Pesusienikurkku, Luffa aegyptiaca

"Trooppinen, yksivuotinen köynnöstävä (2-3 m)
kasvi, jota kasvatetaan sekä syötäväksi että pesusieneksi.

Viljely: Voidaan viljellä ainoastaan kasvihuoneessa
tai lasitetulla parvekkeella, sillä tarvitsee
vähintään 20 lämpöastetta kehittyäkseen.
Esikasvatus huhtikuun lopulla, kasvuaika n.
120-140vrk. Siirretään kasvihuoneeseen, kun
yölämpötila on kohonnut yli 10 asteen. Vaatii
runsaasti ravinteita ja vettä. Varret tuetaan kasvamaan
ylöspäin.
Korjuu: Hedelmät korjataan syötäviksi n.
10cm:n mittaisina. Jos halutaan pesusieniä, hedelmät
jätetään kypsymään emokasviin. Kypsänä
pannaan likoon, jolloin kuori ja hedelmäliha
erottuvat. Jäljelle jää kuitupitoinen ranko, joka
kuivataan auringossa."

Hyötykasviyhdistys, siemenluettelo 2010

Kuvia

Keskustelu vanhalla puolella

Tässä tämän vuoden kasvi. Laitoin sen iiiihan liian myöhään tulemaan, joten kukat ilmestyi vasta just ennen pakkasia.

Kuva on otettu 8.9 ja jos oikein tihrustaa yläosaa kasvista näkee valoa vasten nupun aiheet. Kansiosta katoin ja kylvö on tehty 22.4. Eli karkeasti laskettuna kestää noin 5 kuukautta jotta kukat aukeavat. Jos on paikka, niin helmikuun lopulla kylvetty siemen tekisi kukat heinäkuussa ja jos syksy on lämmin, niin just ja just saattaa saada pesusienet.

Eli siis olen yhden kerran onnistunut, harmi kun sillon mulla ei ollu kameraa ja kuvia ei ole todisteeksi (puhumattakaan et siltä vuodelta olis mitään muistiinpanoja).

Ps. tosta se kasvu röyhähti ihan mahdottomaksi, mut sit tuli pakkaset ja se oli sitä myötä selvä.

Eli tuo pesusienen muodostuminen ei ollutkaan ihan niin simppeliä kuin luulin.

No juu ja ei. Aikaa se vaatii ja lämmintä.

Valtava kasvuvoima sillä kyllä on, kun se vauhtiin lähtee ja kannattaakin karsia sivurönsyjä, niin jää enemmän voimaa niitten haluttujen kurkkujen kasvuun.

Itse sienen teko onkin sitten ihan toinen juttu.

Valmiin taimen ostaminenkaan ei auttanut, muovihuoneessa ei taannoisena sadekesänä lämpö riittänyt. Pitänee koettaa uudestaan! Mökkisaunassa käytän isoa (ostettua) luffasientä, sillä hankaaminen on parasta lääkettä itikoiden pistoihin.

Minun toissakesäinen luffani ennätti myös vain juuri ja juuri kukkimisasteelle. Aion laittaa tänä vuonna aikaisemmin siemenet kasvuun (jos löydän ne). Meneehän se rehevänä köynnöksenä, jos ei muuta. Pelkkä ajatuskin omista pesusienistä jo sen verran hauska, että pelkästään senkin vuoksi kannattaa kasvattaa.

Luffa -siemenet tulossa!

Yllättävää oli lukea että vaatii noinkin paljon lämpöä kasvaakseen! Itsellä voi tulla ongelmia ja joudunkin kasvattelemaan sisätiloissa aika myöhään keväälle tai ainakin yöksi siirtämään sisälle kylmältä suojaan. Onneksi voin aina antaa anopille adoptoitavaksi jonkin taimen kokeeksi :wink: Hänellä kun on aikaa ja kasvihuone.

Tuota lannoitusta vaan mietin että kasvaako hyvin vaikka kanankakalla jos tark siis ei ole syödä pieniä kurkkuja…?

Olisi ollut kiva nähdä kuvia Penttiläisten onnistumisista! :smiley:

Tätä haluan itsekin kokeilla joskus, vaikuttaa kaikin tavoin kiinnostavalta.

"Tuota lannoitusta vaan mietin että kasvaako hyvin vaikka kanankakalla jos tark siis ei ole syödä pieniä kurkkuja…?"
kovasti mietin, mitä nim.merkki kukkaistätsy tuossa oikein kysyy…

mai-lee  

Tuota olen kirjoitellut selvästi kiireessä juuri lasten nukkumaanmenoaikana :D Yleensäkin vain vähän aikaa olla täällä Pentissä ja sekös harmittaa kun en ehdi kirjotella noita outoja kysymyksiä lisää -olen siis harrastanut puutarhausta vasta 4 vuotta ;)

Olen ymmärtänyt että jos lannoittaa syötäviä kasviksia ym. liialla typellä (kanankakka ym) se saattaa vaikuttaa makuun -olenko hakoteillä?

Käytän kuitenkin kukillekin kanankakkaa ja mahdollisesti sitä itteesä eli palanutta hepan lantaa -eikös ne olekin tehokkaita lannotteita..? Tuossa jo aijemmin tiedettiin kertoa että luffa vaatii lannoitteita ja vettä reilusti.

Mikä lannoite siis olisi se oikea joka räjäyttäisi luffa -kurkut esiin, ettei käy niin että kasvukausi jää lyhyeksi..?

Nyt kun itsellä ei ole vielä kylvökiireitä ehdin pohtia tätäkin asiaa ja ehkä välttyä virheeltä. Mukulat pettyisivät jos eivät saa sieniä :/

Auttaakaa meitä saamaan pesusieniä!!

(ai niin -unohdin mainita että 10 cm kurkkuja voi siis halutessaan syödäkin)

:slight_smile: toivottavasti muksut edes menivät kiltteinä nukkumaan, ettei äiti turhaan luopunut omista iloistaa.

ja juu, aivan huoletta voit ja minun mielestäni pitääkin lannoittaa syötäviä kananpeellä tai vaikka kompostoidulla hevonhyvällä. liialla lannoituksella voi tietenkin pilata minkä tahansa viljelmän, mutta aika runsaan typpilisän kurkku tarvitsee/kestää ennen kuin maku heikkenee.

pesusientä en ole yrittänyt kasvattaa, sillä voi olla eri tarpeet…

Kukkaistätsy, kanankakkaa minäkin käytän suurimmaksi osaksi ihan kaikille, joskus harvoin sitä ns. vaaleanpunaista veteenliotettavaa jauhetta.

Kurkuista saatte pesusieniä jos on tarpeeksi ajoissa kylvänyt, kurkulla on koko kasvukauden tarpeeksi valoa ja lämpöä. Itelläkin on vielä pari siementä jäljellä, vannoin et jos tänäkin vuonna kasvatus menee päin mäntyä ja yhtään sienen puolikastakaan ei tuu, en enää vaivaudu koko hölmän trooppisen kasvin kanssa. Luulisin.

Kiitos infoista! 

Toivottavasti ymmärtävät siellä EG llä laittaa siemenet ajoissa…

Eikös joku viisas ole lausunut -Sitkeys palkitaan!  Taisi hänellä olla viherpeukalon vikaa.

Sienten teko taitaa vaatia vähän harjoittelua! :wink: Saas nähdä mitä siemenistä syntyy, mutta lupaan laittaa kuvia vaikka olisi mikä lopputulema.

Ei ne mukulat yleensä heti nukahda -kirjojen luku tuntuu vain piristävän niitä ja sitten kamppaillaan siitä saavatko jäädä äidin ja isin sänkyyn nukahtamaan -voipi olla että piirun verran tullut lellittyä.

Tässä kuvaa jäljellä olevista luffa-taimista (lapset harvensivat ensimmäiset rehevät taimet), jotka on kylvetty tammikuun lopulla.

Tässä kylpevät kevätauringossa!

Muutama muukin on mutta eivät mahtuneet kuvaan. Seuraavaksi omiin purkkeihin.

Tässä on paripäivää vanha kuva luffasta joka on laitettu multiin 14.1.2011

Pitäisi varmaan kiireesti aloittaa lannoitus aluksi miedolla seoksella.

Oi, kun hän on raikas!

Kokeilin kahtena kesänä luffakurkkua. Viime kesä oli lämmin ja taimet kasvoi hyvin. Kukinta alkoi heinäkuulla. Kaikki kukat olivat kuitenkin hedekukkia, hedelmiä ei tullut yhtäkään, ei kumpanakaan vuonna.
Syksyllä ostin kaupasta valmiin luffapesusienen, luffaviljely ei ollut mun juttu.

Luffa venynyt parissa päivässä hurjasti! En ole ehtinyt lannoittaa. Ajattelin etten latvo luffiani koska se taitaa hidastaa kukintaa.

Onnistuin kuin onnistuinkin kasvattamaan yhden ainokaisen kurkun kahdella luffantaimella. Kolme kertaa ne jo meinasi kuolla helteeseen parvekkeella ja olin että antaa sit kuolla ja sitten se tietty teki kaksi emikukkaa josta vain toisen pölytys onnistui vaikka mielestäni niin huolellisesti leikin mehiläistä. Nyt tuo parveke täytyisi jo kuitenkin saada tyhjemmäksi eikä kurkkukaan ole enää kasvanut. Varmaan iian viileää. Korjasin sen siis tuommoisena 20 senttisenä puikulana. Miten sitä nyt oisi siis tarkalleenottaen tarkoitus liotella?

Täällä on jo taimella ekat pesusienikurkut, vaikka ohjeissa esikasvatusta suositellaan vasta huhtikuun puolella, täältä luettujen kokemusten valossa laitoin 2 siementä jo aiemmin, muut sitten “oikeampaan” aikaan :slight_smile:

Onko täällä kukaan ihan oikeasti saanut sitä pesusientä? Tuttuni niitä kasvatellut ihan myytäväksi asti, mutta hänellä lämmitetty “ammattilaisten” kasvihuone, jossa valoa riittää vaikka ympäri vuoden… Mutta ihan tavallisessa kasvihuoneessa/parvekkeella?