Aivan. Kukan sisemmät kehälehdet ovatkin kehittyneet saman muotoisiksi ja näyttäisi ikään kuin huulia olisikin kolme. Ihminenhän tässä taas on luonnon järjestystä sorkkinut. Kauneimmat näistä mutaatioista on viljelyssä, lisäys onnistuu solukkoviljelyllä, jossa emokasvista saadaan klooneja.
Kuinka vaikeaa mahtaa olla tuollaisten yksilöiden löytäminen? Että kannattaako sellainen ostaa "hinnalla millä hyvänsä" jos sattuu vastaan tulemaan, vai uskaltaako luottaa siihen, että parin vuoden sisällä törmää sellaiseen uudestaan?
Kyllä niitä näkyy noissa halpiskaupoissakin seassa olevan.
Joo, siellä muiden seassa niitä aina välillä näkyy samalla hinnalla. Mun pelorisessa on kaksi kukkavanaa toisessa poloriset ja toisessa puolipeloriset kukat.
Ok, hyvä tietää. Kyllä minulla taitaa jokin hämärä muistikuva ollakin, että olen joskus tuollaisen marketissa tms. nähnyt, mutta en ole sen suuremmin asiaan kiinnittänyt huomiota. (Olen yhdessä kukkakaupassa tuollaista pitkään ihastellut, nyt uskallan olla ostamatta ja odottelen parempaa tilaisuutta.
)

Tämä phale tuoksuu!!!
Olisiko lajike-nimiehdotuksia?
ihanaa. oma kukka ei tuoksunut ainakaan viimeksi kun kukki.
Tarulintu, katsopa sellainen kuin Phalaenopsis Zuma Gold. Siinä tuoksun tuo P. amboinensis.
No se se varmaankin on, variaatioita on senkin väreistä muutamia erilaisia. En olisi uskonut löytäväni tuollaista ihan “marketista”.
Minullakin on kaksi keltaista ja jostakin syystä ainoastaan näiden kukat tuoksuvat. Tai oikeastaan enää ei ole kukassa kuin toinen, kun piti sitten mennä kaivelemaan ne muitten seasta että pääsisi haistelemaan niitä ja kuinka ollakaan, toinen kaatui lehtiensä painosta ja kukkavana tottakai katkesi. On siinä toisaalta hyväkin puoli: voinpahan tehdä sille nyt sen mitä olen suunnitellut joka vuosi, eli vaihtaa alustan.
miten saatte perhosenne kukkimaan niin runsaasti, minulla muutama perhonen koittaa tehdä paria nuppua.
missä kasvaa, miten kastelet ja oletko lannoittanut?
Mää en ainakaan tee yhtikäs mittään. Sen kun möllöttävät ja saavat vettä kun tarviivat. Sit ne vaan kukkii kun ovat sillä päällä, siis enimmäkseen :o)
Ihanaa, täällä nuput aukeavat kun olen ressussa, saan tulla katselemaan kukkivaa phalea!
kastelen kun ovat juuret harmaat ja ruukut tuntuvat kevyiltä, lannottanut olen viime syksynä. Etelän puoleisella ikkunalla ovat.
Tämä teksti on kopioitu Etelä-Saimaa lehden Asunto-liitteestä 27.2.2010 sivu 6:
"SUOSITTU JA VAIKEA
ORKIDEA: Suosittu, vaikeahoitoinen kämmekkäkasvi ihastuttaa herkällä olemuksella ja hehkeillä kukillaan.
MIHIN: Lajista riippuen joko länsi-, itä- tai pohjoisikkunalle, ei voimakkaaseen valoon.
KENELLE: Kaunosieluille. Täytettä kaipaaville ikkunalaudoille. Loistava tuliainen.
HAASTE: Erottaa kuollut lepovaihetta viettävästä. Salonkikelpoinen kaunotar muuttuu aika ajoin rujoksi risuksi kukittuaan ensin pitkään.
KUKOISTAA: Istuta se valoa läpäisevään ruukkuun, jossa karhunsammaletta, puunkuorihaketta, saniaisenjuuria ja solumuovinpaloja.
NUUKAHTAA: Kun istutat sen tavalliseen multaan, tai seisotat sen juuria liikaa vedessä.
HOITO: Kastele keitetyllä ja seisotetulla hanavedellä upottamalla ruukku veteen. Anna kasvualustan välillä kuivahtaa. Muista lannoittaa.
HINTA: 10-20 euroa.
OHO: Kämmeköitä on yli 800 sukua ja yli 20000 lajia.
SANOTTUA: "Ihan kuin orkideani aistisi surullisuuteni. Se on pudotellut kukkiaan.""
Teksti: Nina Luukko
KOMMENTS??
No johan on.
Just sellasen kirjottama joka vaan tarvii sitä näyttävää täytettä sisustukseensa sopivaksi ja kukittua heittää sen pois ja ostaa uuden.
Tosi vaikee kasvi tollaselle heh…
Mun mielestä kyllä kuolleen ja levossa olevan erottaa to-del-la helposti =D
kuollut: ruskea kuiva/mädäntynyt läjä ruukun pinnalla.
levoss: ei kukkia.
Tuossahan puhuttiin orkideoista yleisesti ei pelkästään perhosista. Joku saattaa luulla jotain lehtensä pudottavaa Dendroa kuoleeksi, kun se käy levolle.