Tämä pietaryrtti, Tanacetum vulgare (nappikukka) voisi varmaan joidenkin mielestä olla rikkaruohopalstalla, mutta minä olen sen ihan tarkoituksella tien varteen perennapenkin taustalle istuttanut. :)
Kukkapenkkiin olen minäkin sitä istuttanut. Ja tykkään kovasti. Lehdet ovat kauniit koko kesän, eikä kukintokaan hassumpi ole. Eikä kärsi tuholaisista, kuumasta eikä kylmästä. Sataakin saa, tai olla satamatta. Pietaryrtti ei siitä hätkähdä
Minua hiukan harmittaa, että kaivoin ylös meidän navetanpäädystä sinne istuttamani pietaryrtin. Kaunis se on. Onneksi sain pujolta kähäräpietaryrtin taimen ja istutin sen sikkolankirsikan juurelle. Kasvaa hyvin.
Minäkin siirsin muutama vuosi sitten sorakuopasta pihan pietaryrtin alun- nyt taimia on ympäriinsä, ja valtaavat alaa kuivassa kohdassa, jossa mikkän ei tähän asti viihtynyt.
Minä myös tätä pihassa vaalinut ja siirrellyt pois kulkupaikoista. Lehdet tuoksuvat hyvälle, kukinto ei Ihmeellinen tosiaan siitä, että kasvaa melkein pelkässä hiekassakin.
Tavallista pietaryrttiä kasvaa meillä etelärajalla ja tykkään erityisesti sen raikkaan keltaisesta kukinnosta. Pietaryrtin sanotaan karkottavan hyönteisiä, mm. muurahaisia ja kärpäsiä.
Kiva nähdä, että muutkin tykkää pietaryrtistä Minulla se on autotallin seinustalla ja siitä sorapolulle leviävät olen siirtänyt portinpieleen. Oletteko käyttäneet sitä hyttyskarkotteena - kokeilkaapas huiskia lehdellä tai hieraista lehteä iholle, hiuksiin tai pusakankaulukseen?!
pietaryrtti ei ole kasvutavaltaan vallaton eikä rönsyilevä:-) se kasvaa kompaktina puskana vuosi vuodelta vahvistuen. siementaimia toki syntyy, mutta ne voi eliminoida leikkaamalla kukinnot pois ennen kuin siemenet ehtivät kypsiksi asti. meillä joenrantaan vievän kärrytien reunat ovat juuri kuin sinun mielikuvasi. pietaryrtti on yksi lempikukistani. rikkaruohohan on vain kasvi, jolle kukaan ei ole keksinyt hyötykäyttöä. minä kerään niitä aina ison lasipurkin täyteen kuistille koristeeksi. jos haluat fiinimmän vaihtoehdon, valitse Jättipietaryrtti, Tanacetum macrophyllum. vielä isompi ja valkokukkainen. ystävä juuri tänä syksynä lapioi puolisentusinaa siementainta pihaltani. - kiitos kibuvitsille, hyvin on kasvanut minulla ja muilla:-)
Ihan kiva pallo tulee pietaryrtistä itsekseen, kun vaan kiertää ruohonleikkurilla. Joka vuosi vähän isompi. Ja hyvä turvapaikka erilaisille pienille perhosille ainakin, niitä lehahtelee sieltä esiin kun häiritään.
Toi kuvan puska on ollut paikallaan, ehkä siksi on muutamassa vuodessa n. 30cm:n levyisestä kasvanut noin isoksi. Ja sen viereen olen istuttanut tai kylvänyt hevoskastanjan, joka ihmeesti pärjää vaikka on jäänyt puskan sisään. Nytkään sitä ei enää yhtään näy. Saa nähdä nouseeko sen pää vielä joskus nappikukkien yli.
Hieno puska tosiaan. Meillä pietaryrtti on tienvierien valtalajina. Kylvin sitä joskus pihaankin, mutta hävitin kaikki, koska joka ainoa siemen iti. Enpä silloin hoksannut laittaa sitä noin erikseen. Pitääkin katsoa, onko tuolla "niittyalueella" joku kasvamassa sopivassa paikassa, niin voisi antaa sille mahdollisuuden.
Lykkään lusikkani soppaan. Tuli ketjua lukiessa mieleeni kun oon ihastellu kylätien varren pietaryrttikasvustoja ja kun jostain luin tuon karkoitusominaisuuksista kotiloiden suhteen niin innostuin siirtämään noita omallekin pihalle…Vaan kuinks kävikään…, justiinsa lesoilin kyläillessä seinäjoella tuosta ahaa-elämyksestäni aikomuksena kotio palates ottaa pari taimee ni pöh, kaupunki käyny niittämäs kaik matalaks,hrmph.
Pietaryrtti eli rohtopietaryrtti , Tanacetum vulgare
on asterikasveihin kuuluva keltakukkainen monivuotinen ruoho. Se kasvaa alkuperäisenä Euroopassa ja Aasiassa. Suomessa se on yleinen maan etelä- ja keskiosissa Oulun korkeudelle asti. Monin paikoin pietaryrttiä tavataan viljelyjäänteenä.
Pietaryrtin kansanomainen nimi nappikukka on hyvin kuvaava, sillä mykeröt ovat kuin pieniä kangasnappeja. Niiden avulla tämä yleinen laji on helppo tunnistaa. Pietaryrtti on pölyttäjille ja monille muille hyönteisille tärkeä ravintokasvi. Sen merkitys kasvaa kesän kääntyessä lopulleen, kun monet muut kukkijat jo kuihtuvat. Pietaryrtti jatkaa kukintaansa jopa lokakuulle asti.
Käyttölihavoitu teksti
Kasvia on käytetty kansanlääkinnässä monenlaisena rohtona sekä ruokien ja juomien mausteena. Kasvi on kuitenkin myrkyllinen. Pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita.
Pietaryrttiä on perinteisesti käytetty hyönteisten torjuntaan . Sillä on häädetty pois kärpäsiä ja hyttysiä sisätiloista sekä torjuttu koita ja syöpäläisiä. Sitä voi istuttaa puutarhaankin torjumaan tuholaisia, ja siitä voi valmistaa torjunta-ainetta
tuholaisia ja kasvitauteja vastaan. Kuivakukkana pietaryrtti säilyttää hyvin kukkiensa värin. Värikasvinakin pietaryrtillä on ollut merkitystä: lehdistä ja juurista saadaan vihreää väriä ja kukista keltaisen eri sävyjä. Kasvia on käytetty myös tupakan korvikkeena.
Koristekasvina viljellään lisäksi kähärälehtistä pietaryrttiä (Tanacetum vulgare f. crispum), jonka tuuheat versot ovat koristeelliset mutta kukinta vaatimattomampi kuin luonnonvaraisella muodolla
Lähde mm. Yrttitarha.fi