(Pensaat)
Peruukkipensas (Savupuu), Cotinus coggygria
Kaunis 100-300 cm korkea koristepensas. Munanmuotoiset, vihreät lehdet, jotka saavat vaihtelevan punaisen syysvärin. Isot purppuranpunaiset huiskilokukinnot. Kukkii keskikesällä. Kukinnot muistuttavat peruukkia kukinnan jälkeen. Vähään tyytyvä.
Kukinnon väri: violetti.
Kasvualusta: kuiva, tuore, hiekkapitoinen, humuspitoinen, emäksinen. Huom. Viihtyy kaikissa maatyypeissä.
En keksinyt muutakaan paikkaa tälle kysymykselle, joten, kukas osaisi sanoa, kukkiiko Peruukkipensas saman vuoden versoilla?
Eikös oikeasti kenelläkään ole Peruukkipensasta pihassa. Jos kuitenkin on, olisi kiva kuulla, kuiinka talvehtinut, miten suojattu talveksi ja edelleen olisi kiva tietää, että kukkiiko saman vuoden versoilla.
Taimi Moisiolla ainakin selvinnyt talven yli ja samoin Paratiisin Taimitarhan pitäjällä suojaamatta kohokukkapenkissä.
Mulla oli perukkipensas III-vyöhyke. Muutamavuosi sitten kuoli kokonaan. Kerran oli maanpääälliset osat paleltunu havusuojauksista huolimatta, mutta lähti uudelleen kasvattamaan oksia keväällä. Ei kukkinut kertaakaan sen 6.n vuoden aikaan minkä pysyi hengissä, mutta muuten upea pensas.
Mulla on viime syksynä hommattu peruukkipensas, mutta talvehti ensimmäisen talvensa purkissaan viileässä ja valoisassa. Tänä kesänä laitoin maahan, että ensi keväänä olen sitten viisaampi tuonkin suhteen. En luultavasti suojaa mitenkään, toivon vaan parasta.
Vitosvyöhykkeellä ekan peruukkipensaan (Royal Purple) istutin 2010, se ei kamalasti ole kasvanut, semmoinen reilut puolimetrinen nysä, joka paleltuu latvojen kärjistään yleensä jonkin verran. Yhden talven on talvehtinyt ‘Grace’, joka kukkikin komeasti, eikä paleltunut yhtään. En suojannut kumpaakaan mitenkään. Hinoja puskia!
Mielestäni se kukkii vanhoilla versoilla, mutta voin olla väärässäkin.
Mökkikukka olisiko se ollut 2009-10 talvi ku sulla kuoli se. Silloin oli kyyyyllmmääää, talvi
Kiitokset kaikille, nyt voi olla vähän rennommin tuon Peruukkipensaan kanssa, itellä siis tuo "Royal Purple".
Sinähän Havina olet tästä ihan naapurista, katsotaan sitten keväällä kuinka pensaan kanssa kävi.
Ite aion kyllä jonkunlaisen virityksen kaikista huolimatta tehdä talvenvaralle, on vaan niin hienosta pensaasta kyse.
Rusakoitten uudelleen muotoilema, mutta kyllä Royal Purplessa henki pihisee 
![]()
Olen ajatellut ostavani peruukkipensaan viron reissulta.
Mutta tuolla ylhäällä esittelyssä luki, että emäksinen maaperä, ehkä se ei sitten olekaan hyvä idea.
Täällä on aina vaan hapanta, tekee mitä vaan, niin paljon tulee havukatetta kaikkialle koko ajan.
Hah, toi asuu hevosenlannalla terästetyssä turpeessa. Tuhkaa sai keväällä koko penkki eli se on ainut joka vähän happamuutta taittaa. Kokeile vaan 
No ei se hirveitä ainakaan siellä kustanna.
Ehkä se ennemmin pakkaseen kuolee kuin liikaan happamuuteen. :ermm:
On aika lystikkään näköinen puska ainakin kuvissa.
Pieni Lilla ei oikein kukkinut tänä vuonna, mutta on muuten nätti.
![]()
Kuvakulma ehkä hämää kun olen kyykyssä ottanut, mutta on se ihan kivan kokoinen jo. Viime kesänä kasvatti niin pitkät sojottajat vielä toispuoleisesti, että parturoin
aika reippaasti.