunoita. Myös viime kesänä saimme hyvän sadon, vaikka kesä olikin kuiva.
Etuna on myös, että maa ei syksyn sateista kastu perunoiden kohdalla litimäräksi, joten perunoiden nosto on helpompaa, kun pelto ei ole savivelliä.

Kirjoitin yhdelle eläkkeelle jääneelle työkaverille ohjeet muovin avulla kasvattamisesta, kun hän alkoi pitämään mökillään kasvimaata kun on aikaa puuhailla.
https://drive.google.com/file/d/1vTLUS_Bd1ZingCGo8UA9-PNliV2pyHNW/view?usp=drivesdk

Minä levitän olkia perunavakojen päälle. Pysyvät kosteina eikä tuu rikkaruohoja. Maatuvat sitten talven aikaan. Saan naapurilta vanhoiksi menneitä olki ja heinäpaaleja. 

Puikulatvielä puuttuu niin sitten on siemenpotut kesälle.Tänä vuonna ei laiteta Annabelleä ollenkaan,ollaan saatu tavis potuista yhtä aikasin syyä uusia.

Jos viikonloppuna laittaisin ämpäriperunoita puoliviileään autotalliin ja äitienpäivän aikoihin nostaisin ne suojaiselle eteläterassille, koska oletettavasti saisin keittää ensimmäiset uudet perunat?

Onkin niin että puutarhapalstoille pitää valita ruton kestäviä lajikkeita. Tulee hiukan vaikeusastetta, kun ei niitä ruton kestäviä lajikkeita näytä oikein olevan.

LL, ootko tähän kotipuutarhurin perunaoppaaseen jo tutustunut ?

Nähtävästi varhaiset perunat ovat aika yleisesti sellaisia joilla on heikko rutonkestävyys, mutta löytyy tuosta listasta joitakin joiden rutonkestävyys on aika hyvä.  Se uusi tulokas, Muse,  löytyy myös tuolta listalta ja se nähtävästi on just palstoille suositeltu lajike (oletetusti) rutonkestävyytensä puolesta.