Upeita nuo lumpeet! ![]()
Ovat aika NS pullukoita, toivottavasti tuo paksuus ei ole mätiä. Eivät muutoin enää kerkeä kasvaa ennen kylmiä.
Meidän pihalampi alkoi tänä kesänä kasvaa levää. Näin ei ole käynyt ennen, mutta nyt tuonne pohjalle on ajan kanssa tietysti kertynyt sakkaa, ja runsaat sateet ovat huuhtoneet ympäröivältä nurmialueelta ravinteita lampeen. Se näyttää nyt ihan kamalalta, vaikka olen ottanut levää haavilla pois ja ostin levänpoistoainettakin. Ei apua.
Luin jostain, että lumme estää levän kehittymistä, koska lumme syö ravinteet vedestä.
Päätin, että ensi keväänä ostan meidän pihalampeen lumpeen.
Onko kellään kokemuksia lumpeista?
Lumpeille ei taida olla oma ketjua, ehkä sellaisen voisi tehdä?
Laita kuvii lammikosta,oon mäkin laittanut kaameita kuvia tänne.
Aloita uusi ketju Lumpeista.Otsikko, Lumpeet jalostetut tms. Tavallisista taisi olla jo jotakin
Täällä on Luonnonkasvit-alueella ketju Valkolumme, Nyphaea alba, Isolumme (valkolumme).
Tekoäly kertoo haettaessa “punainen lumme” -hakusanalla näin:
Punainen lumme (Nymphaea f. rosea tai luonnonvaraisen suomenlumpeen punainen värimuoto) on erittäin harvinainen ja Suomessa rauhoitettu vesikasvi, joka tunnetaan myös joidenkin paikallisten esiintymien (kuten Hirvensalmen Kissakosken) kautta. Sitä kasvatetaan myös koristekasvina puutarhalammikoissa. [1, 2, 3]
Ominaisuudet ja luonto
- Ulkonäkö: Muistuttaa tavallista valkolummetta tai isolummetta, mutta kukat ovat vaaleanpunaisia, tummanpunaisia tai sinipunaisia.
- Esiintyminen: Luonnonvaraisena äärimmäisen harvinainen; tunnetuin luonnonesiintymä on peräisin Hirvensalmelta.
- Suojelu: Punakukkainen luonnonlumme on rauhoitettu koko maassa Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
- Myrkyllisyys: Koko kasvi on myrkyllinen, ja se sisältää muun muassa nufariini-alkaloidia.
Puutarhakäyttö
- Lammikkokasvit: Puutarhoihin ja parkkialtaisiin on jalostettu punakukkaisia lummelajikkeita (esimerkiksi ‘James Brydon’ tai ‘Fire Opal’).
- Kasvatus: Vaatii aurinkoisen kasvupaikan ja ravinteikkaan pohjamullan tai upotuksen vesikasvikorii
Mihin tuo Nuu vihjaa, noita mun lumpeuta on kaupassa myynnissä,!!!
Piisami on hävittänyt Suomesta monin paikoin luonnonvaraisia punaisia lumpeita.
Ilmeisesti se punainen suomalaisen luonnonlumpeen värimuoto on harvinainen, mutta nuo puutarhakaupoissa myytävät punaiset on jotain muuta lajia. Ulkomailta ne kai tulee.