Aiomme rakentaa kesällä aidat ja terassin pikku pihallemme. Terassin ja aidan väliin jää joihinkin kohtiin tyhjää tilaa, esim. kulkuväylä ovelta terassille. Haluamme vain terassin olevan puuta, joten mitähän pinnoittetta tuohon "tyhjään" tilaan keksisi laittaa? Ideaalinenhan olisi kaunis, roskaamaton ja helppohoitoinen. Mies ehdotti nurmikkoa, mutta se roskaa, kuluu ja sitä pitää leikata. Joten nurmi on pois laskuista.. Ideoita siis.
RT-asukki, ihan en hahmottanut, mitä alueita teillä on vailla pinnoitetta, mutta vakituiset kulkuväylät minä suosittelen jotenkin kestävästi pinnoitettavaksi. Keväällä, syksyllä ja sadejaksoina sekä pitkillä helteillä kulkuväylät menevät pilalle, ellei niitä ole jotenkin kestäviksi tehty. Kuraa tulee tupaan ja hoito on vaikeaa, eikä sellainen sinänsä kiva luonnollinen polku ole aina kovin kiva katsella, kun se tursuu roskaa ja puuntaimia tms...
Itselläni on halvimmat mahdolliset pienehköt sementtilaatat kaikilla eniten käytetyillä polkureiteillä ja ne toimivat hyvin. Käytettävästä rahamäärästä tietysti paljon riippuu, mitä voi hankkia. Nykyään on kivoja kivipintavaihtoehtoja vaikka miten paljon. Puupinta on sateella vaarallisen liukas ja sitä minä ainakaan en kulkuväylille suosittele.
Muille tyhjille kohdille tietenkin kannattaa perustaa joko istutusalueita tai vaikkapa japanilaistyylisiä kivikkoalueita jne.
Sanokaapa suoria sanoja kivituhkasta tulotien pinnotteena. Viekö sen sadevesi mennessään? Kulkeutuuko kivituhka sisälle? Olen kuullut siitä ristiriitaisia kokemuksia. Joku sanoo, että kivituhka on hieno pinnoite, joku toinen taas on saanut hyvin negatiivisia kokemuksia. Ota siitä sitten selvä. Jossakin neuvotaan levittämään kivituhkan päälle ohut kerros pienirakeista soraa. Miten lie?
Meillä on punainen kivituhka toiminut tosi hyvin pihassa. Ei tule likaa sisälle. Sadehan vie kivituhkasta pienijakoisemmat pohjalle. Sen olen kullut, että punaista ei pitäisi laittaa liuskiin; se ei pysy, mutta harmaa käy paremmin. Itse olen kyllä laittanut punaista liuskaankin ja hyvin on toiminnut. Minusta kivituhka on tyylikäs vaihtoehto ja niin paljon halvempi isoilla aloilla kuin kivetys tai vaikka asfaltti.
Laitan vielä kuvan meidän pihan kivituhkasta ja ihmettelen miten tätä ihanan punaista viitsisi peitää soralla. Sorry, kuvassa on kuvattu tytärtä viime syksynä mutten parempaa löytänyt...
Eleonora, hienoja kuvia. Onko tuo kivituhka tiivistetty vettä ja täryttäjää(?) käyttäen?
Ei ole kun haravoitu kovan sepeli/hiekkapohjan (joka siis tärytetty) päälle. Sade kyllä hoitaa tehtävän, onneksi (inhottavaa työ täryttäminen)!
täällä vanhalla puolella http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=11679
keskustelua tuhkan käytöstä pinnoitteena. oma mielipiteeni on ettei kivituhka sovellu kulkupaikkoihin ja kantavuutta vaativiin paikkoihin joiden lähistöltä kuljetaan sisätiloihin. esim. ajotiet suositellaan laitettavaksi hienommalla murskeella, vaikka 0-12 tai 0-16 rakeisuudella jolloin saavutetaan suurempi kantavuus ja hieno aines ei kulkeudu sisälle niin paljoa kuin hienommalla aineksella. varsinkin kosteana tuo tuhka kulkeutuu sisälle ja on eroosion vaikutuksille herkempi.
noita murskeitahan saa joko kalliomurskeena tai soramurskeena, näkyvin ero on värissä jossa kalliomurske on harmaan sinertävää ja soramurske sellaista rusehtavaa, ehkä paremmin luonnon värejä mukaileva mutta muilta ominaisuuksiltaan noissa ei eroja juurikaan ole
Osu, suuri mutta on se, että soramursketta ei voi haravoida. Tai jos sen tekee, tulee isommat kivet roskien mukana. Ja sitten niitä on pitkin nurmikkoa talvisen aurauksen jälkeen.
Kiitos, Raakki, voi olla, että olen itsekin ollut mukana noissa vanhoissa keskusteluissa. Pitääpä poiketa siellä.
Juu, siellä on pariinkin kertaan ollut juttua tuosta kivituhkasta, niin puolesta, kuin vastaankin. ;)
En ole kantaani muutanut mihinkään ja syksyllä taas otin kuorman 0-6 mm kivituhkaa ja osan levittelin tielle jo silloin ennen lumen tuloa ja nyt keväällä olen sitä jatkanut. Olen Eleonoran kanssa ihan samaa mieltä, ettei sitä mitenkään tolkuttomasti sisään kulje. Hienoin osa siitä tosiaan painuu sateella syvemmälle.
Meillä itsellä on tapana vähän kenkiä pyhkiä rappuralliin ja yleensä vielä kesäaikana kengät jätetään ulkoverannalle. Eniten sitä hienoa hiekkaa kuskaakin sisälle meidän Sulo kissamme, joka ei muista pyyhkiä tassujaan sisään tullessaan ja joskus vielä innostuu oikein kellimään hiekassa ja sitten tuo sitä sisään turkissaankin. ;)
puhaltimella saa kaikenlaiset pinnat siistiksi ilman että maa-aineksia kulkeutuu suuremmin mukana. onnistuu niin ryhmät kuin tietkin
Olen ollut vaan niin tyytyväinen tuohon kivituhkaan , etten ole osannut katsella sitä kriittisin silmin..Nyt kun mietin niin meillähän ei tulla kivituhkalta suoraan sisälle vaan ensin kivetykselle. En siis tiedä "putsaantuvatko" kengät tuossa kivetyksellä. Meillä on koko "parkkipaikka" kivituhkaa ja siinä on käännytty jopa kaivinkoneella, loka-autolla jne. Ja se ei ole painunut eikä myöskään kovalla sateella siihen tule painaumia eli ei jää isoja lammikoita. Meillä on kyllä salaojaputkea yhdessä reunassa, tästä taitaa olla apua.
Kaipaan vinkkejä!!! Meillä on uusi valmis talo ja keskeneräinen piha rinteessä. Olen kivihullu ja pihani on pengerretty tontin omilla kivillä. Tarkoitukseni oli tehdä polut liuskekivestä, mutta kun ensimmäistä kuormaa jätekiviä tiistaina louhokselta haettiin, niin todettiin etten niin paljoa liuskekiviä kerralla saa kun tarvitsen. Tais tulla suunitelmaani muutos...
Etupihalla polku nousee rinteeseen ja sitä käytetään lähinnä kottikärrypolkuna ja talvella siihen pitäisi kolalla lunta tuoda kasaan. Mikä siis pinnoitteeksi? Sora taitaa olla liian periksi antavaa (vai onko?) kun yrittää painavaa kottikärrykuormaa työntää ylämäkeen. Entä kalliomurske? Kivituhkasta täällä on keskusteltu vilkkaasti ja siitä voisi joku minullekin kommentoida kokemuksiaan. Olen jopa miettinyt kyllästetyn puun käyttöä, sillä siitä meille tulee muutenkin aika paljon, mutta kun se on niin kallista... helppohoitoista se ainakin olisi. Nurmikkoa en viitsi rinteeseen laittaa ja sitä meille muutenkin tulee vain n. 4x10m alue
Auttakaa joku innokasta puutarhuria. Olen tehnyt pihasuunnitelman itse ja välillä kaikkien asioiden pähkäily ja miettiminen tuskastuttaa. Vaikka kuinka luen kirjallisuutta, niin epätoivo meinaa välillä iskeä. Help!!
Meillä on ajotie ja muut kulkuväylät pinnoitettu kivituhkalla enkä kyllä parempaa tiedä. On kyllin kova autojenkin alla, tasainen ja sileä, läpäisee vettä ettei tule rapakoita ja ei kulkeennu jaloissa sisään. Olen ollut oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun.
Kiitos veronica! Minä olen uusi tällä keskustelupalstalla ja sinä ensimmäinen joka minulle vastasi Muistatko mitä raekokoa teidän kivituhka on ja kuinka paksun kerroksen sitä olet laittanut (5-10cm?).
Meidän vieressä olevan päikkärin piha on myös kivituhkaa ja siitä valitettavasti kulkeutuu sitä ihan hirvittäviä määriä sisälle kenkien pohjissa ja jää vesilammikoita. Vaikka se kivituhka laitettiin sitä varten, ettei lammikoita tulisi. Pohjatöiden tasaisuus ja laatu vaikuttaa enempi siihen lammikoitumiseen kuin pinnoitteen laatu.
Yhdellä sukulaisella on kuorma-autoliike ja heidän piha on sepeliä. Se on tosi tiukkaan siihen pakkautunut, eikä liiku eikä anna periksi juuri ollenkaan.
Ja vilkaisepa tuota memulin pihan kivipolkuakin.
Memulin kivipolku on aivan ihana ja sitäkin vaihtoehtoa on tullut harkittua. Siinä taitaa kyllä olla pomppivaa kyytiä kottikärryllä ja tekeminen vaatii kärsivällisyyttä sekä pitkää pinnaa.
Luin äsken vanhoja kommetteja kivituhkasta puolesta ja vastaan sekä eri raekokojen paremmuudesta. Taitaa olla niin että toiset tykkää kivituhkasta ja toiset ei. Meillä on vielä tehtävä myös autokatoksen edusta (n. 70m2). Olen helppouden takia miettinyt autokatokseen jopa asfalttia, vaikka se ei niitä kauneimpia pintamateriaaleja olekaan. Onko jollakin kuvia aslfalttipihasta?
Meillä on autojen parkkitila soralla, joka on niin tiukkaa, ettei se mitenkään kottikärryjä haittaa, eniten kävelty oven edusta on kokonaan laatoitettu ja käyttöpolut on myös sementtilaatoitettu. Helppo, vaivaton ja edullinen, vaikka kalliimmalla saisi tietysti nätimmän. (Tai meillä on hiekkamaan takia niin helppo tehdä pintoja ja polkuja, muilla saattaa vaatia isonkin operaation maanvaihtoineen)
Puupinta on sateella liukasta.
Kivituhkan raekoko on meillä 0-5-6 milliin ja sitä on noin 5 cm kerros hiekkaisen täytemaan päällä. Tarvittavan kerroksen paksuus varmaan vaihtelee alla olevan maanlaadun mukaan.