Pihaan pinnoitetta

Minäkin tykkään sorasta, joka varsinkin sateella näyttää kauniilta. Märkien kiven värit korostuvat ihanasti. Nytkin näen ikkunasta vastapäisen pihan punaharmaan soran ja täällä tulee vettä taivaalta aika reilusti.

Kivilaatoilla saisi kaunista ja siistiä, mutta sekin on kallista. Miksi raha aina ratkaisee?? surullinen Puuterassi vaikkakin on liukas märkäni, niin se kuivuu mielestäni tosi nopeasti.

Me tehdään kaikki multien ja muiden maa-aineksien siirto yläpihalle käsivoimin sillä pihalle ei enää kone mahdu. Multaakin vielä menee muutama kuutio ja soraa yms. Ei tarvitse kuntosalille mennä hymy.

Jos sinulla Ranu on niitä kiviä omasta takaa, niin mikset tekisi niistä? Ja pakko korjata mainitsemasi "pomppivaa kyytiä kottikärryillä". Sei pidä paikkaansa. Polulla on ihmeen hyvä kävellä sekä työnnellä mitä milloinkin. Joka käveltävä kivi on samassa tasossa, reunoilla suurempia. Pihatiemme on soraa ja pahempi alusta se on kottikärryille!
Mitä tulee kärsivällisyyteen, sitä minulla ei ole. Ei ollenkaan. Kaikki pitää tehdä nyt, äkkiä ja nopeasti. Heti paikalla. Työ tehdään, vaikka aamuun menisi. En malta odottaa. En odottanut maalariakaan viikonlopun yli. Tein itse. Se kärsivällisyydestäni. Mutta sitkeä olen; minkä päätän sen teen, vaikken osaisikaan.
Itse en laittaisi asfalttia mihinkään. En ainakaan omaan pihaani. Maantiet on asfalttia, pihat jotain muuta. Vaikka laattaa tms.
Pakko laittaa kuva tähän: kottikärryninaurua

Kävin ottamassa pari kuvaa asfaltoidusta työpaikan pihastamme. Vanhan omakotitalon piha on kyseessä ja osa asfaltoitu muutama vuosi sitten. Ja asfalttia piisaa.

Huoletonhan se on, mutta useimmiten siinä käy näin

Toiseen suuntaan näyttää tältä:

Tällä pinnalla luistaa kärry kuin kärry..

Mutta voi... kuten kuvasta näkyy se on jo hieman halkeillut. Mitenkäs se korjataan? Otetaan vanha asfaltti pois, viedään se johonkin mihin-lie-ongelmajätekeräykseen, laitetaan pohjat uudelleen kuntoon, ja tilataan lopuksi uusi asfalttikone.

Soralle ei tarvi tehdä mitään. Ehkä joskus jotakin rounduppia tai vastaavaa jos rikat hyppii silmille.

Erilaiset kiveykset voi nostaa pois, korjata pohjat ja laittaa samat kivet takaisin.

Minä olen samaa mieltä, että asfaltti kuuluu maanteille, ei pihoihin.

Kiitos memuli noista asfalttikuvista. Ei näytä kovin kauniilta, ei no-jaa.  No ehkä se sitten jää kaikkein viimeisimmäksi vaihtoehdoksi.

Minulla ei myöskään ole kärsivällisyyttä ja silti kaikki tapahtuu meidän pihassa hitaasti. Huomenna mm. tulee pihaan n. 5-6 kuutiota multaa kun ei kerralla saa enenpää mahtumaan alapihalle ja se kaikki kärrätään miehen kanssa kahdestaan ylämäkeen kieli ulkoa. Uusi kuorma pyydetään sitten kun voidaan taas jatkaa mullan kärräämistä. Hitaasti hyvää tulee??

Onhan noita kiviä tullut keräiltyä hiekasta talteen isompien kivien päälle "aarrekiviksi" odottamaan parempaa paikkaa hymy. Hyvä, että jollakin on jo kokemusta ei pomppivista kottikärryistä naurua ettei jää ainakaan sen tähden kivipolku tekemättä.

Yritän opetella liittämään kuvia mukaan, niin voin konkreettisemmin esittää kysymyksiä ja te voitte antaa lisää hyviä vinkkejänne.

Tässä meidän pihan rinnettä (kuva kyllä jo löytyy kuvagallerista, mutta laitan tähän uudelleen); tässä on yhdistetty liuskekiviä, oman pihan tasaisia kiviä ja punaista kivituhkaa. Olen ollut tyytyväinen, muut paitsi tuo edusta liuskekivipolku ovat olleet nyt 2 vuotta.

Tässä vielä toinen kuva, josta osittain poistin nurmikon ja tilalle laitoin sepeliä ja kivituhkaa. Ei tuonne viitsi kiipeillä ajamaan ruohonleikkurilla;

(sorry, tämäkin kuva taitaa olla jo monelle tuttu!)

Kiitos Eleonora kuvistasi! Olet tehnyt huolitellun pihan ja siihen minäkin pyrin . Siistiä, näyttävää ja helppohoitoista. No, työtähän puutarha aina vaatii ja se on ainakin minulle varmasti ikuinen palapeli, jossa paloille haetaan oikeaa paikkaa.  Mutta niin mukavaa puuhaaaurinko.

Kivituhkalla on siis kannattajansa. Olin ajatellut vaihtoehtoisesti laittaa niitä liuskekiviä samalla tavalla harvakseen kuin sinulla oli. Näytti hyvältä!

Yritän liittää yhden kuvan etupihalta, joka tosin on kuvattu viime keväältä. Mitään ei oikeastaan kyllä ole tapahtunut sen jälkeen tuossa kivikossa. Oli muuten työ konekuskilla asetella isot kivet, kun autokatoksen seinä oli niin lähellä (seinä on heti tuossa vasemmalla).

Meillä on pitkät ja leveä soratiet pihassa. Olemme pitäneet niitä puhtaina haraamalla sekä aika ajoin lisäämällä uutta soraa. Kun teiden käyttö erityisesti autoilla on ollut vähäisempää, ovat tiet alkaneet vihertää ja kasvaa sitkeätä rikkakasvia. Tämän kesän sateet ovat lisänneet ylimääräisten kasviainesten tuloa. Haraaminen on kovin työlästä ja voimia vaativaa. Helpottaisi, jos voisi perusteellisen työn jälkeen käyttää jotain rikkaruohomyrkkyä. Mikä olisi sopiva? Meillä on kaksi kissaa, joten pitäisi olla varovainen myrkyn suhteen. Muutenkaan emme koskaan ole myrkyttäneet mitään, emme edes omenapuita tai marjapensaita. Nyt kuitenkin voimat alkavat ehtyä sorateiden aukipitämisessä. Kokemuksia ja neuvoja olisi mukavaa saada.

Appiukko pitää sorapiha-alueensa puhtaana toholla. Ja toimii. Meillä ei ole vielä sitä kokeiltu, olen toistaiseksi harannut hietikon... mutta tänä kesänä on alkanut tuntua, että toho pitää hommata, rikkikset ja sammal saavat ylivallan!

Haa. täh? Tuo tohohan se olisikin varmaan vaivattomin konsti. Pitänee testata sitäkin...

Itse kokeilin puutarhakaupassa käynnin jälkeen viisastuneena laimennettua etikkaa (n.6%; myytiin valmiina pullossa kovaan hintaan....) jota suihkuttelin paineruiskulla pitkin pihaa. Aika hyvin kärähti rikkikset silläkin.
Kevyt etikantuoksu tosin leijaili pihassa pari päivää, mutten pitänyt sitä kovin pahana.
Ja etikkahan on melko luomua, eikö vaan?
Kissakin varmaan osaa sitä varoa niinkauan kuin on tarpeellista.

Sehän se nestekaasulla pelittävä kuumennusjutska, liekö sillä joku oikeampi nimi kuin toho... Avomaan vihannesviljelyssä voi käyttää myös liekitystä myös rikkatorjunnassa.

Oisko se joku rikkakasviliekitin?

Ehhh anteeksi, ajattelin että toho on ihan yleisnimitys sille värkille hymy Se on nestekaasupoltin, josta tulee siis liekki (jonka kokoa voi säätää) ja se "puhisee" eli "tohottaa" siitä nimi. Sillä liekillä kun rikkikset kärventää, niin menee niiltä henki. Mutta ei ole erityisesti rikkiksille tarkoitettu, enkä tiedä oikein mihin sitä noin yleensä käytetään.. miesten juttuja kieli ulkoa

Toho

Olen kuullut Rounduppiakin käytettävän rikkakasvien hävittämiseen sorasta, mutta minun mielestäni tuo etikka kyllä kuulostaa huomattavasti ekommalta vaihtoehdolta

Meille ollaan tilailemassa kalliomursketta niin autotallin eteen kuin pelkästään käveltäville pihapoluille. Olen kuullut että se tiivistyy paremmin kuin sora. Kyselisin että minkälaisia kokemuksia teillä on ja minkä kokoisesta murskeesta? Oletteko käyttäneet murskeen alla suodatinkankaita ja missä syvyydessä? Entäs kuinka monta senttiä mursketta teillä on ja kuinka se on tiivistynyt?

Just eilen täryttelin 6-16 millistä mursketta kasvihuoneen ja tien pohjaksi. Tiivistyi tosi nätisti 60 kiloisellä täryttimellä joka vuokrattiin konevuokraamosta. Ei laitettu kangasta murskeen alle, mutta sitten kasvihuoneen lattiaan murskeen ja asennushiekan väliin pistän kankaan, ettei hiekka valu murskeeseen. Tie jätettiin murskepinnalle, ja on hyvä pohja ajella autolla + peräkärryllä.

Luonnonsoraa, singeliä...