pH-testit

Onko kellään kokemusta tällaisista testereistä?

Ostin tänään Soil pH Testing Kit-paketin jonka kannessa kerrotaan lontoonkielellä jotta "30 tests" ja jälkeenpäin liimatussa suomennoksessa jotta "30 Testiä". Mut kun avaan paketin niin siellä selevällä suomenkielellä sanotaa jotta "riittää noin 15 testiin" ihmetys ihmetys

Hinta oli kohtuullinen, ei senpuoleen no-jaa mut toi vähän ihmetyttää ihmetys.

Aion käyttää sitä sillä nykyinen cool ja toivottavasti loppuelämäni puu puutarha on minulle entuudestaan oudossa maaperässä. Tämä kesä opetti allapäin jotta tieto ei olis lainkaan pahitteeksi.

Ostin kesällä samanlaisen ja huomasin tuon. Tarkoituksena on tehdä huomautus maahantuojalle (Kivikangas). Varmaan auttaisi asiaa jos useapi tuosta huomauttaisi, nimittäin tuohan käytännössä tuplaa hinnan per testi!

En ole vielä käyttänyt.

Oulunseudulta! Huomautellaan.

Mäkin ostin jonkun tuommoisen testipaketin kesällä. Ei tosin ollut mitenkään edullinen, n. 28 euroa.

Testien lukumäärä piti paikkaansa. Kannessa luki testien yhteismäärä (taisi olla 30), sisäpuolella sitten selvisi, että kutakin kolmea ravinnetta voi testata kymmenen kertaa. pH-testit lisäksi. En kyllä enää muista, moneenko testiin pH-mössön piti riittää.

Mutta se meni rikki toisen käyttökerran yhteydessä. En toista kertaa osta tuommoista settiä.

Minullakin on tuo Kivikankaan testipaketti, mutta minun mielestäni virhe on suomenkielisessä paperissa. Kyllä sillä hyvinkin sen 30 testiä tekee.

Mistä tuon testin voi ostaa ja miten sitä käytetään? kyselee yks epätietoinen aloittelija

Wink wink, kannattaa tutustua myös Viljavuuspalvelun sivuihin. Itse ajattelin tänä syksynä lähettää maanäytteen heille tutkittavaksi, kun ei hintakaan ole kovin kummoinen ja on paljon eri vaihtoehtoja eri testeistä..

www.viljavuuspalvelu.fi

Näytteiden hinnasto:

Hinnasto

Ja tulokset varmasti paljon tarkempia kun itse kotona tehtynä.. itse ostin ph-testipaketin keväällä ja hooooh... eihän niistä tuloksista mitään selvää saa naurua mutta vika voi toki olla käyttäjässä ja käyttäjän värisilmässäsilmän isku

Omani ostin Prismasta. Taisi maksaa jotain kympin hujakoilla. Mukana tulee käyohttöohjeet. Minulla ei ole tuon tulkinnan kanssa ollut mitään ongelmia, olen ollut ihan tyytyväinen.

Viljavuuspalvelun tulokset ovat aivan varmasti paljon tarkempia, ja saahan siinä muutakin kuin ph:n, mutta hintaahan sille tulee, kun joka penkistä pitää ottaa eri näyte.

Mä ostin Honkkarista ja mun mielestä se litkun väri mitä sain ei oikeen sopinu mihinkään kategoriaan mitä siinä lapussanaurua Mutta totta tosiaan että jos ottaa useammasta paikasta niin sit tuleekin tyyriiksi. Itse ajattelin ottaa uudesta kasvimaasta, siinä toi lannottelu tärkeämpää kun mun kukkapenkkien reuskoissa, niitä on helpompi lannotella peruskamoillahymy

Koulussa kun väännettiin noita litkutestejä niin ope sanoi että se väri on aina vähän mitä sattuu, mutta pitää katsoa vaan sitä mikä on lähinnä. Jos värejä nyt olisi lapulla vaikka vihreä, keltainen ja punainen ja litku lievästi vihertävänkeltaista, niin se pitäisi ottaa vihreänä. Ja sitten lisäkalkin ja lannotteiden kanssa “Aina kourallinen ali kun mitä ohjeessa lukee” -on opettajan neuvo määrien tulkitsemiseen.

Mä ostin omani K-raudasta. pH:t sain mitattua ihan hyvin. Ei tarvi kalkkia eikä tuhkaa levitellä hetkeen aikaan.

On muuten pari pussia kalkkia (toinen ostettu, toinen löydetty) nurkissa odottamassa hamaa tulevaisuutta....

Toi viljavuuspalvelu on mulle ihan liian monimutkainen ja kallis. Mitäs kun minä muistelen, että minä viime vuonna sieltä kyselin ja katselin, mutta vastauksen tulo olisi kestänyt melkein puoli vuotta? Eihän semmoista tämmöinen hätähousu jaksa.

Siinä mun testissä oli varmaan viis erilaista kelta-ruskea-vihertävää oho Mut näytti se sentään sen että hapan on maa muttei järkyn hapan.. eli viskoin sit kalkkia näppituntumallasilmän isku
Ja hyvä tietää nanikka, ehtii sit ehkä kevääks jos nyt pistää töpinäkspomppivaa naurua Saa kurpitsat oikeisiin multiin kasvamaankieli ulkoa

Tällainen on minun vertailuliuskani. Värit eivät nyt ihan täysin oikein toistu, mutta ainoat, joissa voisi erehtyä, ovat nuo Slightly Acid ja Acid, mutta sillä ei ole niin suurta merkitystä koska suurin osa kasveista viihtyy juuri noilla arvoilla. Muut ovat mielestäni melkoisen selkeitä.

Ei Viljavuuspalvelussa kestä kuin pari viikkoa se analyysin teko. Jos on tuttavapiirissä joku maanviljelijä, lykätkää näytteenne samaan pakettiin hänen kanssaan niin saa kulut pienemmiksi. Minä just keväällä teetin viljavuustutkimuksen omista tiluksistani, joten mun pakettiin ette nyt omianne saa :slight_smile: