Phalaenopsis, perhosorkideojen risteymät

Minä kantelen kaikki 13 ruukkua keittiön työpöydälle niin eivät unohdu.

Minäkin liotan ne tiskipöydällä. Siellä kun on muutakin tekemistä ja täytyy saada pöytä vapaaksi niin suojaruukut muistaa varmasti tyhjentää ennen kasvien paikoilleen laittamista.

Karkas käsistä tuo kuva. Nuo perhoset ovat aika oikukkaita. Aikasemmin kasvattelin viherh hyllyn päällä muovilaatikossa ja olivat aika tiiviisti, eivät kukkineet…ei sitte millää, vaikka hoidin samanlailla kun nytkin.

Sitten minulle siunaantui niitä kymmeniä, eikä ollut tilaa mihin laittaa. Isäntä keksi rautalangasta tehdä sellaisen rinkulan ruukun ympärille ja orrelle roikkumaan, voi että alkoivat kukkimaan aivan mahdottomasti. Se vain, että kerran viikossa kesällä otan kaikki alas ja liotan isoissa muovilaatikoissa aina yön yli, joskus lantaa mukaan.

ilmeisesti kukkimisen syynä on se, että nehän luonnossa roikkuvat myöskin, eli noi on kyllä ihan huijattavissa näköjään. Myös keikejä on ilmaantunut sinne tänne.

Sisareni perhoskämmekkä on laatinut kukkaansa kaksoset, vai miten tämä on selitettävissä.

Tässä on myös ihana tuoksu.

Nyt on se aika vuodesta, kun perhoset kukkivat meillä. 

Valkoinen vanhukseni, jonka pelastin jokunen vuosi sitten, kiittää tänä vuonna erityisen runsaalla kukinnalla. 

Sitten on näitä vaaleanpunaisia eri sävyjä. Tässä yksi lemmikeistäni.

Aivan ihania perhosia kaikilla :slight_smile: Itellä perhoset eivät kuki tällä hetkellä, siirsin ne lecasoraan kesällä niin kasvattaavat nyt juuria ja uusia lehtiä. Tänään tosin erehdyin käymään lähimarketissa ja siellä oli perhosia myynnissa, joten tietenkin tarttui yksi mukaan :slight_smile: Kuvaa ei tähän hätään vielä ole, mutta laitan kuvaa kohan saan kuvattua :slight_smile:

Tämä vain joten oli eksynyt ostoskassiin 

Tässä nyt kuvaa siitä ostamastani perhosesta, kuva ei ole kamalan hyvä kun on otettu puhelimella.

Sitten laitan kuvaa vielä perhosesta, jonka mieheni oli ostanut minulle toissapäivävä ja töistä tullessaan unohti sen autoon, kunnes 3 tunnin päästä muisti että kukka on autossa. Lämpötilakin oli jo pakkasen puolella :confused: Mutta ei ainakaan vielä ole kokonaan kuollut, osa juurista näyttää kylmettyneeltä, mutta onneksi on myös hyviä juuria, saa nähä miten käy… Kukat ja lehdet näyttävät kuitenkin hyviltä.

Hei. Mitä teen kun perhosistani lehdet kellastuu ja putoilee, toiset tavallisessa ja toiset lekasorassa, onko liika kastelu vai mikä? Olen niitä ostanut halvalla kaupoista, en kukkakaupasta,eivätkä ole kukkineetkaan uudelleen.Lisävaloakin saavat. Apua!

Pikkolo, huomasin että et saanut vielä vastausta. Sinun kannattaa vilkaista minkä näköiset juuret ovat. Perhoskämmekän juuret ovat terveinä vihreät kastelun jälkeen, ja harmaat kun kuivat. Jos juuret alkavat näyttää ruskeilta sitten se on saanut liika vettä.

Kannattaa kastella vasta kun juuret ovat muuttuneet harmaiksi. Liika kastelu on pahempi kuin liian vähän vettä. Yleensä riittää, että kerran viikossa upotetaan ruukku veteen 20 minuutiksi. On hyvää ettei ruukkuun jää vettä seisomaan. Kasvualusta saa kuivua kunnolla kastelujen välillä.

Kaupan edulliset perhosorkideat eivät yleensä ole yhtä laadukkaita kuin kukkakaupasta ostetut. Halvat orkideat kasvatetaan isoina määrinä kovalla lannoituksella jotta kasvaisivat ja kukkisivat mahdollisimman nopeasti. Nopean kasvun takia joskus kasvin solurakenne on niin heikko, että kukkimisen jälkeen kasvi ei elää kauan (ja monet kuluttajat heittävät niitä pois kun kukat ovat kuihtuneet). Niitä voi toki pelastaa hyvällä hoidolla.

Se tässä onkin kummallista kun juuret ovat vihreitä ja hyvän näköisiä.Ovat tiilien päällä altaissa joissa on vettä mihin juuret ei ulotu,ovat varmaan niinkuin sanoit huonoja jo ostettaissa, taidampa heittää roskiin. Kannattaa varmaan ostaa kukkakaupoista. Kiitos vastauksestasi.

Viime viikolla tein edullisia löytöjä. Pieniä perhosia hintaan 2,95. Kaksi lähti mukaani ja kotona yllätyin iloisesti, kun toisessa pikkuisessa on tällaiset pilkulliset lehdet perusvihreiden sijaan.

Minkä nimistä tai nimisiä lannoitteita on missä on enemmän fosforia joka kukittaa, itsellä on Biolanin Rain Mixiä?

Miks minulle tulee noita kuvia tuohon peukun viereen kun kyselen jotain?

Siinä on muokkaa painike ja roskis. Eli jos haluat lisätä jotain, niin painat muokkaa ja jos haluat poistaa koko viestin, niin painat roskista.
Nyt mä lisäsin yhden kirjaimen, niin muokkasin.

Perhosorkideani kukkivat vaikka valoa ei ole enää nimeksikään… Niin marketista ostamani ja keikistä kasvattamani suurinpiirtein samalla volyymillä  myös yksi kukkakaupasta ostamani isompikokoinen jossa on tietysti sitten runsaasti kukkiakin. Tuo keikistä jo aikuiseen kukintakokoon kasvattamani, on pienestä asti kukkinut milloinka vain.

Tämä on ensimmäinen kerta kun kaikki täysikasvuiset perhoset rupesivat aivan pimeintä syksyä vasten kukkimaan uudelleen. Kesällä kukkivat kauan ja pitivät alku syksystä pienen tauon. Luulin tuolloin, että kukinta tälle vuodelle jo loppuu. Yleensä kukkia on tullut vähän keväämmällä vasta uudelleen.

Orkideasivustolla löytyy hoidosta ja lannoituksesta tietoa. Lehdessä oli artikkeli lannoituksesta. Yhdistyksen kotisivuilla löytyy lisää tietoa perhosorkideoiden hoidosta, jota jakaa myös lehden ao. erikoisnumero.

Löysin halvalla kaksi ainakin minulle erikoisempaa miniphalea. Osaisikohan joku tunnistaa minkä sorttisia nämä ovat?

Joskus mulla on ollut tällainen. Sillä oli hämmästyttävä halu kukkia ja se mitä yli-innokas kukinta ei tappanut, villakilpikirvat viimeistelivät. Toivottavasti tällä on parempi tuuri. 

Ja sitten toinen, jolla on outo kasvutapa. 

Tämä on nimittäin kasvattanut ruukun täyteen ruusukkeita (tai millä nimellä näitä kasvupisteitä kutsutaan?). En ole aiemmin törmännyt phaleen, joka olisi näin innokkaasti jakautunut.