Perunkalliokaktus, Cereus peruvianus (syn. uruguayanus)

rea kyllä kuvasi tälle palstalle todennäköisimmin kuuluu. Jokin monsterosan muodoista tuo on. Hurjan näköistä miten kasvu levenee ylöspäin. Ilmeisesti viihtyy kun on paremmin lihomaan päin.

meritähti on minulla sentään ollut aiemmin satunnaisia aavikkokaktuksia, mutten ole oikeastaan aiemmin perehtynyt niiden hoitoon taikka lajikirjavuuteen. Ehkä ajansaatossa sitten… Tähänasti olen melkein kaikki kaktukset tai sukkulentit jossainvaiheessa hengiltä saanut.

Bobbie, mulle taas lehtikaktukset ovat suhteellisen uusi juttu. Niissä on upeiden kukkien lisäksi se hyvä puoli, etteivät tarvitse niin paljoa aurinkoa kuin aavikkokaktukset. Toisaalta rönsyävä kasvutapa vie enemmän tilaa ja tarvitsevat amppelin tms.

Tässä minun sinikalliokaktuksen nimellä ostettu. Tieteellinen nimi on ilmeisesti Cereus jamacaru 'Monstrosus'

kuva

Helenan sinikalliohan on muodoltaan suorastaan veistoksellinen.

Minä edelleen tykkään tästä kaktuksen järkäleestä. Kesät viettää ulkona ja talvet itäikkunalla. Mielestäni näyttäisi tykkäävän olostaan.

kuva

Kaktuksien pitäisi ehdottomasti olla juuri noin kokoelmana esillä. Yksinäinen kaktus on jotenkin hiukan orpo ilmestys.

Sivulla 4 (8.9.12) oleva perunkalliokaktus alkoi olla kauttaaltaan niin korkkeutunut, että otin siitä kolme pistokasta ja heivasin sen pois.

kuva