Pihalampi

Terve

Kysyisin itseäni viisaammilta hieman vinkkejä pihalammista. Helmikuussa kaivinkone kävi kaivamassa tontillemme n. 10mx20m kokoisen kuopan jonka syvin kohta n. 1,8m. Kuoppa kaivettiin kohtaan johon ympäröivät metsämaat hieman viertää. Maa-aines on yksinomaan savea ja näin ollen päätin kokeilla veden pysyvyyttä ilman muoveja. Maasto on hyvin kallioista ja niimpä lammen pohjakin on kokonaan kalliota, joka kaivettiin puhtaaksi.

Nyt ilmojen lämmetessä on kuoppa täyttynyt kokonaan vedellä ja nähtäväksi jää pysyykö vesi kuopassa. Vesi kerääntyy ojaan ympäröivästä metsämaasta ja valuu siitä lampeen. Kuivempana aikana veden tulo todennäköisesti kuitenkin loppuu minkä johdosta lammessa olevaa vettä pitäisi ilmeisesti jollain tavalla hoitaa, jotta se pysyisi puhtaana.

Lampea olisi tarkoitus käyttää uimalampena ja lisäksi jossain vaiheessa haaveena olisi laittaa kalojakin kasvamaan.

Kysymykseni koskee lähinnä tuon veden puhtaana pitämista uimakelpoisena. Ilmeisesti jonkinlainen suodatin pitäisi olla käytössä ja hapetin (suihkulähde, puro yms). MInkälaisia ratkaisuja olette käyttäneet näiden suhteen? Kaupasta löytyy varmaan toinen toistaan hienompia laitteita mutta niiden huono puoli on tuo hinta.

Kalaharrastajien piirissä olen joskus kuullut puhuttavat itse rakennetuista suodattimista (hiekka/bio-suodattimia) esim. tynnyriin tehtynä mutta onko näistä jollain kokemusta/tarkempaa tietoa rakenteesta yms?

Miten tuo lammen pohja, joka on siis kalliota, soveltuuko se sinällään pohjaksi vai vaatiiko jotain hiekkaa/soraa pohjalle lammen toiminnan kannalta?

Muitakin hyviä vinkkejä otetaan kiitollisina vastaan...

Tapio, täällä uuden p-netin puolella ei taida vielä olla ''''vanhat'''' tietäjät paikalla. Vastaavasta aiheesta keskusteltiin myös klorofylli.com -palstalla (en vaan muista minkä otsikon alla).

Vanhalla puolella aiheesta useassakin kohdassa juttua

Uskallankohan tunkea tähän samaan topikkiin, kun ei viitsisi uuttakaan aloittaa. Häätäkää pois, jos olen väärässä paikassa

Kysymys kuuluukin nyt, että mitä sinä tekisit tälle lammelle? Kaislat vallanneet koko reunan, ja on hervottoman kokoinen. Toimisikohan suodatinkangas+kivet päälle?

Kuva 2

Tarkoitatko, että tuo toisen kuvan etualalla oleva alue on kaislan vallassa vai koko lampi? Jos on kokonaan kaisloittunut uskoisin, että ruoppaus oikein kaivurilla on ainoa konsti noin isolle alueelle. Jos vain tuo pää on ongelma, siitä selvinnee ihan kitkemisellä. Jatkohoidoksi varmaan katekangas olisi ihan käypä hoito...

Onneksi ei ole koko lampi täynnä, ainostaan reunoilla. Sinne on upotettuna suodatinkangas, joten pohjasta niiden ei pitäisi päästä puskemaan läpi..

Huoh, vähänkö olisin onnellinen tuollaisesta lammesta kaisloineen päivineen. Kaislaongelmaan en oikeasti osaa mitään sanoa, mutta lampi on upea, onko reunoilla mitään istutuksia?

Ollaan asuttu täällä vasta kaksi kesää, joten lampi on ollut vähän oman onnensa nojassa. Ollut sata ja yksi projektia

Olen istuttanut sinne siperiankurjenmiekkaa,ruttojuurta, keltakurjenmiekkaa, rantakukkaa sekä tarha-alpia. Saniaisia siirsin sinne pihasta. Vielä pitäisi ratkaista se, miten istutukset saa pidettyä edelleen reunalla. Ne heijastuvat kivasti veteen, ja ovat kauniita. Ja onhan tuossa kesällä kiva käydä uimassa saunomisen lomassa!

Hyvältä rantaistutuksesi kuulostaa. Vain siperiankurjenmiekka ja rantakukka noista voivat levitä veteen ja aikas hitaasti nekin - helposti hallittavissa.

Keltakurjenmiekkakin voi kyllä veteen levitä, sillä sitähän kasvaa luonnonvaraisena Suomessa. Ja komea kasvi onkin. Tuosta Siperiankurjenmiekasta en olisi niinkään varma menestyykö se vesikasvina.

Siperiankurjenmiekka menestyy kyllä ihan vedessäkin, omassa ojassani kasvaa sekä Keltakurjenmiekkaa, että sinne itse istutettuna Siperiankurjenmiekkaa. Vedessä ovat nytkin. Keltakurjenmiekka leviää kyllä huomattavasti paremmin, kuin Siperiankurjenmiekka, ainakin meillä.

Äh, tarkoitin keltakurjenmiekkaa tietysti tyhmä minäärtynyt

Siperiankurjenmiekka ei olekkaan vedessä, vaan enemmänkin kostealla penkereellä. Mitä muita perennoja voisi ajatella noiden lisäksi? Nauhuksia olen ajatellut reunoille (näitä ei kai veteen), mutta mitä muuta? Maa lammen ympärillä on kyllä aika savista...

Keltakurjenmiekat olenkin raahannut tuonne mökin rannasta.

Vähänkö hieno lampi sydän

Extra Large Hostat olisi tosi hyvä juttu tuonne reunalle kieli ulkoa

Kuuliljat tietysti...miksen itse moista ole tullut ajatelleeksi..? Tuota savista maata voi tietysti koittaa keventää, mutta miten esim. nauhukset sellaisessa menestyvät?

Minulla lammen rannassa ovat kasvaneet keltakurjenmiekat, siperiankurjenmiekat, kotkansiipi, töyhtöangervo, alppitatar, suikeroalpi ja jokapaikankasvi vuorenkilpi. Kallionauhus menehtyi, ei tykännyt  rantapenkin kosteudesta, vaikkei ihan rannassa ollutkaan.

Kävin juri Pentti Alangon perennakurssilla, joten kerrankin voin neuvoa jotain. Sain piiiitkän listan vesi- ja rantakasveista. Perennoista täältä löytyy edellämainittujen lisäksi mm. auringontähti, japaninruttojuuri, jokileinikki, keltamajavankaali, niittymesiangervo, ranta-alpi, terttualpi, valkoalpi jne. Koristeheinistä mm. viiruhelpi, siniheinä, varstasara viihtyy rannalla. Jos pääset esim. kirjastoon tutkimaan Pentti Alangon (uskoakseni) Puutarhakirjaa, ensimmäinen osa, sieltä löytyy koko pitkä lista s. 38.

Mikä sen kauniimpi kuin sinipunainen rantakukka, se ainakin tykkää asustella kosteassa   

Ruttojuurta en missääntapauksessa laittaisi muualle, kun paikkaan jonka ympäri pääsee ajamaan ruohonleikkurilla. Kun sillä riittää kosteutta, se peittää ja valtaa alaa kaikelta muulta. Itse taistelimme sen hävittämisen kanssa monta vuotta ja aina jostakin putkahti uutta alkua. Se on kyllä hyvä peittokasvi paikkaan jonka haluaa kätkeä silmistään.