Ja puoli vuotta myöhemmin
Ensimmäiset kukat aukesivat tänä aamuna! 2tyttöä ja 3poikaa. Ihanat isot kukat! Ylemmässä kuvassa poika joka pääsi pölytys hommiin, alemmassa tyttö.
Tämä kasvi on muurahaisten suosiossa, ei siis ole kirvoja vaan mustat murkut itse imevät jotain kasvin lehdistä ja lehtihangoista?
kaksi luffaani kasvaa ja kasvaa. Joka lehtihangasta lähtee uusia oksalonkeroita, mutta kukkia vain ei näy. Mitä ihmeen taikoja näille pitäisi tehdä?
Heh, tässä mun isoin kaveri tänään..
Minulla meni tosiaan puoli vuotta siemenen ruukkuun laittamisesta siihen että ensimmäinen kukka aukesi..
Mutta sitten, koskas nämä alkaisi olla "luffa kypsiä"...?
“Pihalla kasvaa pepino”-kirjassa:Kun hedelmät ovat kunnolla kypsiä ja kuivia, ne kuoritaan varovasti. Jos kuori ei tunnu irtoavan, täytyy hedelmiä ensin liottaa vähän aikaa. Mustat siemenet on helppo helistää sienestä pois.“
Lopussa on kivasti:” Kun viimein pöydällä komeilee rivi pesusieniä, alkavat ne silmissäni vähitellen kimmeltää kuin kullattuina. Miten hienoja lahjoja! Hieman kyllä epäilyttää, että harvat ja valitut pesusienilahjojeni saajat eivät näe ojentamieni jalokivien täyttä arvoa.
On hauskempi antaa kuin saada, sanotaan."
Kiinalainen “ottopoikani” pitää näitä suurena herkkuna, mutta silloin ne kyllä pitäisi syödä jo paljon pienempinä. Vanhempansa kasvattavat näitä parvekkeellaan nimen omaan ruoaksi.
Olen kyllä niin kateellinen JenniJ.J:lle. Upea mötkylä! Miten kookas kasvi muuten on? Omani ei kohta mahdu enää pelargolaani, kun se vaan jatkaa kaiken aikaa uusien versojen kasvattelua. Lopetanko vai lisäänkö lannoitusta?
Itsekkin aika ylpeä, kun olin aivan varma ettei tuosta mitään tule, kun IHAN liian aikaisin laitoin siemenen multiin, ja sitten kun tuo ei muuta kasvattanut kuin vihreää niin kovin pitkään… Sitten kun ekoja kukka-alkioita alkoi näkyä, rupesin napsimaan niitä sivuhaaroja lyhyemmäksi/pois. En tiedä autoiko, mutta n. 10 pötkylää tuossa nyt roikkuu! Eli ehkä se pukki niitä pesusieniä sittenkin vie
Vielä kysymyksenä tuohon kypsyyteen, kun iiris-kukka puhui että on kunnolla kuiva, niin annanko kuivua tuohon itekseen vai irroitanko jossain vaiheessa kuivaamaan? Ja irroitan niin koska? Onko joku täällä onnistuneesti pesusieniä kasvattanut?
JenniJ.J. En ole ikinä niitä kasvattanut, eikä kirja tuosta muuta kerro.
Hieman huonosti on kyllä neuvottu.
Vanhoista keskusteluista löysin:
isääjä piu, sunnuntai, 9. huhtikuuta 2000 - klo 18.55 sunnuntai, 9. huhtikuuta 2000 - klo 18.55:
Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelosta löytyi pesusienikurkusta seuraavanlaista tietoa: "syötäväksi korjataan noin 10:cm pituiset kurkut. Jos halutaan pesusieniä, hedelmät jätetään kypsymään emokasviin. Sitten ne pannaan likoon: kuori ja hedelmäliha erottuvat, jolloin ne heitetään pois. Jäljelle jää kuitupitoinen ranko, mikä kuivataan auringossa."
Kiitos iiris-kukka!
Mistään ei oikein löydy infoa että KUINKA kauan pitää odottaa/kuinka iso kurkun tulisi olla… En haluaisi uhrata yhtään kurkkua testaamiselle… Öljysiemenkurpitsan yhden avasin ja testasin, kun niitä on tulossa niin hirmuinen määrä että ei haitannut että yhden uhrasi innokkuudelle
Täällä on aika hyvin asiasta.
KIITOS!! Tuo oli mahtava ohje!
Täytyy ehkä hetki vielä odotella, tuo on vielä kovin painava
Ei tarvitse kuulema tehdä minunkaan mitään taikoja. “Ottopoika” neuvoi olemaan vain kastelematta liikaa. Saa kuulema kuivahtaa reilusti välillä ja vaikka kellastuakin. Ja minä kun olen kantanut sille vettä sankkokaupalla ja lannoittanut liiankin kanssa. Nyt hylkään omani omiin oloihinsa näivettymään, niin josko sitten alkaisi jo täälläkin jotain tapahtumaan. Kiire kyllä jo on. Syksy alkaa jo kolkutella ovilla ja ilmat kylmetä. Saa nyt nähdä, miten käy kukkimisien.
Kuusi luffaa poimittu tänään, ihan ei ehtinyt kuivaksi tuo kuori, mutta kyllä siellä pesusienikuitua sisltä löytyi kun yhden kuorin!!!!!
Loput laitoin likoamaan, katsotaan saadaanko pesusieniä pukinkonttiin!
Eikä kyllä ollut yhtään liian aikaisin kun 1.3. laitoin siemenen purkkiin, tietenkin jos kesäkuu olisi ollut kesäisempi, olisi ehtinyt tuo kypsyä kunnolla, nyt vähän jännittää että olivatko vielä liian raa´at...
Mutta jeee!!!
Sain kaverilta joitakin pesusienikurkun siemeniä. Hän oli kasvattanut niitä viime kesänä ja yksi kurkku oli ehtinyt kypsyä niin että siitä sai siemenet ja sen pesusienenkin.
Luin äsken Exotic Gardenin uutiskirjettä ja siellähän olikin juttua tästä kasvista. Kopsasin tekstin muistiin ja laitan tähän alle. Löytyy sitten kun tartten neuvoja kasvatuksessa. Tässä ketjussakin on 4 sivua viestejä mutten nyt vielä perehtynyt niihin tarkemmin. Vaikka tuliskin päällekkäisyyttä ei se haittaa, tieto on hyvästä
“Pesusienikurkku on erittäin mielenkiintoinen kasvi, jolla on pitkät, koristeelliset varret ja keltaiset, hibiskusmaiset kukat. Kypsät hedelmät kuivataan ja siemenet poistetaan. Sen jälkeen hedelmiä käytetään pesusieninä. Kasvata pesusienikurkkua säleikköä tai aitaa vasten tai kasvihuoneessa.
Olemme kasvattaneet pesusienemme kasvihuoneessa, ja kasvatus on onnistunut oikein hyvin.
Tässä pari pesusienenkasvatusvinkkiä:
Kuhunkin taimeen kannattaa jättää vain kolme tai neljä hedelmänalkua. Pidä huoli siitä, että emikukat pölyttyvät! Hedelmänalku on emikukassa kukan alla. Jos hyönteisiä ei ole lähistöllä, pölytä kukat itse.
Muista kastella ja lannoittaa taimia tarpeeksi. Anna hedelmien kypsyä taimissa. Pesusienikurkuista voi tulla vaikuttavan kokoisia, 60–70 sentin pituisia! Kypsyessään hedelmät muuttuvat hiukan kevyemmiksi ja kuoren väri himmenee.”
Teksti: EG
Kylvin tänään kaksi pesusienikurkun siementä. Muutama jäi vielä varalle jos nää ei lähde kasvuun. Kun se kylvöaika on helmi-huhtikuussa niin tässä kerkiää vielä tehdä uusintakylvön jos tarpeen.
Näähän on myös syötäviä jos ne korjaa n. 10 cm pituisina. Mielenkiintoista
Likoon lähti tänään neljä pesusienikurkun siementä ja huomenna ne pääsee multiin. Ans, kattoa mitä niistä tulee, toivottavasti muutama pesusieni kesän mittaan.
Nopsa itäminen näillä näyttäis olevan. Kylvin ne 2 siementä 18.2. ja 22.2. aamulla toinen jo pisti esiin mullasta. 4 vuorokautta meni sillä, enkä liotellut siemeniä etukäteen vaan laitoin suoraan multaan. Toinen ei oo vielä itänyt, sillä lähdössä 8 vuorokausi nyt.
Pesusienikurkkua ilmeisesti ei kannata kasvattaa muiden kasvien läheisyydessä, etenkään jos ne pääsee kosketuksiin? Videolla näytetään kun paprikat ja chilit on kuolleet niiltä kohdin missä kasvit on päässeet kosketuksiin.
luffa harvesting to make a luffa sponge
Nasty kyseli kylvö-ketjussa pesusienikurkusta. Houkuttelen tänne sen omaan ketjuun vaikka lukasemaan tän kevään aikana kirjotetut viestit.
Oman pesusienikurkkuni tilannepäivitys on se että nyt olis kyllä jo mukava saada se istutettua lopulliseen paikkaansa tai vähntään siirrettyä ruukku enemmän omaan tilaansa. Alkaa vartta sen verran olemaan kasvussa, ja niitä kiinnikkeitä, että pöydällä kaikkien muiden taimien kanssa hyvinkin intiimisti lähietäisyydellä ei ole enää ihan oikea paikka jatkaa kasvua.
Oi, täällä on paljon hyvää juttua. Näinköhän minun kerkiää mihinkään kun nyt vasta laitoin itämään. No aika näyttää ja syksyllä jatketaan kasvukautta lämmittämällä.
Onko teillä kuvia aiemmista kasvatuksista?
Ei taida mulle pesusientä kasvaa. Laitoin sen taimen kasvihuoneeseen mutta kun paikka on varjoisa niin ei oo kovin kummoisasti kasvi kasvuun röyhähtänyt. Yks kurkun alku siinä oli pitkään ja on edelleenkin muttei se oo mihinkään siitä kasvanut. Kukkia hyvin onnettomasti yleensäkin.
No onpahan tätäkin kokeiltu