Minulla viimeistelynaulain toimii kaasupatruunalla, niin myös se iso naulain johon menee nauloja 50-95mm pitkiä.
On niissä akkukin. Ei ole sen paineilmaletkun varassa. Ennen oli kompuralla toimiva naulain, oli hyvä mutta ärsytti se paineilmaletku kun oli tikapuilla tai telineillä kun se letku painoi ja aina piti selvitellä sitä letkua.
Tänä vuonna on vähän liikaakin tullut koneita hankittua. Jos keksin mihin tarvin niin pitää harkita.
En arvannut että olisi noin kätevä.
Töissä katsottiin 7- vuotiaan pojan kanssa työkoneiden esittelyvideoita. Selitin siinä samalla mitä laitteita on ja mihin käytetään. Siinä näytettiin naulaimen käyttöä ja yllätys yllätys, väärästä pontista olin paneelit naulannut;)
Voisi joskus katsoa etukäteen miten tehdään:D
Vihdoin lattia maalattu. Yhdet ilkunanpielet vielä kesän aikana.
Isännän kesän puhdetyö.
Katon pesu ja maalaus.
Ekassa kuvassa pesun jälkeen, lähtökohdasta ei oo kuvaa, mutta alkutilanteessa lähes koko katto oli enemmän tai vähemmän sammaloitunut ja hyvin likainen.
Toisessa kuvassa maalattu kahteen kertaan.
Minulle jäi aputytön rooli, eli eka kerros maalattiin laimennetulla maalilla, niin minä laimensin ne , vispailin maalit porakoneella ja laitoin kannuihin ja kannoin katolle.
Ruokahuoneen ikkunanpieliä putsailen.
Jos huomenna saisi maalattua ensimmäisen kerran.
Puu ensiluokkaista vaikka ikää 70-vuotta.
Nyt on valmis. Ulkopuolelta kittilistat vielä huoltomaalaan ja huomenna pesen lasit.
Meidän pihakaivon kuori oli pahasti päässyt rapistumaan.
Varsinkin kaivon kansilaudat oli nihan lahot, olin jo joutunut heittämään vanereita suojaksi, että kukaan eläin ei putoa kaivoon.
Isäntä korjaili kaivon kansilaudat ja myöskin tukitolpat saivat vähän uutta koristetta.
Äidin luona oli tämmöistä hauskaa keinotekoisesti "vanhennettua " pinta lautaa.
Eli tukit on olleet vedessä joku 5 vuotta ennen sahausta.
Isäntä nimesi tämän Röllimetsän kaivoksi.
Tuo on aika matala ja huono tuottoinen kaivo.
Eli on vaan pidetty koristeena, kun ei ole raaskittu poiskaan purkaa.
Kukkapenkin tausta oli ruma, kun tuossa on tuollainen vanha katos, jossa aikaisemmat asukkaat on tehnyt autoremppaa ym.
Isäntä tekaisi tuosta samasta pintalaudasta kuin aiemmassa kaivokuvassa oli tällaisen kivan kevyen tausta-aidan kukkapenkille.
Kun ei enää ole pensasaitaa suojaamassa roska-astiaa, niin kyhäsin sille kodin.
Tällainen ruosteinen kehikko on muinoin toiminut taimipöydän alustana.
Pukuhuonerempasta jäi paketti panelia.
Eilen hain toisen. Tuo tuli maksamaan sen paketin verran eli 24€.
Suunnittelut aina ohitan.
Sen kyllä huomaa;)
Entinen ruokahuone.
Kristallisen seinälampun vielä etsin.
Uuniin maalaan joskus koristekuvion.
Toiselle seinälle tilaan koko seinän liukuovet ja siitä tulee vaatekaappi.
Sohva muuttaa yläkertaan.
Lopputulos
Mukavan rauhalliset värit.
Olet varmasti itse tyytyväinen.
Keittiön puolelle suljetun oviaukon kohdalle laitoin joskus kirpparilta 5 eurolla ostetun peilin.
Listat toiselta puolelta poistetut.
Hyllyt joskus siirtolavasta talteen otettua mahonkia.
Kummaa tämä pesänrakennusinto aina syksyllä.
Sano muuta Kitikat. En lakkaa ihmettelemästä Kurpan tosi monipuolista tekemisen taitoa, enkä sitä energiaa ja tehokkuutta jolla asiat hoituvat. Hattua kunnioittavasti nostan !
Enempi on yritystä kun ymmärrystä puuhissani.
Tykkään kun saan pikkurahalla uutta ilmettä.
Hyvin pientä…
Miksi sitä suotta autotalliin menisi kun voi keittiössäkin sotkea;)
Yksi tuoli putsattu maaleista. Pinta hiottu ja kertaalleen maalattu. Pari kerrosta vielä ja uusi kangas istuimeen.
Tässä vasta maalit poistettu.
Asensin makuuhuoneen yhdelle seinälle liukuovet.
Hetken jo ajattelin pyytää apua kun peililliset painoivat aikalailla.
En kuitenkaan pyytänyt enkä rikkonut mitään;)
Pikkasen yläreunohin massaa vielä työnnän kun piti kattolistasta palat poistaa.
kurppa on 29.9. kirjoittanut “Toiselle seinälle tilaan koko seinän liukuovet ja siitä tulee vaatekaappi.”
- eiköhän se toteutus nyt ole valmiina tuossa
Remontista toiseen. Kaksi keittiön korkeaa kaappia otin pois, tilalle jääkaappi ja kaappipakastin. Eihän kaappeja voi pois heittää. Alkoi kylmiöksi tarkoitetun tilan purku. Kattoon ehdimme joskun 45 vuotta sitten laittaa alumiinilevyn, seinät sitten katoimme levyllä. Kylmiötä ei tullut, komero vain, joka on ollut ylimääräisen tavaran säilytyspaikkana. Keskellä taloa monta neliötä turhan panttina. Nyt aion ottaa sen tilan hyötykäyttöön.
Osan kylmiön tilasta lohkaisin aikoinaan jääkaappipakastimelle. Sen veimme eilen keräilypisteeseen, kun laitoimme uudet kaapistoon. Olen irrottanut levyjä komeron seiniltä, sain levyt ehjinä irti, kyllä tuli nauloja. Levyt uusiokäyttöön, remontti tulee halvaksi.
Suunnitelmissa on laittaa keittiöstä jääkaapin kaappipakastimen tieltä pois otetut kaapit hallin puolelle tuohon tilaan, seinä väliin ja keittiön puolelle aion rakentaa levennyksen. Purkamisessa on enemmän hommaa, kuin uudelleen rakentamisessa. Mutta nyt olen voiton puolella. Ensi viikolla alkaa rakennusvaihe.