Meillä koivunkantoa ei voinut jättää pitkäksi(vaikka olisin halunnut)joten heitin kourallisen multaa ja istutin siihen kattomehitähtiä. Rankkasateen jäkeen joskus vähän lisäilin multaa ja nyt on jo mehitähdet niin isoja että pysyvät sateessakin paikallaan. Ne ovat hyvä vaihtoehto kun ei tarvitse kastella lainkaan.
meille tehtiin pihamuutos syksyllä 2010, tässä muutamia kuvia syksyltä ja sitten kesältä 2011…
huvimajan ympäristö ennen muutosta ja sitten…
kuva otettu toukokuun alussa jolloin kasvillisuus ei vielä rehota
etupihaa ennen muutosta…
tuli istutusalueet ja polku etuovelta terassille ja huvimajalle…
Mitä noihin penkkeihin on istutettu?
lasten leikkipaikka
leikkipaikka jatkuu myös kuvan ulkopuolelle. Leikkipaikkaan sijoitettu trampoliini ja uima-allas.
piti kaivaa pihasuunnitelma esiin…
Tossa etupihalla ikkunan alla on Jaloangervoa eri väreissä ja terassin nurkalla on hämykuunliljaa. Pihavalon vieressä on Pikkutöyhtöangervoa, Tarhakurjenpolvea ja Verikurjenpolvea.
Yritin etsiä kuvia viime kesältä loppukesästä, mutta eipä näkynyt. Tuli vissiin kuvattua enemmän lapsia kun kasveja
Mä oon itse surkea kasvien kanssa. Yritän vain pitää hengissä ne mitä muut on isuttaneet. Kateellisena katselinkin täällä muiden kuvia ihanista pihoista ja ideoista joita teillä on. Joku päivä mullakin on kaunis ihanan runsas piha
Kipakka, huomaat pian, että nuo istutusalueet pikkuhiljaa laajenee ja nurtsialue kutistuu
Näyttävät muutokset olette tehneet, hieno siitä tulee! Mahtavan avara piha teillä on, pääsee aurinko paistamaan vapaasti.
Ja tekemällähän sitä oppii. Enpä minäkään tiennyt kukista ja niiden kasvattamisesta yhtään mitään vielä muutama vuosi sitten. Nyt on piha täynnä kukkia. Ei kylläkään yhtä hienosti suunniteltuna kuin sulla
Löysin koneelta vanhoja pihakuvia, joita isäntä oli ottanut katolta. (Minua ei ihan hevillä sinne saa…) Mietin ääneen, että miltähän näyttäisi piha nyt samasta kuvakulmasta. Eikä aikaakaan, kun isäntä kipusi katolle kameran kanssa. Tässä kuvapari:
Ennen (vuosi 2008).
Ja jälkeen (vuosi 2012).
Tuolit ovat edelleen täsmälleen samoilla sijoillaan, mutta jotain muutosta on näemmä kuitenkin tapahtunut.
Ihana kuvapari! Liuskekivi on paljon nätimpää kuin nuo laatat. Huomasinkin, että oot ensin viljellyt kiviä ja soraa ennen kuin kasveja, kun tuo "toteemialue" onkin vanhempi kuin perenna-alueesi . Näkymä nykyään on kyllä paljon esteettisempi ja mielenkiintoisempi . On tuijat, koivuangervot ja omppu selvästi kasvaneet.
Kiitos, olen itsekin kovasti tyytyväinen muutokseen. Betonikivi ei pukenut tuota aluetta laisinkaan, vaikka itse nekin aikoinaan laitettiin. Ja tosiaan aloitin puutarhanhoidon varsin varovaisesti; Kivet ja sora oli turvallinen valinta aloittelijalle.
Vanhat betonikivet tulivat tietysti hyötykäyttöön, tässä toinen kuvapari toiselta puolelta taloa:
Ennen (2008)
Jälkeen (2012)
No on kyllä hyvän näköinen muutos! Ja ylemmästä kuvaparista näkyy se kadehdittava tilanne, että siellä on vielä tilaa uusille penkeille
Todella hienoja kuvia. Meillekin tulee nyt hieman kiveytystä. Tilasin pentin kautta, kun oli yhteistilaus. Harmittaa vain kun en ottanut liuskekiviä enemmän! Oli jarru niskan takana, kun naputtelin tilausta… Muita kiviä tulikin jostain syystä ihan liikaa ja nyt olen viritellyt sitten kukkapenkkejä vähän enemmänkin kivistä, kun oli aikomus.
Upeaa työtä Sinisoinnun pihalla näistä ennen-jälkeen kuvapareista tykkään kuin hullu puurosta !
Somasti sammaloituneet kivirappuset, joita viehkeät saniaiset sievästi koristavat (vuosi 2008)
Somasti sammaloituneet kivirappuset, jossa saniaisen reuhakkeet kohta estävät kulkemisen (vuosi 2012)
Ihanat kiviraput!
Kuvia katsoessa ette huomaa sitä surua mitä tunnen, kun en enää pysty hoitamaan pihaani. Kuvat kertovat miten luonto ottaa vallan, kun pihaa ei enää hoideta
Tyylikkäästi toteutettu vesiaihe takapihan varjossa. Kauniisti sammaloituvaa isoa kiveä köynnöshortensia hellästi hyväilee, saniaisten ja kuunliljojen lehdet nousevat taponlehtien tummasta syleilystä sammakoiden ilakoidessa vesialtaan lämpimässä kylvyssä (vuosi 2008).
Tämän päivän karu totuus 5.7.2012